Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
”Kulturbarometer” for Nord-Jæren 10 hovedfunn fra undersøkelsen om kulturtilbud og kulturinteresser på Nord-Jæren 2006 Kulturdialog 22. juni 2007 INTERKOMMUNALT.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Generelt om Randaberg Kommunen
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg, Innherred samkommune Samkommunen – en regionkommune i utvikling?
Frivilligpolitikk i Askim
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Kan e-kommunikasjon mellom lokalpolitikere og innbyggere styrke lokaldemokratiet? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by- og regionforskning.
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Første kveld folkevalgtopplæring 2012 Bydelspolitikere.
Kapittel 19. Nasjonalisme
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
1 Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Regionrådskonferansen 2005 Interkommunalt samarbeid i et nyorganisert Norge – Vil staten stikke kjepper i hjulene.
Tenke, utvikle og handle sammen Bransjetreff Virke Kultur, Oslo 5. september 2013 Sidsel Hindal, Kulturrådet.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Aktørenes roller i planprosessene
Veileder i Trepartssamarbeid
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Batteriet – servicekontor for selvhjelp Brukerorganisasjonene – hva kan de gjøre med fattigdommen? Kai-Rune Myhrer.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Konferanse om generell kulturlov Innspill fra KS Kultur- og kirkedepartementets konferanse 21.april 2006 Black Box Teater Eva Lian, direktør i KS.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Erfaringer fra den danske kommunereformen (2007)
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
For små? For store? Passe? Asbjørn Røiseland. Struktur på foredrag Forskerens bidrag Kommunestruktur i rom og tid Liten og lykkelig To problemer Tre løsninger.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Kulturkortet for ungdom
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
FRIE BRUKERVALG: KONSEKVENSER FOR LOKALDEMOKRATIET
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Kommunestruktur mellom fornuft og følelser
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Kulturkortet for ungdom
Samekonferansen 2018 En god samisk kommune for egne innbyggere og tilflyttere? Ordfører i Kvænangen – Eirik Losnegaard Mevik Kvænangen kommune.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan kommunereformen styrke kulturlivet? Sandnes, 29. april 2015 Rolf Norås

Kultur i kommunereformen Hva er kultursektorens rolle og betydning i den generelle politikken?

Kultur i kommunereformen Hva er kultursektorens rolle og betydning i den generelle politikken? Hva vil endres med ny kommunestruktur?

Kultur i kommunereformen Hva er kultursektorens rolle og betydning i den generelle politikken? Hva vil endres med ny kommunestruktur? Hvilke muligheter og utfordringer gir nye og større kommuner?

Kommunene i kulturpolitikken Samlede kommunale bevilgninger til kulturpolitikk og kulturøkonomi er større enn statlige bevilgninger til kultur i Norge

Kommunene i kulturpolitikken Samlede kommunale bevilgninger til kulturpolitikk og kulturøkonomi er større enn statlige bevilgninger til kultur i Norge De senere år har kultursektoren vært dominert av attraksjonsdimensjonen

Kommunene i kulturpolitikken Samlede kommunale bevilgninger til kulturpolitikk og kulturøkonomi er større enn statlige bevilgninger til kultur i Norge De senere år har kultursektoren vært dominert av attraksjonsdimensjonen Nye kulturkart: God anledning til å rekapitulere kultursektorens betydning og rolle

Sentrale kommunale kulturområder Demokrati og ytring > Møteplassene som referansepunkt

Sentrale kommunale kulturområder Demokrati og ytring > Møteplassene som referansepunkt Tilrettelegger for produksjon> Arbeidsforhold og rammebetingelser

Sentrale kommunale kulturområder Demokrati og ytring > Møteplassene som referansepunkt Tilrettelegger for produksjon> Arbeidsforhold og rammebetingelser Sikre gode kulturarenaer > Egenaktiviteter og opplevelser

Sentrale kommunale kulturområder Demokrati og ytring > Møteplassene som referansepunkt Tilrettelegger for produksjon> Arbeidsforhold og rammebetingelser Sikre gode kulturarenaer > Egenaktiviteter og opplevelser Tilrettelegge for 3. sektor> Økt betydning etter reformen

3. sektor – hvorfor økt betydning? Fare for demokratisk underskudd pga. lenger avstand mellom virkemidler og mottaker

3. sektor – hvorfor økt betydning? Fare for demokratisk underskudd pga. lenger avstand mellom virkemidler og mottaker Vitalisering av livskraftige miljøer vil tvinge seg frem

3. sektor – hvorfor økt betydning? Fare for demokratisk underskudd pga. lenger avstand mellom virkemidler og mottaker Vitalisering av livskraftige miljøer vil tvinge seg frem Folk vil ikke uten videre gi fra seg eller gi slipp på lokal identitet

Sentralstyrt desentralisering Bedre og bredere fagkompetanse

Sentralstyrt desentralisering Bedre og bredere fagkompetanse Både politikere og administrasjon må tenke nytt og regionstrategisk, nærdemokrati må forstås i større enheter

Sentralstyrt desentralisering Bedre og bredere fagkompetanse Både politikere og administrasjon må tenke nytt og regionstrategisk, nærdemokrati må forstås i større enheter Har vi en infrastruktur som matcher kulturlivets behov?

Sentralstyrt desentralisering Bedre og bredere fagkompetanse Både politikere og administrasjon må tenke nytt og regionstrategisk, nærdemokrati må forstås i større enheter Har vi en infrastruktur som matcher kulturlivets behov? Er vi organisert hensiktsmessig?

Sentralstyrt desentralisering Bedre og bredere fagkompetanse Både politikere og administrasjon må tenke nytt og regionstrategisk, nærdemokrati må forstås i større enheter Har vi en infrastruktur som matcher kulturlivets behov? Er vi organisert hensiktsmessig? Har vi det planverktøyet som vi trenger?

Hvem blir berørt av reformen? Politikerne? Skal reduseres med flere tusen lokalpolitikere

Hvem blir berørt av reformen? Politikerne? Skal reduseres med flere tusen lokalpolitikere Byråkratene? Skal bli overbyggende. Administrasjoner skal rasjonaliseres. Overflødighet og omskolering

Hvem blir berørt av reformen? Politikerne? Skal reduseres med flere tusen lokalpolitikere Byråkratene? Skal bli overbyggende. Administrasjoner skal rasjonaliseres. Overflødighet og omskolering Publikum? Mer avslappet forhold til kommunegrenser. Mer opptatt av identitet, røtter, historie.

KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger

Kulturundersøkelsen for Nord-Jæren 2009 Stavangers rolle som ”kulturhovedstad” bekreftes i den forstand at de fleste aktiviteter utføres hyppigere i Stavanger enn i egen kommune, blant innbyggere i de øvrige kommunene Kulturtilbud besøkes på tvers av kommunene 24 Interkommunalt kulturråd

Kulturundersøkelsen for Nord-Jæren 2009 Stavangers rolle som ”kulturhovedstad” bekreftes i den forstand at de fleste aktiviteter utføres hyppigere i Stavanger enn i egen kommune, blant innbyggere i de øvrige kommunene Lokale kulturtilbud besøkes naturlig nok hyppigst av de lokale innbyggerne, men besøkene går i stor grad på tvers av kommunegrensene. Kulturtilbud besøkes på tvers av kommunene 25 Interkommunalt kulturråd

Kulturundersøkelsen for Nord-Jæren 2009 Stavangers rolle som ”kulturhovedstad” bekreftes i den forstand at de fleste aktiviteter utføres hyppigere i Stavanger enn i egen kommune, blant innbyggere i de øvrige kommunene Lokale kulturtilbud besøkes naturlig nok hyppigst av de lokale innbyggerne, men besøkene går i stor grad på tvers av kommunegrensene. Stavangerregionen utmerker seg som fellesarena på flere områder: friluftsliv, kino, teater, museer, festivaler og konserthus. Kulturtilbud besøkes på tvers av kommunene 26 Interkommunalt kulturråd

Kulturundersøkelsen for Nord-Jæren 2009 Stavangers rolle som ”kulturhovedstad” bekreftes i den forstand at de fleste aktiviteter utføres hyppigere i Stavanger enn i egen kommune, blant innbyggere i de øvrige kommunene Lokale kulturtilbud besøkes naturlig nok hyppigst av de lokale innbyggerne, men besøkene går i stor grad på tvers av kommunegrensene. Stavangerregionen utmerker seg som fellesarena på flere områder: friluftsliv, kino, teater, museer, festivaler og konserthus. Besøksmønsteret er gjennomgående det samme som i 2006 og Kulturtilbud besøkes på tvers av kommunene 27 Interkommunalt kulturråd

Hvem blir berørt av reformen? Politikerne? Skal reduseres med flere tusen lokalpolitikere Byråkratene? Skal bli overbyggende. Administrasjoner skal rasjonaliseres. Overflødighet og omskolering Publikum? Mer avslappet forhold til kommunegrenser. Mer opptatt av identitet, røtter, historie. Kulturøkonomi? Kulturbudsjettene viser stor variasjon i bevilgninger pr. innbygger.

Kulturbudsjett pr. innbygger

Standardisering vs. ulikheter Definere hva som skal standardiseres, strømlinjeformes og formaliseres

Standardisering vs. ulikheter Definere hva som skal standardiseres, strømlinjeformes og formaliseres Definere hva som skal tillates av ulikheter, av formelle og uformelle tiltak, av styrende organer etc.

Konklusjon Kommuner er og blir viktige for kulturen Kultur er og blir viktig for kommunene