Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
vi presenterer SLIDEPLAYER.NO
Advertisements

Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Den vesle gutten og julenissetoget
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
I.
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Fra ord til liv August 2012.
HVA ER ?.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Nettsamfunnsvaner i Norge
Salgsteknikker & Sosial media
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Hva er vitsen med å gifte seg?
Blogg, Wiki, RSS  Hva er det?  Hvordan ta det i bruk?
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Og.
The tastiest bookmarks on the web. Delicious er en bokmerke side hvor du kan lagre dele og finne bokmerker på nett. Du kan også se de mest populære bokmerkene.
Carina Fjelldal-Soelberg
Sammensatte tekster ?.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Fortelling Novelle Roman
“Disippel-høring”.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Eksamen med begrenset Internett-tilgang Råd og tips til sentralgitt eksamen våren 2015.
La oss lage mennesker i vårt bilde, fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden så.
Reklame vs innholdsmarkedsføring Monolog eller dialog? #someoslo.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Sosiale medier Mona Stokke, pedagogisk leder SeLL.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Rælingen vgs August 2009 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse? 1.
Digital startpakke kurs 3
Utskrift av presentasjonen:

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Fra Web 2.0 til Ung 3.0 Hvordan styrke elevenes informasjonskompetanse?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Ny teknologi vs alder… ”Interessant!” Alder ”Selvsagt!” ”Uforståelig…”

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Den nye teknologien

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 ”Dagens elever er ikke lengre de som vårt utdanningssystem er konstruert for.” -Marc Prensky

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Unge vil alltid forandre seg Det er opp til oss lærere å gjøre noe bedre mersmartere Og det krever mye arbeid.

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 For mange av oss lærere der ute sier:

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 “Vel, jeg har delt ut disse samme arbeidsoppgavene i tredve år, og hvis de var gode nok for dem, så er de vel gode nok for disse elevene også

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Selv om tidene har endret seg

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 En ungdom i dag bruker mellom 8 og 10 timer daglig på ulike medier

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Det er mer enn det dobbelte av den tid han bruker årlig på skolen

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Skolen er ikke den eneste læringsarenaen Informasjon er over alt

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi ….

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 …utfordret våre elever til å finne denne informasjonen og omdanne den til kunnskap?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi tok med oss disse digitale mediene inn i klasserommene?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi kastet disse arbeidsarkene og tenkte ut nye måter å undervise på?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva om vi fant spennende måter å engasjere våre elever ved å ta i bruk de digitale verktøyene som de bruker allerede?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Ville ikke det høres fornuftig ut?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Undersøkelser viser at 57 prosent av de unge har produsert videoer og tekst og delt de online.

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 De bruker allerede denne teknologien

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Nå er det tid for at du skal få se hvordan denne teknologien kan brukes!

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Elevene er der uansett! Men hvor er vi?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 The Machine is US/ing US

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Web2.0 endrer sosiale relasjoner

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva kjennetegner ”sosiale teknologier”? Brukergenerert innhold Remiksing/gjenbruk Kommentarfunksjon Tagging/nøkkelord Sosiale funksjoner/nettverk Enkel deling RSS

Lærende nettverk Tønsberg november 2007

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med treff på søkeordet mitt - ! Det er som å si : 'Gode nyheter! Vi har lokalisert tingen du leter etter. Den befinner seg på jorden !”

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 RSS Hva er RSS? Hva kan dette brukes til? –La informasjonen komme til deg i stedet for at du må komme til informasjonen

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Informasjonsnavet

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Informasjonsstrømmer Nyheter –SesamSesam –GoogleGoogle Del.icio.us Blogger –ElevbloggElevblogg –BloggsøkBloggsøk

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Sosiale bokmerker

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Bruk av Diigo

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Andre spennende verktøy Tankekartverktøy – Mindomo – svenskMindomo – svensk Kontorpakke – ZohoZoho Bilder – FlickrFlickr –Søk etter frigitte bilder – YohophotoYohophoto TeacherTube –Fra power point til videoFra power point til video Wikiverktøy –WetpaintWetpaint –PBWikiPBWiki –WikiSpacesWikiSpaces

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Enda flere nyttige verktøy Blinkx – søk etter videoklipp – TVBlinkx Citeulike – dele akademiske artiklerCiteulike JingProject – lage video av det du gjør på skjermenJingProject Fotoflexer – fotoredigering i nettleserenFotoflexer Videotoolbox – oversikt over videoverktøy på nettetVideotoolbox Spresent – presentasjonsverktøySpresent Scribd – publiser onlineScribd Zoho – erstatter Microsofts kontorprogrammerZoho Viddler – laste ned video og legge inn kommentarer i tidslinjenViddler JayCut – rediger filmene dine på nettetJayCut Panoramia – vis fram bildene i Google MapsPanoramiaGoogle Maps Diigo – et fantastisk verktøy for å legge inn egne kommentarer på nettsider m.m.Diigo –

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva med nettleksika? Store Norske Leksikon Caplex Wikipedia Answers.com Hvem kan vi stole på?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Hva gjør vi med kildekritikk? Søkekonkurranse Du har fått i oppgave å skrive om Martin Luther King. Du finner følgende nettsteder som du vil bruke i informasjonsinnhentingsfasen: Hvem står bak disse nettsidene? Gi en kildekritisk vurdering av nettsidene med utgangspunkt i hva du fant. Hvilken kilde vil du bruke?

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 En elev skriver Jeg blir fysisks sjuk! Når jeg først begynte å lese på siden, som så både vellagd og ordentlig ut, fikk jeg totalt sjokk. Dette er en side laget av rasister. Her toner de ned og vrir på Martin Luther King jrs. budskap og fremstiller han som voldsmann, kommunist og en mann som har til hensikt å ta den hvite rase. Jeg er sjokkert over hvordan det går an at en side som dette kan ligge ute på nettet til alles påsyn. Det som er mest skremmende er at informasjonen, artiklene og utsagnene virker så sanne og profesjonelle. Viss jeg ikke hadde visst så mye om Martin Luther King og hans filosofi ville jeg kanskje ha trudd på dette, og det skremmer meg noe voldsomt! Det er sider og holdninger som jeg finner her som virkelig gir meg en vekker på at vi må kjempe for en bedre og likestilt verden, og følge opp Martin Luther King Jr. tankegang og filosofi!

Lærende nettverk Tønsberg november 2007 Takk for meg