Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Dyreparken på 300 sekunder.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Norske museers omdømme
Star Tour Ferievaner September 2009
”Klubbens indre liv og vekst”
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Trøndelag – verdensledende innen havbruk Muligheter og ønsker knyttet til areal Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 1. kvartal –2014.
Byggevarestatistikk - import / eksport Pr. 3. kvartal 2013.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Kulturteori
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Ser du feilen i denne setningen?
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Identifisering og bruk av indikatorer
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Norsk Monitor Synovate Norge.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
HVA BETYR MATEN FOR TURISTENE? Bård Jervan. Sannsynlig ferievalg de tre neste årene? OPTIMA / Innovasjon Norge.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
©TNS 2014 Ferieplaner høsten ©TNS 2014 Contents 2 1 Ferieplaner høsten Reisemål og ferieform8 3 Hva med sommeren som var?13.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Refleksjoner rundt reiselivet
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
TILTAKSFORUM 15. OG 16. SEPT 2010 TØRVIS HOTELL Erfaring frå satsing i reiselivet i Sogn Rolf Wikborg.
© Synovate Omdømmemåling 2011 Gjennomført for Redningsselskapet Kystbefolkningen (AdHoc) Uke 1, 2011 Project #:84058.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
2011 Fagutstillerpresentasjon Splitt - Bilimportører.
Helseturisme – en vekstnæring for Vest-Norge? NHO Reiseliv Vest-Norge Else Marie Gulseth Regiondirektør.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Margrethe Helgebostad
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Årets norske Leanvirksomhet
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Margrethe Helgebostad
Kostnadsutvikling fosterhjem
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
SOMMERSESONG 2018 | INNOVASJON NORGE
Årets norske Leanvirksomhet
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig Fløyen, 5. mai 2015 Margrethe Helgebostad

Oppfatninger av Norge som ferieland Kulturturisten Regionsrapport

Oppfatninger om Norge som ferieland blant våre åtte viktigste markeder Ordskyen og tabellen er basert på følgende åpne spørsmål: “Hva er det første som faller deg inn når du tenker på reisemål og ferieopplevelser i Norge?” Innovasjon Norge gjennomfører ukentlige målinger i åtte hovedmarkeder hvis formål er å avdekke sannsynligheten for å reise til Norge på ferie, og oppfatning av Norge som ferieland i vår målgruppe. Disse åtte markeder er Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Russland og Frankrike. Resultatene som presenteres her er basert på aggregert data fra 2014 i alle åtte markeder. Kilde: Posisjoneringsanalyse 2014, Innovasjon Norge

Fjorder er den klart sterkeste assosiasjonen til Norge Assosiasjonene er derimot svakere, når det kommer til gode mulighetene sykling, matopplevelser og lokale spesialiteter, utvalg av bærekraftige alternativer og at Norge byr på spennende byopplevelser. ‘Annet’ kategorien består av kommentarer som “vet ikke”, “ingen kommentar” og sjeldne svar som ikke nevnes hyppig nok til å utgjøre en egen kategori. Kilde: Posisjoneringsanalyse 2014, Innovasjon Norge

Hva kjennetegner en ferie i Norge? Spm.: «Nå kommer noe som kan kjennetegne en ferie i Norge. Angi hvor godt hver ting passer til det inntrykket du har av Norge» Grafen viser et gjennomsnitt, og det er stor spredning i svarene mellom de åtte markedene. .» Svaralternativene var følgende: Helt enig, Enig, Verken enig eller uenig, Uenig, Helt uenig og Vet ikke. De som har svart at de er enig eller helt enig anses for å være enige i påstandene. Spesielt er nærmarkedene, som Sverige og Danmark , skeptiske til om vi har spennende kultur, historie, storbyer og muligheten for god matopplevelse Kilde: Posisjoneringsanalyse 2014, Innovasjon Norge

Kulturturisten Sommersesongen 2014

Turistundersøkelsen To hovedhensikter: 2015 er det fjerde året undersøkelsen gjennomføres. Norske og utenlandske ferie-, fritid-, og forretningsturister intervjues på kommersielle overnattingssteder. 80 % av skjemaene er ferie- og fritid Sommeren 2014 er cruise inkludert 11 500 intervjuer i 2015 6 800 utlendinger og 4 600 nordmenn SSB gjennomfører intervjuene Epinion rapporterer Datafilene er tilgjengelige i NSD (Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste) To hovedhensikter: Forbrukstallene går inn i Satellittregnskapet for turisme (SSB) Gir oss innsikt i formål, aktiviteter, reisemønster, tilfredshet på et regionalt nivå

En veldig god sommersesong Endring 2013-2014 Kilde: SSB

Økning av kulturturister i sommer Ca. 660 000 flere overnattinger 14 % av norske, opp 82 % fra 2013 42 % av utenlandske, opp 14 % fra 2013

Kulturturistene To av følgende*: Oppleve lokal historie og legender Oppleve lokal kultur og levemåte Oppleve tradisjoner og nasjonale fester Besøke kunstutstillinger /museer Besøke historiske bygninger / steder *Målgruppen er definert på bakgrunn av en faktoranalyse som brukes for å finne underliggende mønstre i ferieturistens svar (i datagrunnlaget).

Kulturaktiviteter norske vs. utenlandske Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

56 prosent av utlendingene planlegger mer enn to aktiviteter, mot 41 prosent av de norske Norske kulturturister Utenlandske kulturturister Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Noen kjennetegn på kulturturisten Økt andel norske kulturturister sommeren 2014. Ny type turist. Økt andel av førstegangsbesøkende innen kultursegmentet. De reiser i mindre grad med barn. De utenlandske turistene, uavhengig av segment, planlegger i større grad flere aktiviteter i ferien, enn de norske turistene. Det er gjennomgående kulturturistene, som bruker mest penger. Både døgnforbruket og forbruket per person per reise, er større enn hos de aktive. Høy tilfredshet, men kulturturistene er noe mindre fornøyd enn de som er fysisk aktive. De utenlandske kulturturistene hadde i snitt 12 overnattinger. De norske hadde et snitt på ni.

Volum i sommersesongen Totalt 15, 7 millioner kommersielle overnattinger, opp en mill. fra 2013 Fysisk aktive ferie- og fritidsreisene: 6,9 millioner overnattinger Rundreise ferie- og fritidsreisene: 2,4 millioner overnattinger Forbruk 27,1 milliard, opp to mrd. fra 2013 Fysisk aktive ferie- og fritidsreisene: 8,6 mrd. Rundreise ferie- og fritidsreisene: 3,3 mrd. Kulturturistene Det var en økning av nordmenn som valgte å ferier i Norge i sommer. Ser ut som vi har greid å tiltrekke oss en ny type norgesturist. Sammenlignet med sommersesongen 2013 står kulturturistene for omtrent 660 000 flere overnattinger i 2014. Denne økningen skyldes især en økning av kulturturister blant de norske ferieturistene i Norge. Spesielt en økning innen dette segmentet av utlendinger Sammenlignet med sommersesongen 2013 står de aktive turistene for omtrent 1,2 millioner flere overnattinger i 2014. Denne økningen skyldes for det første, at andelen fysisk aktive blant utenlandske ferieturistene i Norge økte. Samtidig som var en økning i både norske og utenlandske overnattinger i 2014 sammenlignet med 2013. Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Kjennetegn norske kulturturister Norske, opp 82 % fra 2013 Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Kjennetegn utenlandske kulturturister Utenlandske, opp 14 % fra 2013 Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Hvilken region har størst andel av kulturturister? Andel norske kulturturister Andel utenlandske kulturturister Sommeren 2014 Total: 15 785 307 Norske 10 774 377 Utenlandske 4 952 353 Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Hvor i Norge kommer de norske kulturturistene fra? Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Hvor i verden kommer de utenlandske kulturturistene fra? Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Tilfredshet … - og hva som er avgjørende

Norske kulturturisters tilfredshet Pilen til høyre for tilfredshetstallet indikerer hvor tilfredse de fysisk aktive turister er i forhold til øvrige utenlandske ferieturister som ikke planlegger fysisk aktivitet Prosenttallet indikerer hvor mye av den totale tilfredsheten som kan forklares av tilfredshetsfaktoren. Pilen til høyre for prosenttallet indikerer hvor sterk betydningen av tilfredshetsfaktoren er i forhold øvrige utenlandske ferieturister som ikke planlegger fysisk aktivitet. Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Utenlandske kulturturisters tilfredshet Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Hvilke andre aktiviteter foretok kulturturisten seg i ferien?

Andre aktiviteter blant norske kulturturister Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Andre aktiviteter blant utenlandske kulturturister Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Smakebit fra Regionsrapporten Utenlandske turister på Vestlandet, sommeren 2014

Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Utenlandske turister Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Kilde: Turistundersøkelsen, sommersesongen 2014. Innovasjon Norge

Tusen takk for oppmerksomheten Undersøkelsen og flere ligger på innovasjonnorge.no/reiseliv/markedsdata