Språk og språkpolitikk i Norden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
5 Kultur.
Skriftspråk og talemål
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
SAMISK SPRÅK NØDALARMERINGSSENTRALENE
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Presentasjon av Nordisk Kulturfond. ”Det er vanskeligere å søke bidrag fra Nordisk Kulturfond enn å selge sin egen blodplasma.”
Erfaringer og resultater av strategiprosessen i Språkrådet Arnfinn Muruvik Vonen, Språkrådet, Nettverk for virksomhetsstyring, Oslo,
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Introduksjon I tillegg til autentisering, bør/skal også ein sikker kanal tilby garanti for meldings- integritet og konfidensialitet.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Dagens og morgendagens norskundervisning – for alle? SPRÅKDAGEN 2008: NORSK FOR ALLE? Else Ryen Institutt for nordiske og lingvistiske studier, UiO / Nasjonalt.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Frå eitt medium til eit anna
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Tema Vg1, kap 4.
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Førskule - rammeplan Volda1 Ny rammeplan for barnehagen Følgjer for norskfaget i eksisterande utdanning.
Språket i kommunane Innleiing ved Nils Ulvund og Jan Magne Dahle.
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Vilkår for regional samfunnsutvikling
Regional planstrategi
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Kapittel 8 Språk i kontakt Fleirspråkligheit Øyvind Nordahl Næss/VG/NTB scanpix.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
1 Tema vg1, kap 11. Del 2: Seks språk – seks ulike system Læreplanen seier at du skal kunne forklare grammatiske særtrekk ved norsk språk, samanlikna.
Quiz Nordisk Biblioteksuke ) Hva heter vennene til Pippi?
Kapittel 13 Dei nordiske språka. Mål Gjere greie for nokre skilnader mellom norsk, svensk og dansk Gjere greie for nokre likskaper mellom dei tre språka.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
| Fleirspråklegheit. Fleirspråklegheit dei fleste land i verda er fleirspråklege omtrent halvparten av befolkninga på jorda bruker meir enn eitt språk.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likskapar med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal sjå på både likskapar og skilnader.
Å skrive meininga si Fempunktsmetoden. Skriv fem setningar: Fortel kva emne du vil skrive om. Skriv tre setningar om dette emnet. Skriv ei setning som.
Forskrift til Opplæringslova Kapittel 1, §1-8 Opplæring i framandspråk, språkleg fordjuping og arbeidslivsfag i grunnskulen Skulen skal tilby opplæring.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Panorama Vg1 Kapittel 9 Norrønt og moderne norsk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter og forskjeller.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
SPRÅKHISTORIE Kor stammar språket vårt frå?
Forskrift til Opplæringslova
Kapittel 7: Ord og bilete
| Munnleg kommunikasjon
Kapittel 17 Tale og lytte Læreplanen seier at du skal kunne
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Språkhistorie Hvordan ble det norske språket til? Når startet det? Hvem startet det? Hvorfor startet det? Trenger vi norsk lenger?
Kapittel 13 Dei nordiske språka
Kapittel 3: Lyrisk dikting
Kapittel 14 Samisk språk og kultur
Kapittel 5: Språket før og no Det fleirspråklege Noreg
Omsetjing og vurdering
| Fleirspråklegheit.
Fra urnordisk i år 200 e.Kr. til norsk i 2014
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Å skrive både nynorsk og bokmål
Utskrift av presentasjonen:

Språk og språkpolitikk i Norden Kapittel 10 Språk og språkpolitikk i Norden Læreplanen seier at du skal kunne gjere greie for og samanlikne språksituasjonen og språkpolitkken i dei nordiske landa gjennomføre arbeidet med ei sjølvvald fordjupingsoppgåve og utforme henne som ein munnleg, skriftleg eller samansett tekst med språkleg, litterært eller anna norskfagleg emne 1 Tema Vg3, kap 10

Tore Hansen (f. 1949): Diagonal, 1985 2 Tema Vg3, kap 10

Oversikt over kapittel 10 • Ein felles nordisk språkpolitikk • Språksituasjonen i Norden • Språkpolitikk i Norden 3 Tema Vg3, kap 10

Nasjonalspråk Språket som lovene i eit land er skrivne på, og som blir brukt i all offentleg kommunikasjon (norsk, dansk, svensk, finsk og islandsk er nasjonalspråk i Norden) 4 Tema Vg3, kap 10

Hovudspråk Språk som blir brukt som administrasjons-, undervisnings- og kyrkjespråk, men som ikkje har status som nasjonalspråk (grønlandsk og færøysk er hovudspråk på Grønland og på Færøyane) 5 Tema Vg3, kap 10

Minoritetsspråk Språk som blir snakka av minoritetsgrupper i ein region eller nasjon (døme: samisk, kvensk og tyrkisk) 6 Tema Vg3, kap 10

To slags minoritetar • Nasjonale minoritetar: kjem inn under det europeiske sjarteret for region- og minoritetsspråk, ein del av den europeiske kulturarven – Døme: kvenar, samar og rom-folket • Nye minoritetar: har kome til ein region/nasjon i nyare tid – Døme: tyrkarar, vietnamesarar og pakistanarar 7 Tema Vg3, kap 10

Språket til nasjonale minoritetar i Noreg • Kvenar og skogfinnar: kvensk og finsk • Jødar: jiddisk og hebraisk • Taterar: romani • Sigøynarar/rom-folket: romanes 8 Tema Vg3, kap 10

Nasjonale minoritetsspråk i andre nordiske land • Danmark: tysk • Sverige: finsk, samisk, tornedalsfinsk, romani, jiddisk • Finland: samisk, russisk, romani, jiddisk, tatarisk 9 Tema Vg3, kap 10

Teiknspråk • Språk der hender, kropp og ansiktsmimikk – ikkje språklydar – utgjer det primære uttrykket • Meir enn hundre ulike teiknspråk på verdsbasis • Teiknspråk i Norden: norsk teiknspråk, svensk teiknspråk, finlandssvensk teiknspråk, dansk teiknspråk, finsk teiknspråk og islandsk teiknspråk 10 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk i Noreg • 2006: Norsk i hundre! Norsk som nasjonalspråk i globaliseringens tidsalder • 2008: Stortingsmelding nr. 35 (2007–2008): Mål og meining. Ein heilskapleg norsk språkpolitikk • 2004: Samisk er tøft! • 2005: Kvensk blir eige språk. • 2007: Kvensk språkråd blir danna. 11 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk på Island Islandsk språkpolitikk har to hovudformål: 1 Ta vare på det islandske språket 2 Syte for at språket utviklar seg i takt med samfunnsutviklinga, og at islandsk kan brukast på så mange samfunnsområde som råd Island har ingen minoritetsspråk, og det er derfor ikkje behov for å regulere forholdet mellom slike språk. 12 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk i Sverige • 2005: Bästa språket – en samlad svensk språkpolitik lagd fram • 2008: Bästa språket – en samlad svensk språkpolitik endeleg vedteken • Hovudmål: 1 Svensk skal vere hovudspråket i Sverige. 2 Svensk skal vere eit fullstendig og samfunnsberande språk. 3 Svensk brukt i offentlege samanhengar skal vere korrekt og velfungerande. 4 Alle skal ha rett til språk. 13 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk i Danmark • 2003: Dansk sprognævn (= det danske språkrådet) formulerer fire sentrale mål for ein nasjonal dansk språkpolitikk: 1 Dansk som vitskapsspråk og språk i høgare undervisning 2 Korrekt og velfungerande dansk i det offentlege rommet 3 Forsterka undervisning i dansk på alle nivå 4 Forsterka undervisning i framandspråk • 2007: Dansk sprognævn (= det danske språkrådet) karakteriserer dansk som eit komplett og samfunnsberande språk. 14 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk på Færøyane • Føroyska málnevndin (= det færøyske språkrådet) har ansvaret for språkpolitikken på Færøyane og har desse hovudoppgåvene: 1 Samle inn og registrere nye færøyske ord 2 Føreslå færøyske avløysarord for importord 3 Halde kontakt med tilsvarande organ i andre land 15 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk på Grønland • Oqaasileriffik (= det grønlandsk språkrådet) har ansvaret for språkpolitikken på Grønland, som har desse hovudoppgåvene: 1 Gi råd til dei grønlandske styresmaktene om bruk av nye utanlandske ord og namn 2 Fastsetje reglar for teiknsetjing og ortografi 3 Spreie informasjon om det grønlandske språket og samarbeide med språkråda for inuittsamfunna i Canada, USA og Russland 16 Tema Vg3, kap 10

Språkpolitikk i Finland Forskningscentralen för de inhemska språken har ansvaret for den offisielle finske språkpolitikken, som omfattar både nasjonalspråka finsk og svensk og språka til dei nasjonale minoritetane. Hovudoppgåva er å gi råd til finske styresmakter og til folk flest om språk og språkbruk. 17 Tema Vg3, kap 10

Biletliste 18 Tema Vg3, kap 10 side 2 Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Museet for samtidskunst/Morten Thorkildsen © Tore Hansen 18 Tema Vg3, kap 10