Segmentering og målgruppetenkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
Målgrupper og segmentering
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Markeder med asymmetrisk informasjon
Klasseaktivitet 1 - segmentering
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Å lykkes eller være lykkelig?
Oppsummering MRK
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forbrukeratferd Kapittel 6.
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Software Requirements Elicitation
Definere og velge hovedmål og delmål
Identifisering og bruk av indikatorer
Norsk Monitor Synovate Norge.
Nasjonal digital læringsarena
Forelesning om markedsføring i praksis for
Gruppeundervisning /
Kvalitative forskningsmetoder
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
 Erkjennelse av at det en har gjort så langt ikke er tilstrekkelig  En kan ikke gjøre mer av det som ikke fungerer  Ønske om bedre samarbeid og samhandling.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Innvandrere og sykefravær: Hvor viktig er yrke? Pål Schøne Institutt for samfunnsforskning NFR brukerseminar 17. november 2011.
Markedsføring.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Forskningsdesign: eksperiment
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Samarbeid og medbestemmelse
(Selskapsnavn) Markedsplan
Segmentering og posisjonering
Kapittel 6 Markedssegmentering og målgrupper
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
utfordringer i en ny region
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Posisjonering og differensiering
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Segmentering og målgruppetenkning Kapittel 8

Dagens tekst: Om segmenter og målgrupper Identifisering av segmenter Hvordan velge de mest attraktive målgrupper

Ford’s Modell T fulgte en massemarkedsføringsstrategi Gjør Ford det samme idag?

Segmentering Fordi et marked består av så mange forskjellige kunder er det ikke hensiktsmessig å prøve å henvende seg til alle sammen. Segmentering er å dele et totalmarked opp i mindre enheter slik at kundenes karakteristika er like innad i segmentet. Det viktigste er at de har samme behov. Det er ikke alltid at man på en enkel måte kan identifisere segmenter i et marked. Dette fordi kundene kan være: For homogene, dvs. at det er liten forskjell mellom kundene For heterogene, dvs. at det er vanskelig å finne individer som er like Samlet i klynger, dvs. at det finnes grupper innad i segmentet som danner naturlige segmenter.

Figur 8.1 Basis preferansemønstre

Hvordan henger dette sammen? Analyse Intern og ekstern, utstrakt innsamling av markedsinformasjon Valg som innebærer: Segmentering Inndeling av totalmarkedet i delmarkeder = segmenter Segmenter er internt homogene og eksternt heterogene Aktører i ett segment skal reagere likt på markedsstimuli, ellers er det ikke hensiktsmessig å behandle ett segment ulikt et annet Utvelgelse (targeting) Prioritering og utvelgelse av hvilke segment man skal betjene Posisjonere Utvikling av en markedsposisjon med utgangspunkt i de produktattributter som er viktige og avgjørende for segmentet Utvikle markedsmiks Lede og kontrollere prosess

Segmenteringsbaser Geografi Demografi Psykografi Atferd Land, region, fylke, kommune, by Klima, befolkingstetthet, natur Demografi Alder, kjønn, familiestørrelse, livssyklus, utdanning, inntekt, religion, rase, nasjonalitet..... Psykografi Innedeling basert på demografi og psykologi. Folk innenfor samme demografisk gruppe (f.esk middelaldrende menn) kan være svært forskjellige psykologisk sett. Personlighetstrekk, livsstil og verdier. Atferd Beslutningsroller Initiativtaker, påvirker, beslutter, kjøper, bruker Atferdsmessige variabler Anledning, fordeler, brukerstatus, bruksrate, beredskapsstadium, lojalitetsstatus, holdning

Figur 8.4 VALS segmenteringssystem I Norge: Norsk Monitor (MMI Synovate), Kompass (TnsGallup)

Figur 8.5 Atferdssegmentering nedbrutt

Kriterier for effektiv segmentering. Segmenter må være: Målbare Bærekraftige Tilgjengelige Differensierbare Handlingsmulige

Svaret er enkelt: Volkswagen driver utstrakt grad av segmentering og målgruppetenkning Bilkjøpere har forskjellig kjøpekraft Bilkjøpere har forskjellige preferanser Bilkjøpere bruker bilen på forskjellige måter Bilkjøpere opplever en og samme bil på forskjellig måte Bilkjøpere har forskjellige behov Bilkjøpere er mao. forskjellige, og VW tilbyr ulike produkter til ulike segmenter

Målgruppeutvelgelse Å identifisere ulike segmenter er en ting, men å velge hvilke man skal konsentrere seg om er vel så viktig. 5 muligheter: Konsentrere seg om ett segment (single-segment concentration) Spesialisere seg i selektivt utvalgte segmenter (selective specialization) Spesialisere seg på produktgruppe (product specialization) Spesialisere seg på delmarked (market spesialization) Dekke hele markedet (full market coverage) Differensiert markedsføring Udifferensiert markedsføring

Figur 8.6 Ulike mønstre for målgruppeutvelgelse

Figur 8.6 Ulike mønstre for målgruppeutvelgelse

Figur 8.6 Ulike mønstre for målgruppeutvelgelse

Men hva skal vi gjøre i segmentet? Vi har nå sett på hva segmenter er, hvorfor segmentering er viktig, ulike krav til segmenter, og hvorfor bedrifter er så opptatt av ulike målgrupper. Neste gang skal vi se på hvordan bedriften kan finne sin egen posisjon i dette segmentet, og hvordan man kan skille seg fra andre bedrifter. Neste økt dreier seg om posisjonering og merkevarer. Til neste gang: Les kapittel 9 og 10