BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom
– tidlig kommunikasjon
CI -historie Tidlig på 1800-tallet forsøkte leger å helbrede døve ved hjelp av en metode de kalte galvanisering. Ved å kjøre strøm gjennom ørene mente.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.
Flersidet øyepeketavle
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
Barnets syvende leveår Trinn 9. Tema for trinnet  Lesing og leksevaner  Opplæring til ansvar  Fritid (skolemusikken)  Identitet  Bruk av tolk.
Coaching og mentale prosesser
Informasjon om tolkeformidlingen. På formidlingen jobber:  2 formidlere i 100 % stilling  1 formidler i 80 % stilling  1 formidler i 50 % stilling.
- roller og forventinger
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Trinn 2 Barnets første leveår.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Lingvistikk på biblioteksfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Mangfold og fellesskap
Nyresyk og fremmedkulturell
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Bøy substantivene i ubestemt form flertall og forklar setningene nedenfor Ta det piano! Kapittel 1 oppgave c.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Immunforsvar - Rebusløp
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Trinn 4 Barnets andre leveår.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Barnehagen som språkarena
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk åpner dører - Om hva jeg fant bak en ny dør.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Samhandlingsreformen Ønsker fra Holmestrand Kommune SERVICE – STOLTHET - TRIVSEL.
Muntlige ferdigheter i klasserommet
Opplæring av døve og tunghørte
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
ELEVPRESENTASJON 7. TRINN Rådgivere –Thomas Kvalvik og Siri Myhren Petersen Emne: Nye fag på 8. trinn.
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Hørselstap, Tinnitus og Overfølsomhet til lyd En presentasjon av Trond Sjøvoll.
Bør man ønske seg en fremtid uten døvhet? Bioetikk og medisinsk teknologi Patrick Kermit Mangfold og inkludering.
OM Å LEVE MED DEFEKT HØRSEL
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Artikkel.
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Smak på maten!.
Snakker vi med hverandre eller forbi hverandre?
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Hørselstap, Tinnitus og Overfølsomhet til lyd
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Følelser Læring for livet 9.trinn.
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

BEDRE Å KUNNE LITT ENN INGENTING

Hva skal vi lære? Tegnspråkteori Litt om kultur Lære å kunne si enkle setninger på tegnspråk

Hvorfor? Mål Samhandling på trinn Være et eksempel for barna Skape likeverdighet Øke trivselen Inkluderende

Hørselshemmede og tegnspråk I Norge ca 400 000 hørselshemmede; tunghørte, døve, døvblitte og døvblinde (2005) Tegnspråk er et visuelt-gestuelt språk som er naturlig utviklet blant døve. Talespråk er i motsetning til tegnspråk basert på lyd og hørsel. Forskjellen er stor, men begge språklige symbolsystemer er verbale, meningsbærende, spontane og naturlige. Det betegnes som visuelt fordi det mottas gjennom synet og fungerer helt uavhengig av lyd. Det betegnes som gestuelt fordi det utføres med bestemte bevegelser av hendene, armene, ansiktet, hodet og kroppen. Tale: Det er et såkalt vokalt-auditivt symbolsystem. Dette er naturlig, fordi brukerne av tegnspråk lever i et talespråklig samfunn der tegnspråk tradisjonelt sett har vært et lavstatusspråk. Lån fra talespråk til tegnspråk er noe forskjellig fra lån mellom talespråk. Tegnspråk produseres ikke med stemmen, og det oppfattes ikke med hørselen. Lån som forekommer i tegnspråk, kan være lån av munnstillinger fra talespråklige ord, eller det kan være lån fra skriftspråk. Via håndalfabet kan ord bokstaveres, og bokstaverte ord kan utvikles til tegn

Myter ”TS er internasjonalt” ”Alle døve kan munnavlese” ”Man kan ikke snakke om abstrakte emner på tegnspråk” ”Tegnspråk er norsk laget med hendene” ”Tegnspråk er oppfunnet av hørende for å hjelpe døve” Norsk: slett ikke betyr heldig på dansk, norsk lyge betyr sant på polsk. Munnavlese:Bare 20 % er forståelig. Teorifag, høyere utdanning Store forskjeller, fonetikken/fonologien, ord/tegnforråd, morfologi og syntakst, polymorfemiske tegn

Tegnspråk Oppbygging Den ikke manuelle delen av tegnet: Ansikt, hode, kropp Den manuelle delen av tegnet: hendene

Ikoniske tegn Arbitrære tegn Motivert av tegnets betydning Ikke motivert av tegnet betydning Ikoniske tegn: ball, tennis, volleyball, hus, bok, tallerken, opp, ned, elefant, drikke Arbitrære tegn: synes, noen, finnes, hvem, endelig