Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Statistikk og sannsynlighetsregning
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Statistikk og sannsynlighetsregning
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Introduksjon til statistikk
Kvantitativ forskning
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kap 03 Beskrivende statistikk
INDEKSER OG FORDELINGER
Muntlige presentasjoner
Harald Romstad Høgskolen i Hedmark
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Statistikk og sannsynlighetsregning
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Diskrete stokastiske variable
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Mål for sentraltendens:
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
Regresjon Petter Mostad
Forelesning 5 HSTAT1101 Ola Haug Norsk Regnesentral
Sannsynlighet og kombinatorikk
Brøk, desimaltall og prosent
Funksjoner og didaktikk
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
§4. Irrasjonale og komplekse tall
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Bolk 2 – Deskriptiv statistikk
Statistikk En innføring i statistikk for Vitenfabrikken ved Lars Sund og Johan Nygaard.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Sannsynlighet - Hvor stor sjanse er det for at noe skal skje?
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Funksjonar i dagleglivet
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
God undervisning og dybdelæring i matematikk
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Statistikk 1 Stolpe- og sektordiagrammer og misoppfatninger
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009

Innhold Statistikk i K06 Fremstilling av data Hyppighet Sentralmål

§1. Statistikk i K06 Vi husker fra Lysø, s. 9, at det er to hovedområder i statistisk arbeid: “Samle inn og ordne opplysninger/data” (beskrivende statistikk) “Tolke og trekke slutninger…på en vitenskaplig forsvarlig måte” (analytisk statistikk / metodelære)

Kompetansemål etter 2. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: “samle, sortere, notere og illustrere enkle data med teljestrekar, tabellar og søylediagram”

Kompetansemål etter 4. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne “samle, sortere, notere og illustrere data med teljestrekar, tabellar og søylediagram, og kommentere illustrasjonane”

Kompetansemål etter 7. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar og diagram som er framstilte digitalt og manuelt, og lese, tolke og vurdere kor nyttige dei er

finne median, typetal og gjennomsnitt av enkle datasett og vurdere dei i høve til kvarandre vurdere sjansar i daglegdagse samanhengar, spel og eksperiment og berekne sannsyn i enkle situasjonar

Kompetansemål etter 10. årstrinn Mål for opplæringa er at eleven skal kunne gjennomføre undersøkingar og bruke databasar til å søkje etter og analysere statistiske data og vise kjeldekritikk ordne og gruppere data, finne og drøfte median, typetal, gjennomsnitt og variasjonsbreidd, og presentere data med og utan digitale verktøy

finne sannsyn gjennom eksperimentering, simulering og berekning i daglegdagse samanhengar og spel beskrive utfallsrom og uttrykkje sannsyn som brøk, prosent og desimaltal vise med døme og finne dei moglege løysingane på enkle kombinatoriske problem

§2. Fremstilling av data Ulike typer data: Kategorisk: Data som ikke uttrykkes med tall (f.eks. navn, statsborgerskap) Diskrete: Data som kan måles med hele tall (f.eks. sider i ei bok) Kontinuerlige: Data som ikke kan måles med hele tall (f.eks. temperatur, høyde)

Begrepsavklaring Populasjon: en samling objekter hvis vi skal undersøke egenskaper (f.eks. en klasse) Enhet: Et medlem i en populasjon (f.eks. en student i klassen) Variabel: En egenskap vi observerer ved hver enhet (f.eks. skostørrelse) Datamateriale: En samling med observasjoner

Fremstilling av data Vanlig å systematisere datamengder ved å lage tabeller og diagrammer Mange ulike typer diagram, som kan ha stor didaktisk verdi Samsvarende par, f.eks. (høyde, vekt) eller (alder, årstrinn)

Ulike diagrammer Stolpediagram Søylediagram, evt. stablet Sektordiagram / kakestykkediagram xy-diagram / prikkdiagram Kurvediagram og tidsrekke Bildediagram (se Lysø, s. 25) Histogram (klassedelt data)

Histogram Likner på søylediagram, men: Kan ikke brukes med kategoriske variabler Søylene står inn til hverandre. x-aksen kan inneholde vilkårlige verdier, som sorteres i klasser. Kolonner i en histogram kan ha ulike bredde. Aldersklasse 9-10 11 12 13 14-15 Antall elever 14 10 7

§3. Hyppighet Antall barn 1 2 3 4 5 Antall familier 1 2 3 4 5 Antall familier Vi kan ha bruk for å vite f.eks.: Hvor mange familier har minst to barn? Hvor stor andel av familiene har to barn eller minst tre barn?

§4. Sentralmål En klasse med 18 elever gjorde en prøve, og følgende karakterer ble oppnådd: 3, 5, 4, 4, 1, 4, 6, 2, 1, 3, 2, 5, 4, 3, 4, 5, 2, 4 Hva var den “typiske” karakteren i klassen?

Sentralmål / Beliggenhetsmål Gjennomsnitt / middelverdi Median Typetall / modus Disse sentralmålene utfyller hverandre. Jo flere har vi, desto bedre oversikt har vi på datasettet.

Gjennomsnitt Hvis vi hadde lagt sammen alle poengene som alle fikk, og fordelt dem jevnt ut mellom alle elevene, hvor mange poeng hadde hver elev fått?

Median Hvis vi samler alle karakterene i stigende rekkefølge, hvilken karakter står i midten? Siden vi har 18 karakterer (et partall), er det ingen som står rett i midten. Derfor tar vi gjennomsnittet av de to midterste verdiene, som begge to er 4. 50% av klassen fikk mediankarakteren 4 eller bedre, og 50% fikk 4 eller verre.

Modus Hvilken karakter ble oppnådd av flest elever? Det var 6 elever som fikk 4, som er flere enn fikk noen andre karakter. Dermed er modus lik 4.

Fordeler og ulemper med de ulike sentralmålene Gjennomsnitt Mye påvirket av ekstreme observasjoner Ofte ikke et helt tall Modus Kan påvirkes av tilfeldigheter Fordel: Kan brukes på kategoriske data.

Median Ikke alltid et helt tall Kan gi feil inntrykk hvis det er stor spredning i data Konklusjon: Fint om vi har tilgang til alle tre sentralmålene. Husk nøyaktig hva som hvert sentralmål angir.