Fantastisk litteratur Astrid Lindgren Eventyr

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitteratur FANTASI og VIRKELIGHET Kpt 7, Kontekst Basisbok
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
Skole – hjem samarbeid.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Hvorfor passer eventyr for barn?
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
Forfatterstudium Jonas Lie.
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger

- roller og forventinger
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Populärmusik från Vittula
Å lese litteratur.
Om å skrive om litterære tekster
Om Mikael Niemis Populärmusik från Vittula (2000)
Om Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Kapittel 2: Episk diktning
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Muntlig tradisjon i Norge - eventyr, sagn og ballader
Tordivelen flyr i skumringen
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
En historie om folkediktning og eventyr
Litterære virkemidler
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Stjernemennesker på Jorden
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Strukturell analyse -a short introduction
Johan Borgen
Om hellige skrifter.
Moderne samtidsromaner 2 – tendenser på og 2000-tallet
Moderne samtidsromaner 1 – tendenser på og 1980-tallet
Elevtekster Trinnforelesning A
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Trollkrittet av Zinken Hopp
Om hellige skrifter.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og markedsøkonomi Varer kapital og ideer krysser grenser Kunnskap og teknologi nye.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Ungdomslitteratur 2. Hva vil ungdom lese? (Kulbrandstad 2004)  Prosjektet i 10D: Et samarbeid mellom Høgskolen i Hedmark, en norsklærer og 27 elever.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Litteraturen etter Det globaliserte samfunnet Vekst, velstand og marknadsøkonomi Varer, kapital og idear kryssar grenser Kunnskap og teknologi blir.
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
AMTMANDENS DØTRE - Den første norske tendensromanen Camilla Collett.
Arabisk barnelitteratur, i Midtøsten og i Norge Bibliotekmøtet i Nordland Scandic Bodø Hotell 21 september 2016 Nisrin Maktabi Barkouki Spesialkonsulent.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Adaptasjoner av et juleeventyr
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
DET MODERNE GJENNOMBRUDD - REALISMEN/NATURALISMEN (ca )
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Fantastisk litteratur Astrid Lindgren Eventyr A2A/B, 17.09.08

Barnefortellingen Fortelling – et vidt begrep Diktning som formidler en eller flere hendelser langs en tidsakse, knyttet til en eller flere personer. Fortelling vs roman Roman – en episk tekst av en viss lengde der personer, hendelser og handlinger til sammen skaper en dynamisk utvikling (Mjør 2006:93). ”Die epische Ursituation” – Wolfgang Kayser Muntlig fortellertradisjon

Realistisk vs fantastisk Skiller mellom realistisk og fantastisk litteratur To ytterpunkter – mimesis og fantasi/fabulering Blandingstyper – hybrider? Begge typer er ”sanne” fortellinger, fiksjoner, skapt av en forfatter

Realistisk litteratur Fremstiller en verden som likner på den verden vi kjenner Autentiske mennesketyper Reelle problemstillinger Fra sosial realisme til individorientert, psykologisk realisme 3 typer: Den episodiske hverdagsskildringen Den psykologiske barneromanen Den problemorienterte barnefortellingen Rønnaug Kleiva: Ikkje gløym å klappe katten?

Fantastisk litteratur Bryter med det vi til vanlig oppfatter som sannsynlig ”et verk der viktige innslag er klart i strid med vanlige normer for ytre sannsynlighet” (Mjør 2006:106-107) High/heroic fantasy Low/domestic fantasy – (Sjklovskij > underliggjøring) Fantastikkens funksjon? Lettvint underholdning?

Astrid Lindgren (14.11.1907-28.01.02) Omfattende forfatterskap Debuterte i 1944 Har skapt en rekke litterære karakterer og univers: Pippi, Marikken, Ronja Røverdatter, Bakkebygrenda, Emil, Lotta, Brødrene Løvehjerte, Karlsson på taket, Rasmus, Per Pusling, Vi på Saltkråkan etc. Bøkene hennes er blitt oversatt til over 70 språk og solgt over 100 millioner bøker.

Gjennomgående tema i forfatterskapet: Det finnes ting du er nødt til å gjøre hvis du vil være et menneske, og ikke bare en lort. Jonatan i Brødrene Løvehjerte Gjennomgående tema i forfatterskapet: Tabubelagte eller ”upassende” temaer: redsel, død, savn, sykdom, det å miste noen De store spørsmålene i livet, det å bli sin egen person – eksistensielle problemstillinger Det ensomme eller forlatte barnet. Ofte er barnets lengsler og drømmer som er drivkraften i bøkene.

Mio, min Mio (1954) Tematikk: det uønskede barnet, behovet for kjærlighet og det å bli verdsatt Fortellerteknikk Komposisjon Rammefortelling: Bosse lever i en kjærlighetsløs tilværelse med sine fosterforeldre i Stockholm Fortelling i fortelling: Mio, kongesønn og helt, i Landet i det Fjerne. Frihetskamp i Landet Utenfor Realistisk vs fantastisk Kontraster Intertekst: Eventyr Prosjekt: Å beseire den onde ridder Kato og befri de forheksede barna Utopi? Hvordan tolke slutten?

Greimas’ aktantmodell Sender Objekt Mottaker Hjelpere Subjekt Motstandere

Mio, min Mio Aktantmodell for Prosjekt i Landet i det Fjerne Sender: Den onde ridder Kato Mål: Bekjempe ridder Kato og befri de forheksede barna Mottaker: Fred i Landet i det Fjerne Foreldrene får tilbake barna sine Hjelpere: Jum-Jum Miramis Magiske hjelpemiddel Den gamle mannen Smeden etc. Helten: Mio Motstandere: Ridder Kato Hans hjelpere/ speidere

Brødrene Løvehjerte (1973) Tematikk: sykdom og død, savn, brødrekjærlighet Fortellerteknikk Komposisjon Rammefortelling: Kavrings sykeleie og død Fortelling i fortelling: Frihetskampen i Nangijala Realistisk vs fantastisk Kontraster Intertekst: Eventyr Prosjekt: Å beseire Tengil og frigjøre Klungerdalen Hvordan tolke slutten? Hjemme – borte – hjemme?

Brødrene Løvehjerte Oppsett fra Ommund Vareberg

Brødrene Løvehjerte Aktantmodell for Prosjekt i Nangijala Sender: Katla/Tengil Mål: Befri Klungerdalen/ Befri Orvar Mottaker: Klungerdalens folk Hjelpere: Kavring Sofia Hubert Mattias Duene Elfrida Hestene (Grim og Fjaler) (Karm) Helten: Jonatan Motstandere: (Tengil) Jossi Perk Kader og Veder Dodik Katla

Kontroversielle bøker? Kompleksitet – fortelling eller roman? Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte Likheter og forskjeller Resepsjon Mio, min Mio 1954 Brødrene Løvehjerte 1973 Kontroversielle bøker? Kompleksitet – fortelling eller roman? ”lite mera vidunderligt än livets vardagligheter” – Astrid Lindgren

Eventyr Muntlig tradisjon Eventyret er karakterisert ved sin anonymitet Eventyret foregår hinsides tid og rom Foregår i en uspesifisert tid Foregår et uspesifisert sted Eventyret har et fast typegalleri Figurene betegnes ofte etter funksjon i stedet for å være nyanserte personer. Vi har eksempel Presten, Soldaten, Smeden osv. Figurene er flate, endimensjonale og utvikler seg ikke gjennom fortellingen Magisk verden – det magiske er naturlig og vekker ikke oppsikt Ikke biografisk tid

Romanen Romanen er ikke karakterisert ved anonymitet Den er ikke satt hinsides tid og rom, men tid og rom er tydelig definert Romanen bærer gjerne spor av sin samtid, og mange romaner vil ha et sosialt aspekt, jf. sosialromanen Romanen skildrer ikke typer, men levende flerdimensjonale mennesker Typisk for romanen er at menneskene, særlig hovedpersonen, utvikes underveis i teksten, jf. dannelsesromanen Dermed er også tiden i romanen viktig, det er en biografisk tid, personene ’vokser’ i alle betydninger av begrepet

Vladimir Propps eventyrfunksjoner 1. Mangel eller misgjerning 2. Oppdrag 3. Reise 4. Kvalifiserende prøve 5. Helten tar imot magiske hjelpemidler 6. Kamp (hovedprøve) 7. Seier 8. Mangelen blir opphevet 9. Hjemkomst 10. Glorifiserende prøve 11. Bryllup Eksempel: Per, Pål og Espen Askeladd

Skammarens dotter (2003) av Lene Kaaberbøl Et eksempel på fantasy-sjangeren fra samtidslitteraturen Skammar-serien – dansk fantasy utgitt på Det Norske Samlaget Beregnet for barn mellom 10-14 år Likhetstrekk med Lindgrens eventyrunivers

’Det episke behovet’ Til diskusjon: Hvorfor er det viktig å lese eventyr og fortellinger for barn? Hva slags grunnleggende behov er det fortellingen som sjanger oppfyller? Og hva med de fantastiske elementene i barnelitteraturen? Har de en bestemt funksjon?