IKT-sjangre – chat, sms, hjemmesider og e-post

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Hvordan intervjue en forsker?
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Leken i et samfunnsperspektiv
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Om å skrive om litterære tekster
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Drop-In metoden i skolen
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Elevtekster Trinnforelesning A
Lesing og lesestrategier
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

IKT-sjangre – chat, sms, hjemmesider og e-post IKT, språk og tekst IKT-sjangre – chat, sms, hjemmesider og e-post

Hva bruker vi tekster til? Tekst og verden/virkeligheten (kontekst) Gjenspeile/opprettholde virkelighet Forandre/påvirke/skape virkelighet Forstå/tolke virkelighet Metafunksjoner (Halliday) Ideasjonell (fremstille verden og objekter i verden) Mellompersonlig (skape sosial avstand/nærhet) Tekstuell (skape tekstuell sammenheng) Språkhandlinger/kommunikative funksjoner og oppgaver (Austin og Searle) F.eks informere, kreve, love, spørre, oppfordre, selge, erklære Eksplisitt: Lukk vinduet! Implisitt: Jeg fryser! Fyrer du for kråka? 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Sjanger – hva er det egentlig? Sjanger (fransk ”genre”) betyr slekt eller art Felles forventninger til tekst Likhet mellom tekster form/layout innhold/emne kommunikative oppgaver NB. Hypertekst er ikke en sjanger, men et tekststruktureringsprinsipp (jf. Scwebs/Otnes) 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Diskurs – tekst i kontekst Kontekst – tekstens ”omgivelser” Situasjonskontekst – konkret/spesifikk situasjon som teksten produseres og/eller mottas i (tid, sted og deltakere) Kulturkontekst – generelle/allmenne omgivelser som samfunnet og kulturen (normer/”spilleregler”, verdenssyn, teknologi) Tekstuell kontekst – annen tekst som omgir den spesifikke teksten Kulturkontekst Situasjonskontekst Tekst 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvordan kan sjanger defineres? Klassifisering av tekster basert på felles forventninger til tekst innenfor et diskursfellesskap Sjangre er basert på gjentakende og gjenkjennbare situasjoner Likhet med tanke på kommunikative oppgaver/funksjoner Standardiserte ”mønstre” ifht. måten man kommuniserer på Sjangre er dynamiske dvs. at de kan endres over tid Eksempel: Læreboka som sjanger Diskursfellesskap: lærere, elever, forlagsansatte, lærebokforfattere (foreldre) Forventninger til hva en lærebok er og hva den skal inneholde (informasjon, oppgaver, knyttet opp mot fag og læreplan) Brukes på bestemte steder (skolen, hjemme), av bestemte personer (elever, lærere) og for å oppnå bestemte ting (læring, forberedelse til eksamen Ny teknologi fører til ”lærebøker” på nett 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Det problematiske sjangerbegrepet Ikke alle tekster lar seg lett ”sette i bås” Interne trekk? Eksterne trekk? Muntlige sjangre vs. skriftlige sjangre e-post og sms som utfordrere til tradisjonell inndeling Skjønnlitterære sjangre vs. sakprosasjangre Egne web-sjangre – fins det? 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvorfor er sjangerinndeling likevel hensiktsmessig? Vi behøver sjangre for å organisere virkeligheten strukturere erfaringene våre kunne lage tekster som gjør at vi forstår hverandre kunne vite hva som er passende å si og skrive i bestemte situasjoner effektivisere samhandling gjøre læring lettere 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Ny teknologi - nye sjangre Ny teknologi fører til nye måter å kommunisere på – nye sjangre oppstår Mediekonvergens Nye sjangre overtar for gamle (brev e-post) Sånn var det i riktig ”gamledager” : ”Nå har vi fått telefoner både i biler og på tog. Vi kan snakke med karene i rom-raketten og med dem som har landet på månen. Kanskje kommer vi snart til å ha en liten radiotelefon på oss alle sammen. Da kan alle snakke med hverandre når som helst og hvor som helst”. (Siegfried Aust og Rolf Rettich: Meldingen skal fra. Moro med teknikk. 1988) 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Tekstmeldingen som sjanger SMS – short message service Metainformasjon (avsender, sendetidspunkt, dato) Hva bruker vi tekstmeldinger til? Ideasjonell metafunksjon (gi/ få informasjon) ”Dine briller er ferdig produsert, og er klare til avhenting. Vennlig hilsen Krogh Optikk Ski - 64 85 96 40” ”Er du våken”? Mellompersonlig /interpersonell metafunksjon (være sosiale) Hallo! Hvordan står det tel? Jeg kommer hjem i morra kveld og har fri hele uka. Er det en dag du kan holde av litt tid til din lille søster og kanskje ta en ikeatur og litt besøk? Klem” Eller en blanding… Eg er også på kjell lars, men har elles meldt meg på johansen, ihlen og engebretsen. Pollitikk, vøtt:-) 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Web-sjangre 15 web-sjangre (Fagerjord): Blogg (web-logg) Hypertekstlitteratur Firmahjemmesider Søkemotorer/ ”crawler” Personlige hjemmesider Web-TV Nettavis Nettradio Nettmagasiner Wikier Brukergenererte tidsskrifter Interaktiv grafikk Fotosamlinger Portaler/startsider Hensiktsmessig inndeling? Retorikportalen – portal, diskusjonsforum, hjemmeside, magasin eller brukergenerert tidsskrift? 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hjemmesiden som sjanger Karakteristisk for hjemmesiden Selvet som tema Personlig uttrykk for hvem man er/ønsker å være og hvem man ønsker å identifisere seg med Personlige interesseområder (hester, biler, norsk) Personlig lenkesamling Flere undersjangre (gjestebøker, album, innbydelser) Multimodal uttrykksmåte Ønske om kontakt med andre (mellompersonlig metafunksjon) ? Mulighet for å utveksle informasjon (f.eks faglig informasjon) Kontaktopplysninger 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hypertekster og multimodale tekster i skolen Ta utgangspunkt i tekster elevene selv er opptatt av (hjemmesider, nettsteder, sms) La elevene gå sammen om å skrive hypertekster (noveller, fagtekster) Lage egen klassenettside Drive kildekritikk – hva kjennetegner gode og dårlige tekster på nett? Multimodal analyse /bildeanalyse f.eks med utgangspunkt i en læreboktekst (tverrfaglige prosjekter) Tekstanalyse - spørsmål til hyperteksten: Avsenderen: Hvem er hovedavsenderen i hyperteksten? Har hovedavsenderen medstemmer i andre deler av hyperteksten? Snakker avsenderne på samme måte eller henvender de seg til leserne på forskjellige måter? Leseren Hvem er teksten ment for? Hvordan kommer ”speilbildet” av leseren frem i teksten? Husk: Digitale hypertekster gjør seg best på skjerm og multimodale tekster gjør seg best i farger! 17.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold