Kunsten å overrumple seg selv Improvisasjonens overskridende natur.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Samhandling.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Relasjon med barn.
Evaluering av oktober på blå
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Nettvett.
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Mestring.
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Fordeling av roller og ansvar
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Kvisla/Reinsholm Birgit,Heidi,Rutta og Anne
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Samhandling og kommunikasjon
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
OM INNOVASJON I OMSORG ”Utrede muligheter og foreslå nye innovative grep og løsninger for å møte framtidas omsorgsutfordringer” Utvalgsleder Kåre Hagen:
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
Lyshovden Oppveksttun!
Karriereveiledning i grupper
VALGETS KVAL…. SKAL JEG SATSE SOM DOMMER, ELLER ASSISTENDOMMER? - OPPLEVELSER/ERFARINGER FRA SUKSESSKRITERIER - PROSESSEN RUNDT SKIFTET AV FOKUS.
Skolevandring.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Det er lydighet som er ansvarlig bak tett binding mellom eieren og hans hund. Uten lydighet, ville det ikke være lett å administrere ting. Lydighet trening.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Helsesøsterkongressen 2017
På skolen i morgen skal vi
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Finsk lærer i svensk skole
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Siste året i barnehagen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Når pilene peker i feil retning
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
«»Det kreves en hel landsby for å oppdra et barn» - Afrikansk ordtak
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å overrumple seg selv Improvisasjonens overskridende natur

Improvisasjon = nødløsning?

Improvisasjon som kompetanse

Mestre sitt håndverk

Improvisasjon i tiden

Nybegynnerens øyne

Bevisstgjøre selvsensur

Gå i revers – mot frykten!

Lære under spranget

Utfordringer som matcher evnene!

Rammer som frigjør

Enkelhet i kompleksiteten

Av med masken og rollen

Være i leken

Søk lidenskap

Tilstedeværelse som kontroll

En valps nysgjerrighet

Se og gripe signaler

Mental fleksibilitet

Hoppe på!

Feil som positiv kilde

Gi litt ”faen”!

Riv ned!

En trygg ramme

Spilleregler og samklang

Deling og åpen dialog

Støtte i overskridelsen