Oversikt og dybde Hvordan løse dette problemet? Perspektivers historiekveld 28/5-15 Harald Eriksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Historiefaget i skolen
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Teaching for test God idé eller umoralsk? Erfaringer fra sommerskole.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Ikke kulturer møtes, men mennesker med ulik kulturell bakgrunn
Tidlig middelalder i Europa
Her begynte vi NRK Super vi skal være et viktig veksthus for barn
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Undervisning om ulike trostradisjoner
Kapittel 15: Den første globale økonomien
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Presentasjon av operaprosjektet
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Undersøkelseslandskap
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
NTY Stripemaster 2 Color. Why Night Time Yellow (NTY) US history In 1971, yellow center lines were mandated as the standard color of center lines nationwide.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Find Fraud B4 it Finds You!
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Forestilling halv gruppe.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Using nursery rhymes and songs
Vietnamkrigen.
Et kognitivt perspektiv på læring
Godt grep – presentasjon
Kreativitet.
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oversikt og dybde Hvordan løse dette problemet? Perspektivers historiekveld 28/5-15 Harald Eriksen

I hvilken grad kan elever ha oversikt over historien? Hva slags oversikt skal elevene ha?

Behovet for dybde Læringspsykologisk – dybde i alle fag er nødvendig! «Overfladisk dekning av alle emnene i et fag må bli erstattet av en dyptgående behandling av færre emner som tillater at nøkkelbegreper i faget blir forstått. Målet om dekning trenger selvfølgelig ikke å bli oppgitt fullstendig. Men det må være et tilstrekkelig antall dybdestudier for at elevene skal gripe de definerende begrepene innenfor et spesifikt område eller i en disiplin» (Donovan og Bransford (2005) sitert i Lund (2011: 41) «Overfladisk dekning av alle emnene i et fag må bli erstattet av en dyptgående behandling av færre emner som tillater at nøkkelbegreper i faget blir forstått. Målet om dekning trenger selvfølgelig ikke å bli oppgitt fullstendig. Men det må være et tilstrekkelig antall dybdestudier for at elevene skal gripe de definerende begrepene innenfor et spesifikt område eller i en disiplin» (Donovan og Bransford (2005) sitert i Lund (2011: 41)

Hvorfor fordypning? Forståelse for nøkkelbegreper Opplevelse av nærhet og mulighet for utvikling av historisk empati Utvikle ferdigheter Fragmenter stuet bort i nisjer i hjernen? (Lund, 2011)

«Teaching history with Big Ideas» (Grant og Gradwell, 2008) Lage åpne – engasjerende spørsmål en jobber med over tid Hvordan kunne Europa bli så mektig i en verdenssammenheng sett i forhold til det dårlige utgangspunktet på slutten av 1400-tallet? Noen løsningsforslag

Elevene får problemstillingen første dag Svarer uten hjelpemidler på vurderingen Variasjon i arbeidsformer fra uke til uke: Forelesninger, ekskursjon Lage undervisningsopplegg som aktiviserer klassen og får den til å huske hva trekanthandelen er Lage plakat (Asia og Afrika, hvem møtte europeerne?) Gruppearbeid med framføring om global økonomi Gruppediskusjon om reformasjonens Europa Oppgaver og helhet har en (viss) sammenheng Vurderingen gir undervisningen retning Litt mer om eksempelet

Ikke lett, men her er noen forslag: Hvorfor vant ikke USA Vietnamkrigen? Hvorfor gikk Romerriket under? Var det rimelig at Tyskland fikk skylda for første verdenskrig? Engasjerende spørsmål

Om kilder Troverdighet Kausalitet Ferdighet x.. Knutemodellen

«Fra snegler til snacks» «Hadde du blitt født for år siden, hadde du måttet være ute og krabbet på hender og knær og gravet etter røtter og snegler til mat. Hvorfor gjør du ikke dette nå? Hvordan skjedde det at vi gikk fra å grave etter røtter og snegler til å kjøpe cola og snacks fra en maskin som kan snakke?» Shemilt, D. (2009: 161) ‘Dringing an Ocean and Pissing a Cupful: How Adolescents Make Sense of History’ I: National History Standards. The Problem of the Canon and the Future og Teaching History. New York: New york University Press (sitert i Lund (2011: 57)) «Hadde du blitt født for år siden, hadde du måttet være ute og krabbet på hender og knær og gravet etter røtter og snegler til mat. Hvorfor gjør du ikke dette nå? Hvordan skjedde det at vi gikk fra å grave etter røtter og snegler til å kjøpe cola og snacks fra en maskin som kan snakke?» Shemilt, D. (2009: 161) ‘Dringing an Ocean and Pissing a Cupful: How Adolescents Make Sense of History’ I: National History Standards. The Problem of the Canon and the Future og Teaching History. New York: New york University Press (sitert i Lund (2011: 57))

”Was the period 1750 – 1900 an Age of Progress?” Key DatePolitical EventsEconomic Events Social Events – – (and why not cultural events too??)

”Was the period 1750 – 1900 an Age of Progress?” Things which show progress Key Date Things that got worse – –

Oversiktstidslinjer – et forslag Norge Europa Verden utenom Europa (Vietnam) Kr.f Jernalder  Romerriket Keisetiden Kina stormakt – Han-dynastiet Nam Viet - kongedømmet Muhammed Vest- Romerriket oppløst Folkevandringstid Arabisk ekspansjon Maya-kulturen M I D D E L A L D E R E N Vikingtid Erobret av Kina 111 VIKTIG: Elevene lager dem selv! Hvilke begivenheter/forhold er viktige å ta med? Hvorfor? † Olav Den Hellige Stiklestad 1030

Nine Big Eras – Three Essential Questions 1.Humans in the Universe 13 Billion - 200,000 Years ago 2.Human Beings almost Everywhere 200,000-10,000 Years Ago 3.Farming and the Emergence of Complex Societies 10, BCE 4.Expanding Networks of Exchange and Encounter 1200 BCE CE 5.Patterns of Interregional Unity CE 6.The Great Global Convergence CE 7.Industrialization and its consequences CE 8.A Half Century of Crisis CE 9.Paradoxes of Global Acceleration Present

Noen referanser Grant, S. G. og Gradwell Jill M: Teaching history with big ideas. Cases of ambitious teachers, Lund, E.: Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere, Bransford, J. D., & Donovan, M. S. (Eds.). How Students Learn:: History in the Classroom, 2004.