Regler om folkeregistrering mv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

”Lønn eller næring – Utbetalers trekkplikt”
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Informasjon fra Skatteetaten.
Ferieloven Turid Hatland.
Utenlandsk arbeidskraft
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Tax Free Shopping i Norge Kristiansand - CHINAVIA.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Forstandere i trossamfunn
ID-vurderinger i asylsaker Seniorrådgiver Siv Blindheim Jacobsen
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oslo kommune bydel Stovner Boligenheten ARBEID MED STATLIG BOSTØTTE LOKALT Ida Mboge – Boligenheten Bydel Stovner. Seminar Trondheim 12 november 2010.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
MANNTALL Kommunens ansvar Produseres iht folkeregisteret pr Ett gratis eksemplar til de som stiller liste Stemmerett Utlegging til ettersyn Oppdatering.
OSA saker og utfordringer
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Individhensyn ivaretatt under ekteskapet:
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Universitetet i Tromsø
Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
Nye rutiner for ID-kontroll av utenlandske arbeidstakere
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Grunnlaget Opptak – INTUTVEINN Søknadsalternativer – 9627 – 9633 Kan eventuelt utvides dersom vi har enkelte institusjoner/avtaler som er mye brukt Avtaler.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Systemutvikling som regelverksutvikling Dag Wiese Schartum.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING HOVEDTREKK I NYTT REGELVERK
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Aktuelle skatteregler for personer som bor i Tyrkia
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
3.1 Innledning Familieretten omhandler reglene om ulike samlivsformer og forholdet til barna. Det finnes tre hovedtyper samlivsformer: Ekteskap Registrert.
1. SESONGER. EN BUESKYTTER KAN IKKE REPRESENTERE MER ENN ÉN KLUBB I SAMME SESONG. INNENDØRSSESONG: FRA 21 OKTOBER – 14 APRIL. UTENDØRSSESONG: FRA 15 OKTOBER.
Når en person dør trenger vi regler som bestemmer hvordan avdødes eiendeler skal fordeles, og hvordan forpliktelsene skal dekkes Sentrale loven innen.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
3.1 Innledning Familieretten omhandler reglene om ulike samlivsformer og forholdet til barna. Det finnes tre hovedtyper samlivsformer: Ekteskap Registrert.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Varslingsplikten ved ettersøk og avliving
Ambassaden i Bangkok Utlendingsfeltet.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Systemutvikling som regelverksutvikling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Automatisering av rettslige beslutninger
Sammenstøt av forbrytelser
Regelverksutvikling og automatiseringsvennlig lovgivning
Fylkesmannen i Buskerud
Innvandring eller midlertidig flytting?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
Videregående opplæring for voksne
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Regler om folkeregistrering mv. Harald Hammer Skattedirektoratet, Rettsavdelingen April 2015

Registrering av utvandring Flyttingen meldes senest dagen før utreise Flytte til et bestemt land for å bosette seg, eg. opphold på ubestemt tid Momenter i denne vurdering er: selvstendig bolig i tilflyttingslandet ikke lenger disponere bolig i Norge ikke lenger har arbeidsmessig tilknytning til Norge ikke lenger ha ektefelle/omsorg for barn i Norge ikke annet enn sporadiske opphold i Norge

Registrering av utvandring forts. Dessuten tas det hensyn til om oppholdet er tidsubestemt og om man har permanent oppholdstillatelse i vedkommende land NB. Arbeid/opphold på Svalbard og norsk kontinentalsokkelen skal ikke vurderes som bostedsmessig tilknytning til Norge aktuelt for personer som arbeider på sokkel/Svalbard og pendler til oppholdsland

Konsekvenser av utvandring Det skal ikke ha noen direkte rettslig betydning for skatt/trygd. beskatningsmessig vil nok bolig i Norge regnes som sekundærbolig. Av egeninteresse bør man oppgi postadresse i oppholdslandet, evt. i Norge hvis det er mer praktisk. NB husk endring av postnummer kommunale tjenester (bl. a sykehjem) sykehus/legehjelp utover akuttbehandling, kontakt HELFO retten til å kjøre utenlandskregistrert bil, kontakt Tolldirektoratet etter 10 års utenlandsregistrering må det søkes om å bli tatt opp i manntallet dødsboskifte – særlige vernetingsregler i skifteloven § 8 annet ledd separasjon/skilsmisse – særlige vernetingsregler i ekteskapsloven § 30 b retten til å endre navn etter norsk lov, jf. navneloven § 14, sjekk navn ved passutstedelse erkjennelse av farskap jf. barneloven § 81

Tilbakeflytting til Norge Ved eventuell tilbakeflytting til Norge vil man bli vurdert som enhver annen person som flytter til Norge Dette innebærer: Personlig fremmøte på et skattekontor, fremvisning av pass Må ha et sammenhengende opphold i Norge på seks måneder, arbeid, leiekontrakt/eie bolig er sentrale momenter i vurderingen av om vedkommende har innrettet seg på en slik måte at dette er opphold og ikke ferie eller har til hensikt å oppholde seg her på ubestemt tid, salg av bolig i tidligere bostedsland vil være et moment i denne vurdering Direkte innleggelse på sykehus/-hjem regnes normalt ikke som opphold.

Registrering av fødsler som finner sted i Tyrkia Original tyrkisk fødselsattest flerspråklig, evt. oversatt av autorisert translatør og påført Apostille Husk å melde fødsel snarest til tyrkisk registreringsmyndighet (sjekk frister som gjelder). Fødselsnummer tildeles enten i forbindelse med søknad om pass eller ved innflytting til Norge. Ved innflytting til Norge må barnet møte opp personlig på skattekontoret der også pass må forevises Barn født i Tyrkia av ugifte foreldre erkjennelse av farskap kan gjøres overfor norsk utenrikstjenestemann, i.e.utsendt tjenestemann ved ambassaden eller honorær konsul

Registrering av dødsfall for norske borgere som dør i Tyrkia Tyrkisk myndighet skal som et utgangspunkt melde fra til norsk ambassade/konsulat som sender dødsattest til Skattedirektoratet. NB Dødsfallet meldes til tingretten bare der den avdøde er bosatt i Norge For de som har dobbelt borgerskap eller ikke er norsk, må de etterlatte selv sørge for å melde dødsfallet med fremvisning av original tyrkisk dødsattest på- ført Apostille

Registrering av vigsler som finner sted i Tyrkia etter tyrkisk rett Original tyrkisk vigselsattest med Apostille Apostille attesterer at vigselen er foretatt av kompetent myndighet og underskrevet av kompetent tjenestemann Ektefellene må normalt være identifisert med navn, fødselsdato og statsborgerskap og være fylt 18 år. Stedfortrederekteskap godtas ikke.

Inngåelse av ekteskap i Tyrkia etter norsk rett Etter norsk rett – bare ambassaden i Ankara, hvis minst en er norsk og ingen er borger av Tyrkia. Norsk ekteskapslovgivning bygger på domisilprinsippet dvs. at norsk ekteskapslovgivning gjelder for enhver person – om man er norsk borger eller er bosatt i Norge har ikke noen betydning Ikke bestill time for vigsel før alle papirer er i orden (prøvingsattest er utstedt) Full prøving gjøres av skattekontoret der en av brudefolkene er bosatt begge må fylle ut egenerklæring og forevise forlovererklæringer er vedkommende enke/enkemann, fremlegges erklæring om skifte med evt. barn fylt 18 år tidl. ekteskap oppløst ved dødsfall eller skilsmisse (utenlandsk skilsmisse må godkjennes av fylkesmannen)

Inngåelse av ekteskap i Tyrkia etter norsk rett forts. Er en av brudefolkene ikke bosatt i Norge må det også fremlegges kopi av pass ekteskapsattest fra hjemlandet (Apostille eller legalisert) er vedkommende skilt, skal skilsmissen godkjennes av fylkesmannen begge må fylle ut egenerklæring og forevise forlovererklæringer

Inngåelse av ekteskap i Tyrkia etter tyrkisk rett Det beror på hva tyrkisk lovgivning krever – normalt må det fremlegges ekteskapsattest fra skattekontoret ikke eldre enn fire måneder (beror på tyrkiske krav). For å få ekteskapsattest er det et vilkår at man er bosatt i Norge, i tillegg må egenerklæring og forlovererklæring, tilsvarende det som er nevnt ovenfor, fremlegges unntak hvis man bor i et land som følger statsborgerprinsippet, for å få ekteskapsattest fra Norge har det ingen betydning hva statsborgerskap en eller begge brudefolk har så lenge man er bosatt i Norge. NB. Ekteskap med en som ikke er fylt 18 år godtas ikke i Norge.

Inngåelse av ekteskap i Norge Det er de samme regler som gjelder for inngåelse av ekteskap etter norsk rett i Tyrkia Full prøving som gjøres av skattekontoret der den ene av brudefolkene er bosatt. Er ingen av brudefolkene bosatt i Norge, foretas prøvingen av Skatt nord, Hammerfest. For brudefolk som ikke bosatt i Norge må det fremlegges kopi av pass (det må ikke være tvil om identiteten) ekteskapsattest (med Apostille) fra hjemlandet ikke eldre enn 4 måneder er vedkommende skilt, skal skilsmissen godkjennes av fylkesmannen Begge må fylle ut egenerklæring og forevise forlovererklæringer. For brudefolk som er borger av visumpliktig land må det fremlegges visum til Norge – lovlig opphold i Norge