Sjelesorgens teologi – tradisjoner og posisjoner Equmeniakyrkan, Göteborg 22.april 2015 Leif Gunnar Engedal
«det urolige hjerte» Augustin: «Du har skapt oss til deg, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg» Confessiones ( år 398)
pilegrimen og gardskona
En Gud som bøyer seg mot jorden
Sjelesorgens fundament: en trinitarisk teologi om «Guds urolige hjerte» «Gud er navnet på et fellesskap som åpner seg i hellig kjærlighet mot verden» En bevegelse i Gud Deus adventus – Han som kommer Å være menighet er å være delaktig i «bevegelsen i Gud» * I sjelesorgen handler Han som bøyer seg – og som kommer
Sjelesorgens «dyder» - og gardskonas praksis «ansiktets lys» «sjelens lydhørhet» «et glass vann» «velsignelsen»
Sjelesorgens sammenhenger Sjelesorg i praksis handler om: (1)Den treenige Guds nærvær og handlinger i verden (2)Den troende menighets sosiale og sakramentale fellesskap (3)Den troende menighets tjeneste i og for verden (4)Livshjelp til enkeltmennesker og fellesskap
Paradigmer i sjelesorgens teori Det kerygmatiske paradigme Det terapeutiske paradigme Det eklesiologiske paradigme Det sosio-politiske paradigme
«det kerygmatiske paradigme» Åpenbaringen Guds ord Pastoren/sjelesørgeren …… Konfidenten Synden Oppgjøret - Skriftemålet Frigjøring og oppreisning
«det terapeutiske paradigme» * Personen Relasjonen Prosessen
«det ekklesiale paradigme» Tilhørigheten i fellesskapets «vi» Det sosiale fellesskap Det sakramentale fellesskap
«det sosio-politiske paradigme» Urett og undertrykkelse Maktstrukturer Frigjøring gjennom empowerment
fra paradigmer til «dimensjoner» Hverdags-dimensjon: agora-sjelesorg Terapeutisk dimensjon: krise;konflikt;intrapsykisk og relasjonell nød Kerygmatisk dimensjon: evangelium midt i livet; oppgjør; tilgivelse; skriftemål Rituell dimensjon: kasualia og ritualer Profetisk dimensjon: sosio-politisk kritikk Filosofisk dimensjon: eksistensielle samtaler med søkende Åndelig veilednings- dimensjon: lengsel og fordypning av gudsrelasjon
Sjelesorgens alfa & omega
Sjelesorgens muligheter Equmeniakyrkan Göteborg 22.april 2015 Leif Gunnar Engedal
Eksistensielle utfordringer i en sekularisert og postmoderne kultur ? Det svåraste för människan är att vara utesluten, att inte få gensvar, att inga ögon väntar, att inget hjärta slår för henne, att hon inte behövs på jorden, ej heller i andra världar ML: H N (2010)
frykt og lengsel ? Ȍvergivenhet heter vår fruktan. Tilhörighet vår lengtan. Fruktan och längtan styr världen, men endast Längtan duger till nyckelsmed ML: H N (2010)
Identitetsdannelse – en komplisert konstruksjon med mange biter og bidragsytere
Sentrale muligheter - viktige begreper i sjelesorgens teori Healing Guiding Sustaining Reconciling Empowering Liberating
«den trofaste hyrden» Kjenner sauene – og elsker dem Kjenner «landskapet» – vet hvor farene lurer og hvor næringsrik kost finnes Gir alt for å verne mot farer og lede på gode stier
«a wounded healer» Kjenner lidelsen og fortvilelsen som sin egen Vet at lidelse hører livet til og at mørket kan åpne seg mot lyset Frykter ikke smerte og gråt, men tåler og rommer Ser langfredagens mørke som veien til oppstandelse og nytt liv
«agents of hope» Kjenner mørket , men orienterer seg mot lyset Ser etter ressurser og muligheter Evner å formidle håp – både «hverdagens små håp» og troens store håp
«den nære fremmed» - medvandreren Øver trofasthet og innlevelse Har tro på de små skritt Lavmælt og alminnelig nærvær Evner å vise vei uten å gå i veien Solidarisk medvandrer
Hvor ligger utfordringene for oss ? Hverdags-dimensjon: agora-sjelesorg Terapeutisk dimensjon: krise;konflikt;intrapsykisk og relasjonell nød Kerygmatisk dimensjon: evangelium midt i livet; oppgjør; tilgivelse; skriftemål Rituell dimensjon: kasualia og ritualer Profetisk dimensjon: sosio-politisk kritikk Filosofisk dimensjon: eksistensielle samtaler med søkende Åndelig veilednings- dimensjon: lengsel og fordypning av gudsrelasjon
Et «asketisk» program for sjelesørgere: Hva trenger vi å øve på? (1)Øve «person-kompetansen» (2)Øve den kommunikative kompetansen (3)Øve den hermeneutiske kompetansen (4)Øve den teoretiske kompetansen (5)Øve den «åndelige kompetansen»