Norsk som andrespråk LUB

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Tekster til kapittel 2.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
En måte å lese Bibelen på
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Synger du sammen med meg
- der du vokser som menneske Internasjonal engelsk - tilbys i Vg2 og Vg3 Samfunnsfaglig engelsk * Engelsk litteratur og kultur * * Bygger på faget internasjonal.
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Lingvistikk på biblioteksfag
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språket som system.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Vurdering av pedagogisk programvare
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Side 11. side 11 Norsk for yrkesfag 1 – skrive, snakke, lese, lytte Tradisjon og fornyelse: Fra Norsk for yrkesfagene til Norsk for yrkesfag.
Internasjonalisering - et strategisk valg for å heve kvalitet Mette Halskov Hansen Pro-dekan for forskning HF, UiO.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Å utvikle ordforråd Senter for leseforsk: Bruk tid på hva ord betyr. De mener å ha funnet en forskjell. Essensielt for barn med flere språk. Å avdekke.
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Og.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Japansk i landet der…. øst møter vest gammelt møter nytt.
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Minoritetsspråklige Bodø 8 april 2015 Foto: Bjørn Erik Olsen.
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Lesing og lesestrategier
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Sammenligning av morsmål, målspråk og mellomspråk
Oppsummering del 1 LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Norsk som andrespråk LUT 2,
Muntlig språkutvikling
Morfologi Astrid Granly
Teorier om lesing LUB
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Kristiania i 1905: Én tyrker, 16 fra Afrika og svensker.
Linn Evy Iversen Topuz Språkpedagog i Sagelva barnehage Flerkulturelt bibliotekmøte 5. November 2015 SYNLIGGJØRING AV SPRÅKLIG MANGFOLD.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Samtykke.
Den Europeiske språkdagen
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Elevenes valg av fremmedspråk Gerard Doetjes
Fremmedspråk og matematikk
Morsmålsdagen 2018 på Nygårdslien skole QUIZ QUIZ.
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Utskrift av presentasjonen:

Norsk som andrespråk LUB 10.10.08

Hva sier LK06? Vi går inn på http://www.udir.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=431050

Komparativ grammatikk Er norsk et vanskelig språk å lære? Vi ser på: Fonologi Morfologi Syntaks

Fonologi Lyder, trykk og tone Lytte ut lyder Jeg lage litin pult og sotol og sikap. Jeg lese bok og sikrive birev til frar.

Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Søste min følte meg til skoler, også følte hun meg inn i kontore, for der skule vi snakker med skjefen og læren og frøken. Så følte frøken meg til klasserom, jeg følter meg så redd, at kroppen min begyner og fryse. (Vietnamesisk jente)

Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Nor sommer komme jeg reise tiltyrkia da skal jeg se vennemine og fettemine. Jeg glede reise tilvennemine. Tyrkisk jente

Morfologi Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt Fortidsformer på norsk: Preteritum: noe har hendt og er avsluttet i fortid Perfektum: noe er påbegynt i fortida, men ikke avsluttet, eller noe har foregått i fortid der tidspunktet er ubestemt. Preteritum perfektum (pluskvamperfektum): noe er slutt før noe annet i fortid

Morfologi Grammatisk kjønn Ikke funksjon i alle språk Samsvar? Logisk inndeling?

Morfologi Preposisjoner Nye ord

Syntaks SVO-språk (norsk, engelsk, fransk, spansk, vietnamesisk og kinesisk) – VSO-språk (arabisk) SOV-språk (urdu, hindi, punjabi, tyrkisk)

Å lese på andrespråket Språklige forhold Andre referanserammer Bakgrunnskunnskaper Strategiske og kritiske lesevaner?

Kompenserende strategier: Forståelsesstrategier Etterarbeid Arbeid med ord