En liten ekstra-forelsening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Plan for Strålen 5
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Spøken som gir deg lykke!
Familien DEFU 1-v09 Marte Ree Nolet.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Oversiktsforelesning-2003
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Om å skrive om litterære tekster
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
1 Jeg og samfunnet.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Kim er en jente som er fem år gammel. Hun bor i et land som heter Vietnam sammen med familien sin. Kim har tre storesøstre og en lillebror. I huset til.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Kriminalitetsforståelser
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Kvalitative forskningsmetoder
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Om identitet og sosialisering
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Kapittel 13 I begravelse.
Fattigdommen ingen ser
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
DAGSREISEN Barn fra Zambia og Norge viser med bilder tatt med engangskameraer, hvordan deres hverdag er.
Markedsføring.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
FORSKJELLER MELLOM BHG OG SKOLE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Velkomstklassen, Kopervik skole
Ressursfokus vs mangelfokus
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kom i gang med programmering!
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

En liten ekstra-forelsening Sosialiseringsteori En liten ekstra-forelsening

Sosialisering Emile Durkheim regnes som opprinnelsesperson til begrepet Å beveges fra biologi (mat-lyst-angst) til sosialtvesen, do, bordskikk, klær, språk kalles primærsosialisering Å beveges til spesialisering i samfunnet kalles sekundærsosialisering. Skole, barnehage, media

Primær og sekundærsosialisering Primærsosialisering utføres av sosialiseringsagenter som mor, tante, far, søsken. Den signifikante andre- den som gjelds Peer sosialisering Sekundærsosialisering utføres ofte i institusjon, krav om spesialiserte roller

Sosialisering til samfunn- det tradisjonelle og universelle Sosialisering til samfunn- det tradisjonelle og universelle. Før-moderne i Europa, Kina, Afrika Sosialisering til individ- ”vår” kulturs viktigste Sosialisering er relatert til Gemeinschaft og gesellschaft. Individet og fellesskapet,

De ville barna Mowgli – ser jente, seksuelloppvåkning Tarzan – apenes konge, avviser sivilisasjonen Jostedalsrypa – etter Svartedauden Albert og rotten – Watsons forsøk basert på enkel betinging, syn på sosialisering og biologi Andrei i Sibir- alene med hund fra 3. mnd Kaspar Hauser- desosialisert

Kan barn utholde alt?

Holocaust (shoa) overlevelsessosialisering Deprivert sosialisering- å brytes ned helt Resosialisering – å bli formet En sterk advarsel til spesialpedagogikken Punktet for når et mennesket brytes er uklart Ikke glem Watson, ikke glem Shoa 1.5 millioner jødiske barn ble myrdet-voksne Shoa-ofre beskriver deprivert resosialisering

Primære og sekundære sosialisatorer Primære sosialisatorer Sekundære sosialisatorer Formelle sosialisatorer Familien Barnehage, skole, arbeid Uformelle sosialisatorer Venner, Peergruppe, slekt Peer gruppa, media, reklame Sosialisering skjer på arenaer (områder som barnehage, hjemmet eller jobben), og utføres av sosialisatorer, agenter som er mer eller mindre signifikante (viktige). Vi resosialiseres og dobbeltsosialiseres når vi kommer i nye sosiale sistuasjoner.

Dobbeltsosialisering Smør på flesk begrep – vi sosialiseres flere steder – alle sammen. Læreboka gjør det til et poeng at mors rolle utfordres av andre sosialisatorer. Barndommen skapes i skjæringspunktet med det sosiale, mor, venner, barndom, media

Sosiologisk og psykologisk sosialisering Sosialisering til rolleutfylling (funksjonalisme) Sosialisering som kulturinternalisering Sosialisering som formende makt (Adorno, Fromm 1960 tallet) Fenomenologisk sosialisering, samfunnskapt virkelighet (Berger og Luckmann 1967) Tidligere familie og institusjoner som sosialisatorer, nå også peer-gruppa (jevnalder)

Handling som konstruksjon- duree Handlinger er bestemt av sosialbakgrunn, sosialsetting, handlingene endrer den sosiale virkeligheten, som påvirker vår handlingsevne. (Antony Giddens). handling Virkelighet handling virkelighet

Hvordan forstå sosialisering Lese Frønes – viktigere enn Hyrve/Sataøen

Oppgaver Skriv utsagnene på neste side (forkortet) inn i en graf x-y akse. Barn er med når annet ikke er nevnt. Xakse= primærsos. yakse= sekundær Hva slags sosialisering er det snakk om.

Mamma smiler ikke til busssjåføren når hun får igjen penger Pappa forsyner seg av peanøtter i godtedisken Lene tisser på seg på skolen, Nils (sfo) hjelper henne med å finne rene klær og pakke inn de våte. Ali (5) går i guttegarderoben alene, mens Mamma og Fazhi går i damegarderoben. Synnøve får beskjed om å snakke lavere på skolen. Pappa ber Johannes ha på ren t-skjorte på skolen Mamma legger nytt tak i helgen. Pappa lager pizza til Odas venner. Mamma og Oda ser på Hotel Cecar Den fremmede damen snakker med alle, mamma går fort vekk. Ida får beskjed av de andre jentene om å ha på noe rosa på skolen. Ziswe forteller mamma hvordan norsk bursdagsselskap skal være Søsteren til Bo har spiseforstyrrelser Bo og Pappa spiller blodspill hver helg Mamma vil ha huset for seg selv når hun har syklubb