Skolens oppgave og funksjon i samfunnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Kultur.
Advertisements

AVLASTNING Melhus
Integrering vs. assimilering vs. marginalisering
Mangfoldige minner og Mangfoldsåret
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hva er en læreplan? En læreplan har synspunkter på alle kategoriene i relasjonsmodellen
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
6 Kulturmøter.
Orerønningen ungdomsskole.. Hva sier så L97s generelle de, om DET MENINGSSØKENDE MENNESKE, i forhold til fagplanen i Kunst og Håndverk?
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Kan ikke alle bare være venner da?
Det flerkulturelle samfunnet
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
PED Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring Kursemne 5: Flerkulturelt perspektiv i utdanning Kristin Vasbø.
Definisjoner.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Inkludering og tilpasset opplæring
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Om tilpasset opplæring, inkludering og læreplanarbeid
Didaktiske utfordringer
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hvorfor skal vi ha barnehager?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kommunestyremøte - skolestruktur
Kompetanse for mangfold
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den norske arbeidslivskulturen
Mappeoppgave 4 i pedagogikk
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Religion og integrering
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Skolens oppgave og funksjon i samfunnet EKH 16.10.07 Skolens oppgave og funksjon i samfunnet Imsen: Lærerens verden kap 5

Skolens oppgave og funksjon i samfunnet Den reproduktive funksjonen Den produktive funksjonen Den identitetsskapende funksjonen Intensjon og realitet Formuleringsarena og realiseringsarena

Skolens oppgave i lys av formålsparagrafen De samme hovedintensjonene De kristne og humanistiske grunnverdiene Utvikle evner og anlegg Gi god allmennkunnskap Kulturarven Gagnlige og selvstendige mennesker

Generell del LK 06 Det meningssøkende mennekse Det skapende menneske Det arbeidende menneske Det allmenndannende menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske Det integrerte menneske

Formålsparagrafene i våre naboland Sverige Danmark Finland Likheter og forskjeller

Idealet om enhetsskolen Enhetsskolens fire dimensjoner Ressursdimensjonen Den sosiale dimensjonen Den kulturelle dimensjonen Ulikhetsdimensjonen

Hvem sin kultur skal skolen formidle? Sosiokulturelle forskjeller Geografiske forskjeller Kjønnsrelaterte forskjeller Etniske forskjeller Samisk kultur Kulturarv Kultur og identitet

Hvilke verdier skal skolen formidle? Verdier i endring Individualisme, liberalisme og kollektivisme Menneskesyn Likestilling og likeverd mellom kjønn

Etnisk mangfold i skolen Økt innvandring Etnisk mangfold Assimilering, integrering eller segregering? Flerkulturell vs. felleskulturell pedagogikk?

Idealet om tilpasset opplæring Rett og plikt til opplæring Positiv forskjellbehandling Respekt og omsorg Aksept for forskjellighet FN`s barnekonvensjon Fellesskap og tilpasning

Skolen –et ektefødt barn av modernismen Humankapitalteorien Skjult læreplan Avskolingsbevegelsen Skolen som motkultur? Ligger løsningene i fortiden? Bør mangfoldet få råde?