MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Norske Redningshunder
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er en sak - hvordan komme på?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nettevett – utvidet versjon
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Aggression Replacement Training
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Anne Fængsrud1 Foredragets forberedelser Hvorfor? Hvem? Hva?
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Avdeling for sosionomutdanning
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hva er kommunikasjon?.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
Lesing og lesestrategier
Norske Redningshunder
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Utarbeidet av Sissel Vestre
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Hvordan skrive egne dilemma
Verktøy for å kartlegge holdninger
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Venner & valg Velkommen.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE ! MEDIEKONTAKT ER BYTTEHANDEL MEDIA FÅR GODT STOFF DU FÅR OPPMERSKOMHET DU MÅ OFTE SUBSIDIERE MEDIENE ! FINNE SAKENE BEKOSTE TILRETTELEGGINGEN STILLE OPP NÅR MEDIA BER OM DET EN GOD SAK ER EN GOD SAK UANSETT HVEM SOM TIPSER EKSKLUSIVE SAKER MEST VERDIFULLE MEDIEKONTAKTEN MÅ VÆRE MÅLRETTET ! HVA VIL DERE MED INFORMASJONEN ? HVOR AKTIVT VIL DERE BRUKE MEDIENE ?

Sigurd Allern TANGO FOR TO Forholdet mellom kilder og journalister likner på en dans. Kilder ønsker kontakt med journalister, journalister ønsker kontakt med kilder. Det trengs to til å danse tango - begge kan lede - men ofte leder kildene !

Jo mindre journalistene trenger å gjøre selv – MEDIENE VIL FORFØRES ! Jo mindre journalistene trenger å gjøre selv – desto større er sjansene for å få oppmerksomhet i tråd med dine intensjoner !

MODERNE JOURNALISTIKK OPPSØKENDE/UNDERSØKENDE 4. STATSMAKT - OFFENTLIGHETSLOVEN HUSK: MEDIA HAR MANGE KILDER MEDIA SØKER ÅRSAKER, ANSVARLIGE, KONSEKVENSER, KONKLUSJONER PERSONVINKLING LITE GLAD I PRESSETALSMENN/-KVINNER

HVA ER “GODT STOFF” ? “INGEN DETALJ ER SÅ UBETYDELIG AT DEN IKKE KAN BLI EN STOR SAK” Øyvind Thorsen

HVA ER EN NYHET ? AKTUELT VESENTLIG IDENTIFIKASJON SENSASJON

HUSKEREGEL A V I S

HVORDAN ER JOURNALISTER ? MANGE HAR GOD UTDANNELSE ALLROUNDERE – IKKE SPESIALISTER VANT TIL RASKT Å SETTE SEG INN I PROBLEMSTILLINGER TENKER KONKLUSJONER - IKKE DETALJER VIL HELST VÆRE FØRST MED NYHETENE SØKER INFORMASJON OVERALT HAR MANGE KILDER ER NOEN GANGER FRI FOR “FOLKESKIKK” ELSKER FAKTA LAR SEG PÅVIRKE !

GODE RÅD TIL UERFARNE INTERVJUOBJEKTER BESTEM DEG FOR NOEN FÅ PRIORITERTE POENGER SOM DET ER VIKTIG FOR DEG Å FÅ FRAM I INTERVJUET

GODE RÅD GI DITT EGET SVAR PÅ JOURNALISTENS SPØRSMÅL, MEN TENK PÅ HVA PUBLIKUM - FOLK FLEST - HELST ØNSKER Å VITE OM SAKEN OLSEN I KNØSESMAUET

FLERE GODE RÅD UNNGÅ VANSKELIGE TEKNISKE TERMER OG FREMMEDORD SVAR POSITIVT, FULLSTENDIG OG AVSLUTTET KOM MED KONKLUSJONENE FØRST - DE UTDYPENDE FORKLARINGENE ETTERPÅ

ENDA FLEREGODE RÅD VÆR FORSIKTIG MED SITATER ELLER HENVISNINGER DU IKKE ER HELT SIKKER PÅ SETT GJERNE TING “ PÅ SPISSEN “ - MEN IKKE OVERDRIV FAKTA. SNAKK ALLTID SANT, OG DERSOM DU VET SVARET - SÅ SI DET !

TO NYE RÅD IKKE GJENTA NEGATIVE ORD OG UTTRYKK SOM JOURNALISTEN BENYTTER VÆR BLID - BRUK GJERNE SMÅ MORSOMME HISTORIER - MEN BARE NÅR DETTE ER MULIG OG NATURLIG

GODE RÅD SI KLART IFRA DERSOM DU IKKE FORSTÅR SPØRSMÅLET IKKE NOE AV DET DU SIER BØR VÆRE “OFF THE RECORD”

FLERE GODE RÅD UNNGÅ KRANGLING MED INTERVJUEREN IKKE PARÈR ET SPØRSMÅL MED ET MOTSPØRSMÅL

HUSK NÅR MEDIA KOMMER: SOM INTERVJUOBJEKT HAR DU RETTIGHETER - MEN LANGT FLERE MULIGHETER TIL Å NÅ MÅLENE DINE !

GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER INGEN EGEN PRESSELOV I NORGE VÆR VARSOM-PLAKATEN - MEDIAS SELVPÅLAGTE ETISKE REGLER IKKE VÆR VRANG OG VANSKELIG ! DET ER DITT VALG OM DU VIL STILLE OPP I ET INTERVJU ! IKKE START INTERVJUET FØR DU ER KLAR BE OM PREMISSENE FOR INTERVJUET RETTEN TIL EGET BILDE RETTEN TIL PRIVATLIVETS FRED

GENERELLE RÅD OM RETTIGHETER AVTAL RETTIGHETER PÅ FORHÅND GJØR AVTALE MED JOURNALISTEN OM: - TEMA - VINKLING - NYTT OPPTAK - LESE INTERVJUET - HØRE/SE BÅNDET - AVKLAR SAMMENHENG OG PROBLEMSTILLINGER KORRIGERING AV EGNE UTTALELSER RETTELSE AV FAKTISKE FEIL HUSK: INTERVJUET ER EN GI-OG-TA-SITUASJON RETTEN TIL Å VÆRE ANONYM

RADIO- OG TV-INTERVJUET FØR INTERVJUET KLARGJØR SAMMENHENGEN HUSK TIDSRAMMEN (10-40 sek) LAG DEG SLÅENDE BUDSKAP LAG INFO-BEREDSKAP PRØVEINTERVJU KAN VÆRE NYTTIG DIREKTESENDING GIR BEDRE KONTROLL PÅVIRK OPPTAKSSTEDET BE OM RETT TIL GJENNOMSYN/LYTTING ETTERPÅ

RADIO- OG TV-INTERVJUET UNDER INTERVJUET TA INITIATIVET – SI DET DU HAR PÅ HJERTET HUSK: KONKLUSJONENE FØRST VÆR KORTFATTET OG FOLKELIG BRUK VERBALE BROER IKKE SNAKK FOR FORT UNNGÅ FYLLORD BRUK POSITIVE ORD OG VENDINGER SI ALDRI ”INGEN KOMMENTAR”

TITTEL INGRESS BRØDTEKST PRESSEMELDING FRA BRANNVESENET STED OG DATO TITTEL INNHOLDSRIK OVERSKRIFT INGRESS SAMMENDRAG AV DET VIKTIGSTE NYE BRØDTEKST UTDYPENDE TEKST

TITTEL PÅ NESTE AVSNITT PRESSEMELDING SIDE 2 MELLOMTITTEL TITTEL PÅ NESTE AVSNITT BRØDTEKST MER VANLIG TEKST ……. KONTAKTPERSON: NILS NILSEN TLF. 55 55 55 55

HVORDAN HÅNDTERE EN KRISESITUASJON ? ALLE BRANNVESEN MÅ UTARBEIDE KRISE-REGLER Delegering/toppledelse Mediastrategien må gjøres kjent ! EN PERSON HAR ANSVAR FOR ALL INFO OM KRISEN Etatssjefen har ansvaret Ansvaret kan delegeres Husk å informere om hva som er sagt til hvilke medier ALLE SOM UTTALER SEG I UNIFORM SNAKKER PÅ VEGNE AV ETATEN BENYTT EN KRISE-PRESSEKONFERANSE VED STORE KRISER KOM RASKT I DIALOG MED MEDIA IKKE AVVIS JOURNALISTENE – DE KAN VÆRE GODE MEDHJELPERE VED BRANNER OG ULYKKER UTTALER POLITIET SEG OM ÅRSAK OG SKYLD !

PRESSEKONFERANSENs A - N ALLER FØRST MÅ DU SPØRRE DEG SELV: ER PRESSEKONFERANSEN EGENTLIG NØDVENDIG ? BESTEM RIKTIG TID OG STED FOR KONFERANSEN. CEND INNKALLING TIL KONFERANSEN I GOD TID.

PRESSEKONFERANSENs A - N DU MÅ ALDRI RØPE NYHETENE PÅ FORHÅND ! EN TIMEPLAN FOR KONFERANSEN ER VIKTIG. FORTELL I STARTEN HVEM SOM SITTER I PANELET. GI INFORMASJONEN ETTER FALLENDE VIKTIGHET.

PRESSEKONFERANSENs A - N HUSK Å VÆRE KORT – HELST IKKE OVER 60 MIN. IKKE DISK OPP MED ANNET ENN ENKEL SERVERING. JOURNALISTENES SPØRSMÅL MÅ STYRES ! KORT PAUSE FOR FOTOGRAFERING ER SMART.

PRESSEKONFERANSENs A - N LAG GJERNE EN PRESSEMAPPE MED VIKTIG INFORMASJON. MANGE JOURNALISTER ØNSKER INTERVJUER ETTERPÅ. NÅR INTERESSEN AVTAR – AVSLUTT KONFERANSEN !

AVIS-INTERVJUET FØR INTERVJUET BE OM SAMMENHENGEN PERSONLIG MØTE BEDRE ENN TELEFON KJØP DEG TID TIL INFO-BEREDSKAP FORMULER DINE EGNE BUDSKAP SPISSFORMULERINGER KAN GI DE OPPSLAGENE DU ØNSKER SKAFF DEG VIKTIGE FAKTA ILLUSTRASJONER VIKTIG ! BE OM RETTIGHETER NÅR DU MÅ

AVIS-INTERVJUET UNDER INTERVJUET HA STIKKORDSLISTE MED DEG HJELP JOURNALISTEN MED INGRESSPOENG BRUK VERBALE BROER I INTERVJUET IKKE GI FOR MYE INFORMASJON VÆR KORTFATTET OG ENKEL HUSK: KONKLUSJONENE FØRST ! SJEKK AT DU BLIR FORSTÅTT IMØTEGÅ DET DU ER UENIG I UNNGÅ INGEN KOMMENTAR

KORRIGERING AV NEGATIVE MEDIA-OPPSLAG STILL DEG FØRST SPØRSMÅLET: HVA KAN VÆRE ÅRSAK TIL KRITIKKEN ? TA KONTAKT MED REDAKSJONEN OG BE OM EN FORKLARING. GI JOURNALISTEN DIN VERSJON OG DE KORREKTE FAKTA.

DEMENTIET DERSOM REDAKSJONEN ER ENIG I AT DET ER BEGÅTT EN FEIL, BE DEM RETTE OPP MISFORSTÅELSENE. NEKTER REDAKSJONEN: VURDER Å SKRIVE DITT EGET DEMENTI ! VÆR RASK ! EN IMØTEGÅELSE BØR SKJE HURTIGST MULIG ! SKRIV KORT OG GJØR STOFFET KLART OG ENKELT.

DEMENTIET HUSK AT IKKE ALLE KJENNER BAKGRUNNEN FOR SAKEN. SØRG FOR Å FORKLARE HVORFOR DU FØLER DU MÅ DEMENTERE - OG GI SVARET DITT ET BUDSKAP ! UNNGÅ STILLINGSKRIG I MEDIA - DET KAN LETT GJØRE SKADEN FOR DEG OG ETATEN DIN ENDA STØRRE !