ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Fag / tema Natur- og miljøfag Trinn 2. – 7.trinn
Begby skole har forsøkt å se på elevvurdering fra 1. – 10.trinn
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
"Lyn og torden".
Praksislærermøte GLSM-praksis
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Slik har vi gjort det…Anne Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Åskollen skole Drammen
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
LMS - digital - et bredbånd rett til skogs. Premisser: Bygge videre på ideen om uteskole Basert på den aktive, utforskende elev Rettes mer direkte mot.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
PBL - PROSJEKT.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Ungdomsfilm!!! - et samarbeidsprosjekt på mange nivåer.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
KRAFTSENTERET ASKIM Foreldremøte 8.trinn. KRAFTSENTERET ASKIM Toppen Vigdis Mørk Løken. J klassen ved avdelingsleder Ivar Lundervold.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Skrive for å lære Berit Bratholm Pedagogikk årsstudium.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Innføring av Chromebook på Solås skole
IKT for læring Mattias Øhra.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Ung i Agder 2019.
Samarbeidsutvalg (SU)
Velkommen til HUNDSUND
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Utskrift av presentasjonen:

ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING

PROBLEMSTILLINGER FOR SEMINARET OG FORSØKET Gjøre forsøk med bruk av digitale mapper og mappevurdering Gjøre forsøk med at elever produserer i digitale formater i prosjektperioden

SAMARBEID GRANLY OG RA- FORUTSETNINGER Ra ungdomsskole Deltakere i prosjekt:10. trinn 5 lærere/50 elever 22 grupper- 4 uker Tema: Det skapende menneske Prosjektpres.flere dager Granly skole Deltakere i prosjekt: 5a og 5B, 6B 7 lærere 32 grupper - 2 uker Tema: Trafikk og sykkel Prosjektpres

3 fokusområder for prosjektet: 1.LÆRINGSFELLESSKAP 2.LÆRING MED IKT 3.DIGITALE MAPPER