Skolens oppgave og funksjon i samfunnet EKH 16.10.07 Skolens oppgave og funksjon i samfunnet Imsen: Lærerens verden kap 5
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet Den reproduktive funksjonen Den produktive funksjonen Den identitetsskapende funksjonen Intensjon og realitet Formuleringsarena og realiseringsarena
Skolens oppgave i lys av formålsparagrafen De samme hovedintensjonene De kristne og humanistiske grunnverdiene Utvikle evner og anlegg Gi god allmennkunnskap Kulturarven Gagnlige og selvstendige mennesker
Generell del LK 06 Det meningssøkende mennekse Det skapende menneske Det arbeidende menneske Det allmenndannende menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske Det integrerte menneske
Formålsparagrafene i våre naboland Sverige Danmark Finland Likheter og forskjeller
Idealet om enhetsskolen Enhetsskolens fire dimensjoner Ressursdimensjonen Den sosiale dimensjonen Den kulturelle dimensjonen Ulikhetsdimensjonen
Hvem sin kultur skal skolen formidle? Sosiokulturelle forskjeller Geografiske forskjeller Kjønnsrelaterte forskjeller Etniske forskjeller Samisk kultur Kulturarv Kultur og identitet
Hvilke verdier skal skolen formidle? Verdier i endring Individualisme, liberalisme og kollektivisme Menneskesyn Likestilling og likeverd mellom kjønn
Etnisk mangfold i skolen Økt innvandring Etnisk mangfold Assimilering, integrering eller segregering? Flerkulturell vs. felleskulturell pedagogikk?
Idealet om tilpasset opplæring Rett og plikt til opplæring Positiv forskjellbehandling Respekt og omsorg Aksept for forskjellighet FN`s barnekonvensjon Fellesskap og tilpasning
Skolen –et ektefødt barn av modernismen Humankapitalteorien Skjult læreplan Avskolingsbevegelsen Skolen som motkultur? Ligger løsningene i fortiden? Bør mangfoldet få råde?