Thor Heyerdahl videregående skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Tilbudet 2013 – 2014 Endringene gjelder: –Alle sør-trøndere med ungdomsrett. –Alle hedmarkinger med ungdomsrett som tas inn til Røros vgs –Alle søkere.
Oppfølgingstjenesten
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Startkurs for nye rådgivere 2010
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Samling 7. april 2010 Mulighetenes Oppland. Agenda: Nettsiden Tilskudd – satser for 2010 og regjeringens tiltakspakke.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
100 lure ord å lære.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Samling for systemansvarlige for OTTO 5. november 2014 Irene Hilleren, Udir.
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Opplæringskontorets hjørne
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Evaluering av inntaket ( DLG ).
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Informasjon om videregående opplæring Tirsdag 8. nov Magnus Hugdahl, rådgiver Vikhammer ungdomsskole.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Rådgiversamling Scandic Park hotell, Sandefjord 4. november 2015 Velkommen!
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Rådgiversamling 4. november 2015 Tilbudsstrukturen- hva- hvordan-hvorfor Leif B Olsen Rådgiver.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Lærekandidatordningen
Quality Hotel Klubben 2. november 2016 Velkommen!
Opplæringskontorenes rolle
Formidling til læreplass….
Utdanningsvalg 10.klasse
Til elevane Helsesøster på Nesflaten skule Høsten 2016
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Kombinasjonsklassen Et skoletilbud for minoritetsspråklige ungdommer i Larvik med kort botid i Norge.
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Rådgiversamling 15.november 2017
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Thor Heyerdahl videregående skole nysgjerrig, modig og utadvendt

Thor Heyerdahl videregående skole

Fakta 4 skoler slått sammen til én videregående skole med oppstart 2009 1620 elever / 330 ansatte 10 utdanninger – mangler DH og NA Budsjettramme drift 194 mill/år Investeringsramme 1,1 mrd. kroner 34300m2: skolebygg 27600m2 og arena 6700m2 Arena med 6 treningssaler, 3200 seter Kantine med 800 plasser 3000 m2 verkstedslokaler Verkstedgård Produksjonskjøkken 370 m2

Kvalifiseringskurs – ansvarlige deltakere Ansvarlig for kurset: Bernhard Grøtan, avd.leder Elevtjenesten THVS Koordinator for hele prosjektet. Ansvar for utplassering/oppfølging i bedrift. Per Trygve Eitrem, næringslivskoordinator THVS Innhenting av aktuelle praksisbedrifter/utplassering i bedrift Leif Birger Brattbakk, lærer byggfag Elevbedrift/praksis innen byggfagene Arne Telle, ansvarlig for oppfølging av elever som skal opp til ny og utsatt eksamen Heidi Nordkvelle, saksbehandler NAV Ungdom Intervjuer og utredningsrapporter for utløsing av praksispenger Kirsti Røed, medarbeider OT Larvik Samarbeidspartner i Oppfølgingstjenesten Opplæringskontorene dvs. alle vi allerede har samarbeid med

VG3 i skole versus Kvalifiseringskurs Prioritet 1 = Læreplass Kvalifiseringskurs = praksis + evt. ny eksamen Konvertere praksisplass til læreplass

Pedagogisk forståelse VG3 i skole vil alltid være et dårligere alternativ enn 2+2 Den pedagogiske idé for Kvalifiseringskurset : Elever har best utbytte av 2 år i lære Søkere til læreplass bør ha bestått i alle fag. Vi gir tilbud om spesielt tilrettelagt opplæring/intensivkurs én dag i uka + tilbud om å delta på leksehjelpa Alternativet til læreplass, kan være lærekandidatplass. Elevene må vise seg fram/selge seg inn via praksisfeltet Disse elevene trenger mer enn kun veiledning. Mange trenger også «håndledning»

Slik startet vi Elever uten læreplass ved skolestart ble bedt om å møte ved «hjemmeskolen» 20. august. Ca 45 ungdommer møtte ved THVS første dag. De ble registret, og vi gjorde noen «bli kjent»- øvelser Den første uka var fokuset rettet mot «Jakten på aktuelle praksisplasser/Læreplasser» Vi startet hver dag med sosialt samvær og litt mat Vi fokuserte også på dette med presist oppmøte og «attitude».

Uke 2 I uke 2 gjennomførte vi speedintervjuer, samt at vi kvalitetssikret årskursbevisene Alle søkere til elektrofagene (11 elever) ble overført til SVGS, som tok på seg ansvaret for disse fagene. De etablerte VG3 i skole for disse og sine egne elektroelever. Vi tok ansvaret for TP-søkerne ved SVGS og THVS, + egne søkere innenfor RM, BA, HO, MK og SS. Vi koblet på Opplæringskontorene for å sjekke ut hva de kunne bidra med i et samarbeid med oss og aktuelle bedrifter. De gjennomførte også individuelle samtaler med søkerne

Uke 3: Krav til søkerne Søkere som er kvalifiserte med bestått i alle fag, skal av eget tiltak oppsøke noen aktuellbedrifter Søkere som mangler/har negative karakterer i fag, skal primært melde seg opp til ny eksamen høsten 2014 Søkere som skal ut i praksis, skal gjennomføre et «dybdeintervju» med NAV-representant med tanke på arbeidsavklaring for å få praksispenger i 3 måneder. Søkere med omfattende hjelpebehov, blir etter avklaringsperioden overført til NAV-systemet for videre utredning, behandling og utprøving Søkere med behov for et «hvileår», overføres til OT Larvik

Uke 4 og fram til 20. november Etter at kartleggingsarbeidet er over, lykkes flere å få seg læreplasser.

Kvalifisering til nytt fag

Morsom historie Truls som dro til Stokke Stål for å forsøke å få snakke med noen i ledelsen om læreplass. Møtte opp kl 1030: Ble tatt inn i varmen og spurt om det var læreplass han var ute etter. Fikk ja til læreplass etter et godt gjennomført intervju. Da han kom ut fra intervjuet, satt det en annen ungdom og ventet. Det var egentlig han som var innkalt til intervju. Han ble også tatt inn til samtale, gjorde et godt inntrykk, og læreplass nr 2 var ordnet!

Den litt sørgelige baksiden En søker fra Vg2 Industriteknologi på SVGS hadde vært på mange bedrifter uten en gang å komme i posisjon for en samtale. Han hadde også vært hos bedriften de to nevnt foran her var på, men fikk beskjed om at de ikke trengte lærlinger. Ovennevnte søker hadde sterkere papirer enn de to første, men han var fra Somalia. Say no more. Han har fortsatt ikke fått læreplass innenfor fag han er kvalifisert for 

Når utfordringer blir overvunnet

Oppsummert resultat med 45 søkere 22 ungdommer har fått læreplass 2 ungdommer har gjort omvalg og er ordinære elever på vg2 3 ungdommer er fortsatt ute i praksis – men trenger noe mer 8 elektroelever ble overført til vg3 i skole på Sandefjord vgs, 7 bestått teorien – nå snart tverrfaglig 10 ungdommer overført til OT Larvik/Nav Larvik Alle som tok opp fag, besto privatisteksamen i desember

Andre samarbeidsprosjekter med NAV Karriereveiledning med et jobbperspektiv NAV ute i alle 10.-klassene i ungdomsskolene i Larvik i løpet av september. NAV deltar sammen med karriereveileder på foreldremøtene for 10.-klassingene på THVS i oktober

Ungdomsutvalget Ledes av NAV Ungdom Møter annenhver torsdag Deltakelse fra: Helsesøster Barnevern – Rusomsorgen m.fl. Oppfølgingstjenesten BUPA Boligtjenesten Ifokus Videregående skole

Og for øvrig – i all beskjedenhet Dronning Sonja var på besøk 9. desember for å tildele oss Skoleprisen 2014 Best på inkludering og likeverd 83 % gjennomført og bestått 2,3% avbrudd 1,9% avbrudd minoritetsspråklig 186 minoritetsspråklige – 36 språk