Sammenheng i tekst Trinnforelesning A1 28.02.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tekstutvikling.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Hvordan gjøre en god eksamen?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lingvistikk på biblioteksfag
Morfologi.
Morfologi.
Modell for analyse av elevtekster
med fokus på elevtekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Essay er en skriftlig sjanger.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Elevtekster Trinnforelesning A
Lesing og lesestrategier
Tekstlingvistikk 2 ALU
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Læremiddelkunnskap 2 Sammenheng i tekst LUT,
Skriving i begynneropplæringa
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Oppsummering i grammatikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sammensatte tekster ALU
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Elevtekster LUT
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Norsk: Repetisjon Fra fagplanen (2005) kjenne sentrale tekstanalytiske omgrep og særtrekk ved ulike skjønnlitterære og sakprega sjangrar i.
Sammenheng i tekst Stilistikk 20/ Hva er en tekst? Den består av språklige elementer som er knyttet til hverandre. Den utgjør en avsluttet innholdsmessig.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Kapittel 7: Ord og bilete
Retorikk og skriving.
Munnleg kommunikasjon
Vurdering for læring -erfaringsdeling
VOLDA VIDAREGÅANDE SKULE
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Sammenheng i tekst Trinnforelesning A1 28.02.07

Fra fagplanen: kjenne sentrale tekstanalytiske omgrep og særtrekk ved ulike skjønnlitterære og sakprega sjangrar i ulike medium og vere i stand til å bruke denne kunnskapen i analyse og tolking av tekstar uttrykte i tale, skrift og bilete ha innsikt i korleis språket er bygt opp, korleis språket varierer, og korleis det blir brukt i ulike situasjonar, m.a. i fleirspråklege miljø og kunne bruke slik innsikt i analyse av språk og språkbruk

kunne leggje til rette for at elevar utviklar gode lese- og skrivestrategiar og utforskar språk og tekstar i ulike medium og stimulere til allsidig bruk av munnleg språk og til utvikling av lese- og skriveglede • kunne arbeide systematisk med varierte opplæringsstrategiar innan førebuande, grunnleggjande og vidareutviklande lese- og skriveopplæring,

kunne samarbeide med kollegaer og andre om utvikling av rettleiings- og vurderingsmåtar

Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler om alle de kunnskapene vi har om tekster og ”verden” som vi bruker når vi leser en tekst.

Kunnskap om tekstlingvistikk er viktig... ...for å gi veiledning på tekster …for å vurdere tekster som lesetekster …for å tolke skjønnlitterære tekster

Sammenheng i større tekstdeler Koherens: Sammenhengen mellom større tekstavsnitt. Sammenheng mellom overskrift - innledning - hoveddel - avslutning Avsnittsmarkering ”Rød tråd” - overordnet sammenheng Sjangerskjema? Intertekstualitet?

Sammenheng mellom mindre tekstdeler Kohesjon: Sammenheng som kommer språklig til uttrykk gjennom tekstbånd To hovedtyper av tekstbånd: Setningskoplere og referentkoplere

Setningskopling Å knytte fakta til fakta (additivkopling) Å uttrykke motsetninger (adversativkopling) Å uttrykke alternativer (alternativkopling) Å markere årsaks-virkningsrelasjoner (kausalkopling) Å organisere teksten etter tid (temporalkopling)

Referentkopling Leksikalske koplinger: Sammenhengen skapes ved at ord og ordgrupper (fraser) fra samme betydningsområde koples sammen Grammatiske koplinger: Sammenhengen skapes ved bruk av grammatiske kategorier

Leksikalske koplinger Repetisjon Synonymi Antonymi Hyponymi Ellipse Inferens

Grammatiske koplinger Sammenheng ved hjelp av pronomen Sammenheng ved hjelp av substantivets bestemte form Tema - rema

Å analysere sammenheng i elevtekst Har teksten en ”rød tråd”? Hvis teksten ikke har det – hvor er ”bruddet” – og hva gjør at det blir et brudd? Hvordan fungerer (evt) avsnittsinndelingen? Er det tekstordnere i teksten – og hvordan fungerer de? Hvilke tekstbånd (tidsmarkører, gjentakelser, utdypinger, referanse- og setningskopling) finnes i teksten – og hvordan fungerer de?