Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Psykologisk ivaretakelse av mennesker med alvorlige nevrologiske tilstander – Erfaringer fra Sunnaas sykehus Fagkonferanse om nevromuskulære sykdommer.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er psykisk utviklingshemming?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Mestring og forebygging av depresjon
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Hønefoss politistasjon
Helse og sykdomsbegrepet
Mestring og forebygging av depresjon
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Utfordringer i familien
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Stress, utbrenning, mobbing
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Fritid med Bistand.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Tusenvis er pårørende til alvorlig syke foreldre
Relasjoner og psykisk helse v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Fosterbarna Modul 2 Opplæring for tilsynspersoner.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Å mestre livet med en alvorlig sykdom Seminar om myelomatose 5. oktober 2015 v/ Karianne Enger Psykologspesialist v/ St. Olavs Hospital.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Relasjonelle konsekvenser v/psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Utfordrende atferd og traume PUA-seminaret Psykologspesialist Arvid Nikolai Kildahl Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Helsesøsterkongressen 2017
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Psykisk helse.
Sinne Film:
Velkommen til foreldremøte om
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme Livshendelser, tap og sorg Psykologspesialist Arvid N. Kildahl 04.06.15

Livshendelser og tap Alle opplever det. I et forebyggingsperspektiv – når det gjelder personer med utviklingshemning? Hvordan jobbe for at livshendelser og tap ikke skal ha uvanlig stor effekt over lang tid Jobbe for å unngå at det blir til traumer, depresjon, angstlidelser eller patologisk sorg

Take home-message Store endringer og vonde opplevelser har konsekvenser for hvordan man har det – og det gjelder alle mennesker Folk med utviklingshemning er ofte mer sårbare for slike opplevelser – men ikke alltid Assumption is the mother of all fuck-ups

Livshendelser Det som skjer med oss alle ”Enhver større endring i en persons livsbetingelser som påvirker sosiale relasjoner og/eller arbeids- eller fritidsaktiviteter” Vanlige hendelser som skjer hele tiden Skilsmisse, flytting, få barn, tap av nærpersoner

Livshendelser Hastings et al. (2004): Flytting (15,5%) Alvorlig sykdom hos nærperson (9%) Alvorlig problem med nærperson, nabo eller venn (8,8%) Alvorlig sykdom eller skade på en selv (8,5%) Dødsfall i omgangskrets eller familie (8,3%) 46,3% hadde opplevd én slik hendelse siste år, 17,4% hadde opplevd to eller flere. Hva er en større endring? Viktig med et subjektivt perspektiv Tap av tjenesteytere? Omlegging av turnus?

Livshendelser versus traumer Litteraturen skiller ofte Livshendelser er mer vanlige hendelser, mens traumer ofte er mer ekstreme hendelser Gir det mening? Mange av de samme mekanismene som ligger til grunn

Stress og fysiologi Det autonome nervesystemet Sympatisk aktivering: Fight/flight Store variasjoner i sårbarhet, reaktivitet – både mellom individer og hendelser Utenfor bevisst kontroll

Så hvor går grensen? Livshendelser versus traumer Det kommer an på Definisjonsspørsmål – er vi opptatt av hendelsen eller konsekvensen? Stress x sårbarhet x beskyttelse

Sårbarhet Hvem er du? Hvordan har du det ellers? Hva slags relasjonserfaringer har du? Er du sårbar for enkelte ting? Hvilken sammenheng lever du i? Gode hjelpere? Kognitive ressurser? Emosjonell regulering? Tilgang på sosial støtte? Gode mestringsstrategier

Forebygging ved livshendelser Generell forebygging (det vi gjør hele tiden) Spesifikk forebygging (det vi gjør når noen opplever noe vanskelig)

Generell forebygging Å ha en buffer/støtfanger/air-bag Hvordan øke bufferen? Å ha et godt liv Hva er et godt liv? For hvem? Autonomi, mestring, gode aktiviteter Gode relasjoner beskytter!

Håndtering av livshendelser Stressmestring Spille på ressurser – mestringsstrategier Snakke? Tilpasse? Følge initiativer fra pasient/bruker Ytterst sjelden at reaksjonsmønstre ikke er forståelige Kan være nyttig å bruke traumeperspektiver

Traumeperspektivet Stabilisering, så bearbeiding Søvn, mat, tilpasset aktivitet, trygghet og forutsigbarhet Opprettholde basalfunksjoner Redusere krav? Toleransevinduet

Traumeperspektivet Trygge, kjente, sensitive hjelpere Systematisk desensitivisering – være bevisst på hva man driver med

Tapsopplevelser Én type livshendelser Tap av familiemedlemmer, tjenesteytere, venner/kolleger NB: Betyr ikke at de må forsvinne helt. Endring i relasjon kan også innebære en tapsopplevelse

Sorg Naturlig og nyttig respons på tapsopplevelser – utviklet gjennom evolusjon Fasiliterer tilpasning Fem sorgstadier? (Benektelse, sinne, forhandling, depresjon, aksept) – Tja. Folk reagerer ulikt, normalvarasjonen er stor. Sorg går vanligvis over av seg selv (3-6 måneder)

Sorgbearbeiding Å få lov til å sørge, å få lov til å prate, å få lov til å grine Sorg kommer i bølger Bruk av kommunikasjonsstyrker – Bilder? Musikk? Noen trenger ikke det, vi reagerer ulikt Trøst Unngå at livet ”stopper opp”

Assumption is the mother of all fuck-ups Sensitivitet Vurdering Ikke bruke oss selv som utgangspunkt Ikke anta at alt er forferdelig Ikke anta – vær nysgjerrig