-bruksområder og egenskaper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Tallet e - Funksjonen e x Eksponensialfunksjon Eks: Mobiltlf – sms [1/5] La oss tenke oss at vi er 7 milliarder mennesker på jorden og at alle har hver.
Noen matematiske nøtter
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grunnleggende matematikk
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Vi har lært å bestemme: - Nullpunkter (y=0)
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Kompleksitetsanalyse
Parameteriserte kurver
Komplekse tall Naturlige tall
Læreplaner i matematikk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Kvalitative og kvantitative metoder
Lysåpning og senteravstand
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
Michael F. AtiyahIsadore M. Singer Om Atiyah-Singer Indeks-teoremet Professor John Rognes Universitetet i Oslo.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Regresjon Petter Mostad
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Toddlergeometri Hva er det ?.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Fra likninger til funksjoner
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Fra likninger til funksjoner
Funksjoner.
Hva har bokstavene i matematikken å gjøre???
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Våre 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene.
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Funksjoner Kapittel 2.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
Hvilke utfordringer gir de nye læreplanene? (R1, S1, VG2T, VG2P)
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforsking av egenskaper til to spesielle klasser av funksjoner
Grafen til kvadratiske funksjoner
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
SIV : Regresjon Kapittel 13 17/01/2019 Fred Wenstøp.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Begynnerkurs i Python Realfagskonferansen 2019 Henrik H. Løvold
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

-bruksområder og egenskaper Funksjoner -bruksområder og egenskaper

Sentralt ved selve funksjonsbegrepet er at en størrelse avhenger av en eller flere andre størrelser. Hverdagseksempler: Nettsted som funksjon av adresse Klesstørrelse; buksestørrelse som funksjon av lengde og bredde Smak; som funksjon av ulikt pålegg Mobilregning: minuttpris som funksjon av abonnement Areal: areal av en gulvflate er avhengig av gulvets lengde og bredde.

Har vi brukt dem før? Gruppeeksamen; Flisleggingen skal utføres av håndverker. Håndverkeren koster 400 kr per time, og det anslås at jobben vil ta 8 timer. Dere får valget mellom to tilbud:   •  Billige hvite fliser til 99 pluss arbeid. •  Eksklusive sorte fliser til 500, og velger du disse tilbyr nå leverandøren at en lærling gjør arbeidet gratis. Hvilket tilbud lønner seg for akkurat deres hyttebad ? Hvor stort/lite må et bad være for at det ene eller andre tilbudet skal lønne seg? Besøkssenteret: volum og areal

Vi ender opp med å dele inn i 4 bruksområder for bokstavene: Identiteter: To algebraiske uttrykk kan være like; dvs at de får samme verdi hvis vi setter inn en verdi for bokstavene. (omgjøringer av uttrykk) Likninger og ulikheter: Bokstaver brukes som symbol for ukjente størrelser. Formler: Bokstaver brukes som symbol for variable størrelser. Formlene beskriver lovmessighet og struktur i naturen. Funksjonsuttrykk: Bokstaver brukes i regneuttrykk som viser funksjonssammenhenger Eks: y er en funksjon av x her: y = 4x

L06: Kompetansekrav etter 10.klasse Funksjoner: Mål for opplæringen er at elven skal kunne lage, på papiret og digitalt, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situasjoner, tolke disse og oversette mellom ulike representasjoner av funksjoner. Identifisere og utnytte egenskapene til proporsjonale, omvendt proporsjonale, lineære og enkle kvadratiske funksjoner, og kjenne disse funksjonenes tilknytning til praktiske situasjoner.

Grunnlaget legges på småskole- og mellomtrinn ”Det var 5 mennesker på en buss. Så kom det på 2 (3, 4, 5....) til. Hvor mange var det nå på bussen?” f(x) = 5 + x (kontinuitet) Funksjonsmaskiner; husker du roboten?

Modellering = å lage en matematisk modell av en virkelig situasjon Bordfunksjonen

De 8 kompetansene som testes på de nasjonale prøvene: Tankegangskompetanse/ Resonnementskompetanse Kommunikasjonskompetanse Modelleringskompetanse Problembehandlingskompetanse Hjelpemiddelkompetanse Representasjonskompetanse/Symbol- og formalismekompetanse Mogens Niss, Danmark Se mer på Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen

Hva betyr det å ha modelleringskompetanse? Å kunne matematisere en situasjon; dvs. å kunne oversette situasjonen til et matematisk språk med matematiske problemstillinger, med nødvendige symboler og matematiske uttrykk. Deretter må man kunne behandle funksjonsuttrykket, avklare hvilke forutsetninger som gjelder for at modellen skal kunne brukes og være gyldig Kunne diskutere modellen med andre og sammenlikne med andre modeller Altså krever denne kompetansen at man klarer å analysere modellen på en kritisk måte . Kilde: Mona Røsseland ”Hva er matem. Kompetanse?” Tangenten 2/2005

Funksjonstyper vi må kjenne: Lineære funksjoner Proporsjonale og omvendt proporsjonale funksjoner Polynomfunksjoner Eksponentielle funksjoner

Lineære funksjoner Eks. Mobilkostnader: K(m) = 2m + 0,50 (kontinuitet) f(x) = ax + b a er stigningstallet som forteller hvor mye funksjonsverdien øker for hver økning av x b er konstantleddet som er uavhengig av x-verdien.

Generelt for alle funksjoner: x er en uavhengig variabel f(x) eller y er en avhengig variabel Funksjoner kan i tillegg til variabler ha parametre (eks. a og b i lineære funksjoner) Når funksjonen er bestemt er parametrene blitt reelle tall. Eks. Volum av terning

Definisjonsmengden til funksjonen er mengden av alle verdier som den uavhengige variabelen (x) kan ta. Eks. Mobilkostnader Verdimengden: Mengden av verdier som den avhengige variabelen y (f(x)) kan ta. Funksjonsforskrift: Når x-verdi er gitt, bestemmer funksjonsforskriften (eller funksjonsuttrykket) entydig hvordan vi skal finne funksjonens verdi. Men to eller flere x-verdier kan gi samme f(x)-verdi! (pildiagram)

Hva skjer når funksjonen ikke gir en lineær graf? Humør som funksjon av tid... Tegn opp en graf som viser humøret ditt som funksjon av tid på dagen. Bytt med naboen og prøv å avtolke hverandres graf.

Proporsjonale og omvendt proporsjonale funksjoner Eks. Rekeprisen er 100 kr/kg f(x) = 100x Slik direkte proporsjonalitet er et spesialtilfelle av lineære funksjoner. Omvendt proporsjonalitet: Eks. Fart/vei/tid: t = s/v, t = 100/v Ikke definert for x=0 ! (graf: hyperbel)

Polynomfunksjoner 2.gradspolynomer: Kvadratisk vekst (areal) (parabler) 3.gradspolynomer:

Eksponentielle funksjoner Eks. Sparing i bank Setter inn 1000 kr med 5% rente. Generelt:

De ulike representasjonsformene: Situasjon Tabell Graf Funksjons-uttrykk S - T S - G S – F T - S T - G T – F G - S G - T G – F F - S F - T F - G

Misoppfatninger av funksjonenes ulike representasjoner Elevene tolker grafen billedlig (klarer ikke abstraksjonen) transparant tid/avst.hjemmefra + flaggheising+ sport Problemer med å tolke at grafen viser sammenheng mellom to variable. Transparant ringetid vs pris.

Vi tror ofte at grafer letter forståelsen – det er ikke alltid tilfelle! Lærerens hovedutfordring: Legg til rette for arbeid som involverer alle representasjonsformene, og de ulike overgangene mellom dem!