Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
KLASSELEDELSE.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Fortsatt systematiske forskjeller i Oslo? Inntekstforskjeller i noen utvalgte bydeler i Oslo. Basert på Samfunnsspeilet, Statistisk sentralbyrå, 2001.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Minoritetsspråklige barn og unge
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
ELEVENS LÆRINGSMILJØ og skolens brede mandat.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
Kriminalitetsforståelser
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Tidlig innsats i matematikk
Lek og Læring i barnehagen
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Identitet og subkultur SAM 1
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Identitet og subkultur SAM 1
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Pierre Bourdieu ( ).
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Bourdieus kapitalbegrep
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Sosialkonstruktivisme
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Kompetanse for mangfold
Realfagskommunen Asker
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Fra kunnskap til handling
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Utskrift av presentasjonen:

Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller Forelesning Ped 60 21.09.2007 Arnbjørg Engenes

Først: repetisjon av Bourdieus nøkkelbegreper Habitus Felt Kapital Rom Doxa

KAPITAL – forklaring av figur s 35 Økonomisk kapital: mye lite Kulturell kapital: mye - lite

BOURDIEU om utdanning Attestert form for kulturell kapital! Om Skolen: ”et undervisningssystem som i stor grad er åpent for alle og likevel strengt forbeholdt noen få (…)” Fra Symbolsk makt (1996) ”Skolen reproduserer sosial ulikhet” – hvorfor/hvordan?

Bourdieus utdanningssosiologi Hvorfor lykkes overklassens barn best i utdanningssystemet? ”Utdanningssystemet opprettholder et symbolsk klassifiseringssystem!” Gjenkjennelse av kulturell kapital ”Hver pedagogisk handling er en symbolsk voldshandling!”

Eksempler fra pensum på ”BOURDIEU ANVENDT” (eller ikke): Anton Hoëm Liv Gjems Inger Thronsden Monika Nerland Roger Säljö Hilde Lidèn St.meld. Nr. 16 (2006-2007)

Hoëm 1972 De som står fjernt fra den dominerende kulturen, vil ha vansker med å lykkes i skolen Skolesystemet opprettholder forskjellene mellom klassene, og forskjeller by/bygd

Gjems 2002 Barns læreprosesser mht å forstå andres tenkning: en individuell og/eller kognitiv prosess?

Throndsen 2002 Matteprestasjoner og strategier/metakognisjon/motivasjon Kjønnsforskjeller ”Veldig flinke, flinke, ikke så flinke” Forutsetninger for metakognisjon? Motivasjon? Behov for særskilt strategiundervisning: jf hva sier Bourdieu om dette? Jo: ”På samme tid utestengt og innestengt!”

Nerland 2002 Undersøkelse av hovedinstrument-undervisning i høyere musikkutdanning ”Det kan synes som om graden av samsvar med eller avstand til lærerens tenkemåter, eller mellom aktørenes habitus om man vil, er viktig for hvilke undervisningsstrategier som blir aktivisert” (s. 84) Transparente

Säljö 2001 Sosiokulturelt læringsperspektiv: fokus på bl a samspillet mellom individet og omverdenen Språkets funksjoner Læring er situert ”Mestring av sosiale praksiser kommer ofte ”nedenfra” og via nærmest kroppslig forankrede opplevelser av hvordan en skal handle i en situasjon.” (s. 152)

Lidèn 2001 Utjevning ved felles standard? Ulike verdensbilder Usynliggjøring av utvelgelsesprosesser (f.eks pensum) og maktrelasjoner i skolen – ”barna drilles i lærerens forståelseshorisont” Individuell formallikhet vs et kollektivt likhetsbegrep Håndtering av forskjeller: på individnivå Kulturspesifikke kommunikasjonsformer

St.meld nr. 16 Tittel: … og ingen sto igjen Dvs erkjennelse av politisk ansvar: ”Når forskjeller i læring så tydelig følger sosiale mønstre som i dag, er dette et samfunnsansvar vi må ta på oss.” (s.3) Basert på ambisjon om sosial utjevning: fra barnehage t.o.m. voksenopplæring

Tips til videre lesning om temaet: Aamotsbakken, Bente (2003): Skolens kanon – vår viktigste lesedannelse? Rapport nr 9. Tønsberg: Høgskolen i Vestfold Hansen, Marianne Nordli (1986): ”Sosiale utdanningsforskjeller”. Tidsskrift for samfunnsforskning bd. 27: 3-28 Hernes, Gudmund (1974): ”Om ulikhetens reproduksjon”, i Mortensen (red.): I forskningens lys. Oslo: NAVF Kjærnsli, Marit m.fl.(2004): Rett spor eller ville veier? Norske elevers prestasjoner i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2003. Oslo: Universitetsforlaget