1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bodø filmen Klikk på bilde for å starte YouTube video!
Advertisements

Selskapet stiftet i 1984 Hovedkontor i Tromsø 51 heltidsansatte, 16 nasjonaliteter, 6 Dr grads studenter NIVA hovedaksjonær Datterselskap i Russland Omsetning.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Industriledet forskning -- viktig kunnskapsbidrag eller skjult markedsføring? Sverre Mæhlum dr med Medisinsk direktør Pfizer.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
Rune Nilsen prorektor.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Hva er utdanningskvalitet?
Litt historie om Y-veien
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for.
Anna K. Buverud og Anja Gil Spilling Avdeling for fagstøtte.
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Denne informasjonen gjelder for
Mulighetene for en videreutdanning
Hvordan påvirkes forskerne av excellence-virkemidler?
UiT Norges arktiske universitet
Oseanografi og Ekte data
Kommersialisering av forskningsresultater
Det integrerte universitetssykehuset
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Elisabeth Lackner Avdeling for fagstøtte
Utdanning som sprenger grenser
Strategi for Nord universitet 2020
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
USITs Målbilde og prioriteringer
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utdanning som sprenger grenser
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

1 Ole Arve Misund Foto: Nils Petter Dale Nasjonalt dekanmøte, medisinske fag Velkommen!

SVALBARD Norwegian territory (Svalbard treaty signed 1920, Norw. law on Svalbard from 1925) 98 % wilderness 60 % National parks and protected areas 4 permanent settlements ~ 2670 inhabitants ~ 2185 in Longyearbyen and Ny Ålesund ~ 470 in Barentsburgh ~10 in Hornsund

3 Ny-Ålesund Longyearbyen Hornsund Barentsburg Research in Svalbard 14 nations with permanent stations 4 main research bases © UNIS/ K.T. Braut

4 FORMÅL - Utdanne morgendagens arktiske eksperter Ha universitetstilbud i arktiske studier Drive forskning av høy kvalitet Bidra til utviklingen av Svalbard som internasjonal forskningsplattform Bruke naturen som laboratorium Bruke og videreutvikle infrastrukturen i og rundt Longyearbyen All undervisning og forskning skal være iht. Svalbard miljølovgivning Foto: Anja Strømme

5 STUDIER 88 universitetskurs* (bachelor, master, Ph.D.) 4 fagavdelinger: - Arktisk biologi - Arktisk geologi - Arktisk geofysikk - Arktisk teknologi (Opptakskrav: 60 ECTS i naturfag) Felt-/toktbasert undervisning 599 studenter fra 44 land* 51 % kvinner* 55 % internasjonale studenter* All undervisning på engelsk * Statistikk for 2014 Foto: Eva Therese Jenssen

6 STUDENTS 2014

7 7 Photo: Eva Therese Jenssen

8 STUDENTLIV 78º N Flinke og motiverte studenter -gode karakterer og lite stryk (2.0%) Godt integrert i samfunnet - går inn i eksisterende lag/foreninger Ressurspersoner for Svalbardsamfunnet - ”unge voksne” i Longyearbyen Foto: Eva Th. Jenssen

9 Sikkerhet først!

10 Sentre og større forskningsprosjekter ARCEx - Nytt arktisk petroleumssenter Universitetet i Tromsø, UNIS, UiO og industripartnere

11

12 Ambisjoner UNIS kan spille en enda viktigere rolle i Longyearbyen og på Svalbard, ved å videreutvikle og utvide sine kursporteføljer og forskning. Viktige prinsipper; -Fortsatt høy kvalitet -Forskningsbasert utdanning -Arktisk relevans -Bygge på eksisterende fire fagretninger, men en bredere tilnærming er mulig. -Utvikling i tett samarbeid med fastlandsinstitusjonene -Lokalt samarbeid

13 Ambisjoner Forutsetninger for vekst -Tilpasset infrastruktur -Kontorer, undervisningsareal, lab og logistikkfasiliteter. -Boliger til ansatte/ Studentboliger -Tiltak -Etablering av en «Campus utviklingsplan» -Samarbeid med Longyearbyen Lokalstyre om havneutvikling -SARI.

14 Research-based education for the next generation of Arctic experts Takk for oppmerksomheten. Foto: Anja Fleig