Mer velferd for skattebetalernes penger? Erfaringer fra pilotprosjekt i Jernbaneverket Den nasjonale veikonferansen – 07.04.2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
I statens hender Får skattebetalerne valuta for pengene?
Kontostreng og annet artig…
9 prinsipper og 1 regneark:
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
10Velstand og velferd.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
10. Organisasjoners effektivitet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Corporate Finance Kap 1 Financial decision making.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Outsource eller drifte selv ?
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Regional transportplan Agder
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Utforming av stasjoner
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Lokale forhandlinger 2012 Utdanningsforbundet Bergen.
Direktør Marianne Andreassen
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Trivsel på jobb - Utfordringer - Trygghet -
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Kommunal planlegging.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Faglig arena Arkivverket
Langtidsplan og budsjett
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Mer velferd for skattebetalernes penger? Erfaringer fra pilotprosjekt i Jernbaneverket Den nasjonale veikonferansen –

Mer velferd for skattebetalernes penger?2 Jernbaneverket – Hvorfor er vi her? for togselskaper, reisende og transportbrukere.  Jernbaneverket skal tilby et sikkert og funksjonelt jernbanenett med et effektivt og sikkert trafikksystem og med god tilgjengelighet for togselskaper, reisende og transportbrukere.  Jernbaneverket er en etat underlagt Samferdsels- departementet – en del av den norske stat  Jernbaneverket er en bruttobudsjetterende etat  Jernbaneverket er en av de 10 pilotene for periodisert regnskap

Mer velferd for skattebetalernes penger?3 Offentlig kontra privat tjenesteyting  I teorien skal ► Private selskap maksimerer profitt innenfor gitte priser ► Offentlig tjenesteyting skal maksimere samfunnsnytten innenfor gitte bevilgninger Dette kan i teorien transformeres til maksimering av profitt innenfor gitte priser – les stykkpriser  Teori er en ting - praksis noe annet ► Både privat og offentlig virksomhet har ofte flere ulike mål Kvalitetsmål HMS ► Sammenheng mellom resultater og ressursinnsats kan ikke alltid uttrykkes ”matematisk”

Mer velferd for skattebetalernes penger?4 Politiske mål for samferdsel  Et sikkert transportsystem ► Nullvisjon for antall hardt skadde og drepte  Mer miljøvennlig bytransport ► Jernbanen er viktig i kollektivtrafikken  Bedre framkommelighet i og mellom regioner ► Utvikle levedyktige distrikt ► Vekstkraftige bo- og arbeidsmarkeder ► Dekke næringslivets behov  Et mer effektivt transportsystem ► For brukerne ► For skattebetalerne  Tilgjengelighet for alle

Mer velferd for skattebetalernes penger?5 JBVs strategier - Struktur og begreper Jernbaneverkets viktigste mål Hovedmål Innsatsområder Måleparametere Strategiske tiltak Parametere som måler utviklingen innenfor hvert hovedmål Tiltak/aktiviteter som må iverksettes for å nå hovedmålene Skal sikre en balansering av krav og forventningene til Jernbaneverkets virksomhet

Mer velferd for skattebetalernes penger?6 Innsatsområder (Perspektiver)

Mer velferd for skattebetalernes penger?7 Måling av JBVs prestasjoner Innsats- faktorer Produksjons- prosesser PrestasjonerEffekter Resultat  Jernbaneverket er en tjenesteleverandør ► Kjernevirksomheten (Sportilgangstjenesten) prises ikke Vanskelig å sette objektive kriterier kriterier for effektivitet til systemet som sådan oMangler verdsetting gjennom pris oUklart hvordan produksjonsvolum skal måles Prestasjonene må sannsynligvis måles ut fra brukerundersøkelser og vurderes opp mot kostnader ► Jernbaneverket leverer også andre tjenester hvor det i dag finnes et marked Stasjons- og terminaltjenester Elektrisk energi til togtrafikken Telefonitjenester – basert på GSM-R Internett – basert på GSM-R, IP-nett + andre

Mer velferd for skattebetalernes penger?8 Styringsdialog med SD  Forrige regjering ønsket konkurranseutsetting av drift og vedlikehold av infrastrukturen ► Da ”løser” markedet selv produktivitetsspørsmålet  Nåværende regjering ønsker i mindre grad konkurranseutsetting ► Stor fokus på effektivitetsmåling av drift og vedlikehold av infrastrukturen ► Jernbaneverkets egen produksjon skal være like effektiv som aktuelle entreprenører Uten dokumentasjon for dette vil full konkurranseutsetting være aktuelt også for de ”rød-grønne”  Et mer uttalt ønske om å se resultater og ressursbruk i sammenheng ► Høsten 2005 og våren 2006 ble SD og JBV enige om et ”målekort”

Mer velferd for skattebetalernes penger?9 Målekort – JBV vis á vis SD

Mer velferd for skattebetalernes penger?10 Periodisert regnskap  Statlige etater skal ikke drive profittmaksimering, men skape størst mulig samfunnsnytte innenfor gitte bevilgninger  De statlige standardene for periodisert regnskap er noe forskjellig fra NRS ► For vurdering av eiendeler er det få eller ingen forskjell ► De største forskjellene er knyttet til finansieringen og resultatdisponeringen Ingen egenkapital Investeringsbevilgningen er å anse som forskuddsbetaling av framtidige tjenester – såkalte forpliktelsesmodellen ► Forpliktelsesmodellen får også implikasjon på inntektsføringen av bevilgningene til drift og vedlikehold

Mer velferd for skattebetalernes penger?11 Erfaringer og egne synspunkter  En kapitalintensiv virksomhet som statlig infrastruktur bør ha: ► Et resultatbegrep som lett fortalte om drift og vedlikeholdsbevilgningene også dekker avskrivningskostnadene Et positivt resultat vil være en indikasjon på at drifts- og vedlikeholdsbevilgningen i det minste dekker avskrivningene ► Intensiver i selve resultatmodellen for effektiv drift Forpliktelsesmodellen tilslører da resultatet i prinsippet går i null enten man gjør en god eller dårlig jobb  Jernbaneverket bruker derfor internt og ovenfor Samferdselsdepartementet en alternativ resultatframstilling

Mer velferd for skattebetalernes penger?12 Positive erfaringer  De positive erfaringene er knyttet til den interne styringen  Benytter kun periodisert regnskap internt  Kontant-/bevilgnings- regnskapet håndteres sentralt i økonomiavdelingen  Riktig kostnadsbegrep ► Data blir sammenliknbare på tvers av organisasjonen, over tid og med eksterne

Mer velferd for skattebetalernes penger?13 Benchmarking – et eksempel  Fire forhold som må tas med i vurderingen ► Overheadskostnader ► Arbeidsgivers andel av tjenestepensjon ► Fortjenestemarginer ► Oppdragets størrelse Svillebytte – Kroner pr. sville

Mer velferd for skattebetalernes penger?14 Nøkkeltall – et eksempel Totalkostnader – Kroner pr. togkilometer

Mer velferd for skattebetalernes penger?15 Resultat (mill. kr.)

Mer velferd for skattebetalernes penger?16 Kostnadsfordeling

Mer velferd for skattebetalernes penger?17 Balanse (mill.kr)

Mer velferd for skattebetalernes penger?18 Et lite hjertesukk  Har man i Bevilgningsreglementet overtolket Grunnloven ► Det er kun punktene a og e hvor Grunnloven gir en tidsbegrensning ► De øvrige har ikke en slik tidsbegrensning Grunnlovsfedrene gjorde vel dette bevisst?  ”at bevilge de til Statsudgifterne fornødne Pengesummer” ► NOU 2003: 6 ”Hva koster det?” fastslår at de ikke er noe i veien for å fatte budsjettvedtak med konsekvenser for flere år  Innen EU arbeides det for at infrastruktur- forvalter innen jernbane skal ha minst 3-års økonomisk rammeavtale med de myndighetene som fastlegger ► Kvalitetsnivåer ► Effektivitetskrav  Med et periodisert regnskap og budsjett (gjerne flerårig) får man et bedre formelt og konstitusjonelt grunnlag for en bedre og mer effektiv jernbane Grunnlovens § 75. Det tilkommer Storthinget: a. at give og ophæve Love; at paalægge Skatter, Afgifter, Told og andre offentlige Byrder, som dog ikke gjælde udover 31te December i det næst paafølgende Aar, medmindre de af et nyt Storthing udtrykkelig fornyes; b. at aabne Laan paa Rigets Kredit; c. at føre Opsyn over Rigets Pengevæsen; d. at bevilge de til Statsudgifterne fornødne Pengesummer; e. at bestemme, hvor meget aarlig skal udbetales Kongen til hans Hofstat, og at fastsætte den kongelige Families Apanage, som dog ikke maa bestaa i faste Eiendomme;

Mer velferd for skattebetalernes penger?19