Erfaringer fra Høylandet Liv Elden Djokoto Rådmann Kommunebarometerkonferansen 25. Juni 2015
1260 innbyggere – ca. 750 km2 Ca. 5.5 mil lengde på kommunen Stabilt folketall. Mange unge som har flytta heim….
Kommunebarometeret Skårer bra på mange tjenesteområder Spesielt bra innen Skole Barnehage Eldreomsorg Helse Kultur Skårer bra: Skole Barnehage Pleie og omsorg (eldreomsorg) Helse – dyrt Kultur Økonomi
Hvorfor skårer vi høyt? Prioritert tjenesteproduksjon Solid og god drift over mange år God og stabil ledelse God kompetanse Arbeidskultur Nærhet til innbyggerne Samarbeid administrasjon-politikere-tillitsvalgte God økonomistyring Tjenesteproduksjon hovedfokus - Oppvekst prioritert satsingsområde - Mange må-oppgaver – viktig å prioritere (Oppvekst prioritert satsingsområde 2013-2016) - Solid drift - God og stabil ledelse. - Resultatfokusert - Planer – prioriteringer som gjennomgås jevnlig - Økonomiplan/budsjettarbeid Kompetanse: mange tatt videreutdanning, spesialsykepleiere (Ped.ledere, fagutdanning i barnehage, omsorg) God rekruttering ved utlysning Arbeidskultur: tar ting på alvor – tenke videreutvikling – mye humor…. Saman om ein betre kommune (2013-2015) – OMDØMME 5. Nærhet innbyggerne: hjemmesykepleien, barnehagen – fokus på bruker…. 6. Dialog administrasjon/politiker/tillitsvalgte: samme mål, åpne dialog, lite politisk markering….
Helhetlig oppvekst- og læringsmiljø «Hvordan utvikle robuste mennesker med gode forutsettinger for å bli ansvarsbevisste samfunnsborgere?» Overordna målsetting
Oppvekst i en livsfasetenking Offentlig sektor Hei og hå Frivillige lag og org. Privat sektor Se barnet i sin helhet Alle aldre – overganger Tenke på tvers av fagområder Familie, venner, «institusjoner» som bidrar til å forme barnet – komplimentære roller Offentlig en rolle 07.00-17.00 Mange frivillige lag/foreninger Private – ildsjeler Forskningsinstitusjoner (TFOU)
Mulige suksessfaktorer. Sammensatte årsaker.. Skole: gode skolefaglige resultater Vektlegger tilpasset undervisning – lavt nivå spesialundervisning Legger vekt på kultur for læring Eleven i fokus Klare regler og struktur Foreldresamarbeid Langsiktig og systematisk utviklingsarbeid Ledelse, klasseledelse Lærerne Elevmiljøet Ulike kulturelle og sosiale tiltak for elevene Skolen - 192 elever Legger vekt på kultur for læring- godt sosialt læringsmiljø(trygghet og trivsel) Relasjonsbygging – mellom elever, elev/lærer Langsiktig og systematisk utviklingsarbeid- det vi gjør - gjør vi grundig og lar ting få tid til å feste seg før vi starter med noe nytt. Deltatt i Ungdomstrinn i utvikling Pulje 1. Godt samarbeid med HINT, Klasseledelse og regning som grunnleggende ferdigheter. Arbeide videre i «skole i utvikling» lesing vært satsing- barnehagen også det fokuset. Klare regler-struktur- ordensreglement. Folkeskikk, mobilfri skole Relasjonsbygging Eleven som er viktigst Foreldresamarbeid- lav terskel for å ta kontakt-kollektive ansvaret- godt oppmøte. Ledelse, tydelig- tilstede rektor, har oversikt , klasseledelse – det som skjer i klasserommet, relasjon mellom lærer-elev Lærerne :Lavt sykefravær, Stabilt personell. Inspeksjon i friminuttene… Ulike kulturelle sosiale tiltak for elevene( Leirskole, kulturtimer, på tvers av klassene mm) 7. klasse revy
Tanker til slutt….. Gode målinger – ingen hvilepute Fokus videreutvikling, fornying Stramme økonomiske rammer – tenke SMART Samarbeid på tvers av fagområder Samarbeid med frivillige lag/foreninger, private (ildsjeler) Ansatte viktigste ressurs
Samarbeid mellom enheter Offentlig sektor FoU Frivillig sektor Privat sektor