KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
Turners syndrom og læring
Unge & Rus.
Lilandspeiderne Informasjon.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Øystein, Susana og Anita
Å skrive en god innledning
En måte å lese Bibelen på
Intelligens og intelligensutvikling
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Om voksenpedagogikk.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Magne Jensen.
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Kognitive læringsprosesser
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Kjennetegn og følgevansker
Livets tog.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Lek og Læring i barnehagen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Toddlergeometri Hva er det ?.
§4. Irrasjonale og komplekse tall
Kognitive belastninger hos personer med utviklingshemming og autisme
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Venner & valg Velkommen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI Kognitive funksjoner: Persepsjon, tolking, forståelse, hukommelse, anvendelse, gjenkalling, glemsel, tenking, problemløsning, nysgjerrighet, intellekt og intelligens (som alle er mentale prosesser).

KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI Man forkastet det assosiative læringssynet, det som også kalles mekanisk. Tollman Piaget Vygotsky Bruner Gagnè ..og mange flere

Vi mennesker er dømt til alltid å være på jakt etter det som gir mening, det som gir sammenheng. Vi er aktive, vi er nysgjerrige og vi styres av indre motivasjon.

Hvilke spørsmål er det da kognitivisten prøver å besvare? Jo: 1. Hva skjer når vi tar imot inntrykk utenfra (sansning + persepsjon) 2. Hvordan organiserer vi kunnskapen? 3. Hva er det som skjer når vi husker og tenker og lærer? Hvordan løser vi problemer? Hva er intelligens?

Roar Enghs definisjon av intelligens: Intelligens er betegnelse på en generell evne til å utfre oppgaver og kompliserte operasjoner og evnen til å løse problemer. Denne evnen kjennetegnes ved at den ikke finnes og at den derfor ikke lar seg måle på noen intelligenstest

Hukommelse Hva gjør at vi glemmer? Hva særpreger en klisterhjerne? Hva sitter man igjen med etter å ha lært noe? Mange spørsmål som ikke kan besvares fullt ut….

Tretrinnsmodellen Sanseregister: ytre sansedata overføres til et sanseregisteret hvor inntrykkene registreres uten at de blir tolket eller bearbeidet Korttidsminne (KTM): sansene omformes og blir overført til det første ”lageret”. Registrert informasjon beholdes i ca. 15-30 sek. Langtidsminne (LTM): frigjør plass for KTM. Informasjon må kodes før den lagres her. Kapasiteten er uendelig stor, og informasjon blir lagret for alltid.

Syn Sanse- register KTM LTM Hørsel Lukt Smak Berøring Glemt Glemt Repetisjon Syn Opp- merk- som- het Sanse- register KTM LTM Hørsel Lukt Smak Berøring Glemt Glemt

Arbeidsminnet (Les setningene og ordene med store bokstaver èn gang. Familien min og vennene mine har arbeidet på gården i mange år. PRIKK Ettersom rommet var varmt, gikk Bob ut for å får frisk luft. SPOR Vi var fem kilometer ute på sjøen da vi mistet landet av sikte. BAND -Anita Woolfolk

En revidert informasjonsmodell Tretrinnsmodellen ble revidert i 1968. Den har den samme lagerinndelingen, men har også dellager (visuell hukommelse, språk, auditiv hukommelse, tidsoppfatning osv.) Lynrask gjenkjenning mellom sanseregister og LTM Filtrering for å hindre overstimulering LTM er et slags leksikon hvor sanseregisteret må slå opp for å identifisere og registrere stimuleringen. Informasjon i sanseregisteret omdannes til spor som gjør det mulig å registrere før det blir glemt. Det skjer også en filtrering så man ikke blir overstimulert.

Sanseregister Langtidsminne Korttidsminne Ferdighets- minne Visuelt ________ Auditivt Berøring ----- STIMULI Sentral Arbeids- enhet Kognitivt minne ________ Episodisk ---------- Semantisk

Attribusjon (vår forklaring på hvorfor vi gjorde som vi gjorde) Unnskyldninger – bortforklaringer. Skylder på ytre forhold Jeg kan ikke bedre – jeg er sånn Dette kan vi analysere til å dreie seg om tre perspektiver på attribusjon: lokalisering (ytre eller indre forhold) stabilitet (kan årsaken endre seg, eller vil det være slik bestandig) kontrollerbarhet – har jeg kontroll over årsaken (innsats)

Gestaltpsykologi Gestaltpsykologene var opptatt av at vi husket meningsfulle helheter, at hukommelsen vår fungerte slik at den ikke lagret enkeltopplysninger, men satte sammen alt til meningsbærende sammenhenger.

Bente Elisabeth Finserås:

Konstruktivisme: Dette er teoretikere som, for å sette det litt på spissen, mener at det fins ikke noe vi kan kalle for kunnskap utenfor kroppen vår. Kunnskap skapes i hjernen. Kunnskap oppstår når vi er aktive, når vi bygger med klosser eller lager blomsterkranser, når vi fanger mus eller løser problemer. Konstruktivistene sier at kunnskap oppstår når vi prøver å forstå den ytre verden, når vi forsøker å sette sammen inntrykk til et forståelig hele. Når vi skaper sammenhenger/helheter. Alle mennesker konstruerer dermed sin egen kunnskap (i sin egen hjerne). L-97’s matematikkplan er f.eks. opptatt av at barn skal eksperimentere, finne ut nye ting, at de skal undersøke virkeligheten og få stimulert sin nysgjerrighet til å finne ut av ting. Dette er konstruksjonisme

OPPGAVE: Hva er kunnskap? Hvor kan vi finne kunnskap? Hvordan skaffer vi oss den? Er det mulig å lære bort?