Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Samhandling.
SFN Om motivasjon i dagliglivet Storefjell 10. september 2012.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
“Læringsmiljø Hadeland”
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Mobbing i barnehagen.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
- Hovedrolle eller birolle
Positiv ledelse av barn
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Diabeteskofferansen Ledere
Lørenskog Idrettsforening
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
De underliggende motivasjonstilstandene som farger humøret vårt: I Seriøs (telisk): - Konsekvensorientert, målrettet, planstyrt, ønsker fremgang, er forsiktig,
Generelle tiltak og forebygging
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Kvisla/Reinsholm Birgit,Heidi,Rutta og Anne
En god presentasjon Et Kaffekurs fra Seksjon Kontor og administrasjon.
Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Foreldremøte på Nabeita.
Lederstil og Motivasjon.
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
I løpet av 15 min: Egeninnsats Vise min egen læringsutvikling og forhold til pensum gjennom: mappeoppgave 1 og mappeoppgave 2 samt erfaringer fra praksisperioden.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KLASSELEDELSE.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Kreativitet og talent  Det finnes ingen som ikke er kreative - bare større eller mindre tilgang til kreative ressurser  Det finnes ingen programmer som.
Lederstiler.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Autoritet i klasserommet
Emilios jobb som assistent
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon. Anita, Stine, Gabrielle, Jan Ove og Truls «prøve-å-bli-kompis-strategi.» «viktig å vise hvem som er sjefen!» «redd for ikke å bli likt…»

Hvordan er DU som leder? Snill varm Maktesløs Streng Seriøs Sjefete Engasjert Ettergivende Sint Initiativrik Bestemt Har kontroll Forsiktig Rettferdig Inkonsekvent Samarbeidende Målrettet Empatisk Autoritativ Autoritær Impulsiv Lite ydmyk Kontrollerende Positiv Tålmodig Tolerant Sosial Redd Diplomatisk Inkluderende Dårlig kontroll Humoristisk Forståelsesfull Konsekvent Trygghetsskapende Modig God lytter Nulltoleranse Følsom Klar/tydelig Motiverende Forventningsfull Stressa Uerfaren Lett påvirkelig Relasjonsbyggende Kreativ Omtenksom Givende Dumsnill

Hvordan er DU som leder? «ser ikke behov» «redd for ikke å bli likt» «redd for å gi kritikk» «blir fort sur» «dømmer før man tenker» «prøve-å-bli-kompis-strategi» «redd for ikke å bli likt» «ønsker å bli strengere» «tror strikken er litt for lang.» «viktig å vise hvem som er sjefen!» «flink til å se andre»

Lederstilene: Autoritær Autoritativ Ettergivende Forsømmende

Hvilken ledertype mener studentene de er? Autoritær Autoritativ Ettergivende Forsømmende 5 21 24

Hvilken ledertype mener studentene de er?

Hvordan er den perfekte leder? Faglig profesjonell – profesjonell i jobben Følger planen han/hun har satt Moralske grunnverdier Takler ulike plutselige situasjoner Strategisk og situasjonsbestemt ledelse Selvtillit, Selvkontroll, Selvinnsikt Setter regler Balanse i læringsmiljøet Gode relasjoner Følger opp Seriøsitet Rettferdig Tydelig Inspirerende Pliktoppfyllende Streng Varm Har oversikt «yes we can–instilling» Trygg Har kontroll Demokratisk Åpen Forbilde Oppdatert Forventningsfull Sosial Forutsigbar Spontan Engasjert Ansvarsfull Forståelsesfull Konsekvent Kreativ Rosende

GLU 5-10 mener at den perfekte leder skal være… Autoritativ!

Er det å skape autorativitet, trygghet, varme, tillitt og kontroll i klasserommet et talent man har fra fødselen av, eller er det noe som kan læres? Autorativitet Trygghet varme Tillitt kontroll