Norsk som andrespråk LUB 10.10.08
Hva sier LK06? Vi går inn på http://www.udir.no/templates/udir/TM_Læreplan.aspx?id=2100&laereplanid=431050
Komparativ grammatikk Er norsk et vanskelig språk å lære? Vi ser på: Fonologi Morfologi Syntaks
Fonologi Lyder, trykk og tone Lytte ut lyder Jeg lage litin pult og sotol og sikap. Jeg lese bok og sikrive birev til frar.
Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Søste min følte meg til skoler, også følte hun meg inn i kontore, for der skule vi snakker med skjefen og læren og frøken. Så følte frøken meg til klasserom, jeg følter meg så redd, at kroppen min begyner og fryse. (Vietnamesisk jente)
Morfologi Vi skiller mellom syntetiske og analytiske språk Nor sommer komme jeg reise tiltyrkia da skal jeg se vennemine og fettemine. Jeg glede reise tilvennemine. Tyrkisk jente
Morfologi Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt Tid og varighet Norsk: verb Kinesisk og vietnamesisk bøyer ikke verb i det hele tatt Polsk: bøyer verb i person, tall og kjønn + tid, måte og aspekt Fortidsformer på norsk: Preteritum: noe har hendt og er avsluttet i fortid Perfektum: noe er påbegynt i fortida, men ikke avsluttet, eller noe har foregått i fortid der tidspunktet er ubestemt. Preteritum perfektum (pluskvamperfektum): noe er slutt før noe annet i fortid
Morfologi Grammatisk kjønn Ikke funksjon i alle språk Samsvar? Logisk inndeling?
Morfologi Preposisjoner Nye ord
Syntaks SVO-språk (norsk, engelsk, fransk, spansk, vietnamesisk og kinesisk) – VSO-språk (arabisk) SOV-språk (urdu, hindi, punjabi, tyrkisk)
Å lese på andrespråket Språklige forhold Andre referanserammer Bakgrunnskunnskaper Strategiske og kritiske lesevaner?
Kompenserende strategier: Forståelsesstrategier Etterarbeid Arbeid med ord