Erfaringer fra Høylandet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Videreutvikling og ny organisering
Advertisements

PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Lek og læring.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
Internasjonale prosjekter Må inngå som del av skolens mål og satsingsområder.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Den Norske Skolen i London
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Differensiering fordi…
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
DKFU Kunnskapsbyen Drammen - et godt sted å bo, med Norges beste skole 2006: Norges billigste skole 2011: Norges beste skole 2011: Norges billigste skole.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Hvorfor foreldremedvirkning?
Undervisningssektoren 2015
Hvorfor foreldremedvirkning?
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
Finsk skole møter svesk
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Trondheim kommune Økonomitjenesten Økonomistyring i TK Omstilling Praktisering Erfaringer og utfordringer TBU-seminar Carl-Jakob Midttun Trondheim.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Kommunereform - hva skjer?
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Agenda Kaupang Hermansverk Finn Arthur Forstrøm Fylkeskommunes økonomi og driften i
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Skoleeiers styringsdialog
Organisering og økonomi
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Rådmann og stab Stab Ny utfordring Muligheter PP-tjenesten
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Undervisningsetaten kroner.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Tilhørighet, kunnskap og glede!
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra Høylandet Liv Elden Djokoto Rådmann Kommunebarometerkonferansen 25. Juni 2015

1260 innbyggere – ca. 750 km2 Ca. 5.5 mil lengde på kommunen Stabilt folketall. Mange unge som har flytta heim….

Kommunebarometeret Skårer bra på mange tjenesteområder Spesielt bra innen Skole Barnehage Eldreomsorg Helse Kultur Skårer bra: Skole Barnehage Pleie og omsorg (eldreomsorg) Helse – dyrt Kultur Økonomi

Hvorfor skårer vi høyt? Prioritert tjenesteproduksjon Solid og god drift over mange år God og stabil ledelse God kompetanse Arbeidskultur Nærhet til innbyggerne Samarbeid administrasjon-politikere-tillitsvalgte God økonomistyring Tjenesteproduksjon hovedfokus - Oppvekst prioritert satsingsområde - Mange må-oppgaver – viktig å prioritere (Oppvekst prioritert satsingsområde 2013-2016) - Solid drift - God og stabil ledelse. - Resultatfokusert - Planer – prioriteringer som gjennomgås jevnlig - Økonomiplan/budsjettarbeid Kompetanse: mange tatt videreutdanning, spesialsykepleiere (Ped.ledere, fagutdanning i barnehage, omsorg) God rekruttering ved utlysning Arbeidskultur: tar ting på alvor – tenke videreutvikling – mye humor…. Saman om ein betre kommune (2013-2015) – OMDØMME 5. Nærhet innbyggerne: hjemmesykepleien, barnehagen – fokus på bruker…. 6. Dialog administrasjon/politiker/tillitsvalgte: samme mål, åpne dialog, lite politisk markering….

Helhetlig oppvekst- og læringsmiljø «Hvordan utvikle robuste mennesker med gode forutsettinger for å bli ansvarsbevisste samfunnsborgere?» Overordna målsetting

Oppvekst i en livsfasetenking Offentlig sektor Hei og hå Frivillige lag og org. Privat sektor Se barnet i sin helhet Alle aldre – overganger Tenke på tvers av fagområder Familie, venner, «institusjoner» som bidrar til å forme barnet – komplimentære roller Offentlig en rolle 07.00-17.00 Mange frivillige lag/foreninger Private – ildsjeler Forskningsinstitusjoner (TFOU)

Mulige suksessfaktorer. Sammensatte årsaker.. Skole: gode skolefaglige resultater Vektlegger tilpasset undervisning – lavt nivå spesialundervisning Legger vekt på kultur for læring Eleven i fokus Klare regler og struktur Foreldresamarbeid Langsiktig og systematisk utviklingsarbeid Ledelse, klasseledelse Lærerne Elevmiljøet Ulike kulturelle og sosiale tiltak for elevene Skolen - 192 elever Legger vekt på kultur for læring- godt sosialt læringsmiljø(trygghet og trivsel) Relasjonsbygging – mellom elever, elev/lærer Langsiktig og systematisk utviklingsarbeid- det vi gjør - gjør vi grundig og lar ting få tid til å feste seg før vi starter med noe nytt. Deltatt i Ungdomstrinn i utvikling Pulje 1. Godt samarbeid med HINT, Klasseledelse og regning som grunnleggende ferdigheter. Arbeide videre i «skole i utvikling» lesing vært satsing- barnehagen også det fokuset. Klare regler-struktur- ordensreglement. Folkeskikk, mobilfri skole Relasjonsbygging Eleven som er viktigst Foreldresamarbeid- lav terskel for å ta kontakt-kollektive ansvaret- godt oppmøte. Ledelse, tydelig- tilstede rektor, har oversikt , klasseledelse – det som skjer i klasserommet, relasjon mellom lærer-elev Lærerne :Lavt sykefravær, Stabilt personell. Inspeksjon i friminuttene… Ulike kulturelle sosiale tiltak for elevene( Leirskole, kulturtimer, på tvers av klassene mm) 7. klasse revy

Tanker til slutt….. Gode målinger – ingen hvilepute Fokus videreutvikling, fornying Stramme økonomiske rammer – tenke SMART Samarbeid på tvers av fagområder Samarbeid med frivillige lag/foreninger, private (ildsjeler) Ansatte viktigste ressurs

Samarbeid mellom enheter Offentlig sektor FoU Frivillig sektor Privat sektor