For lokale tillitsvalgte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Å forstå seg selv og andre
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Nettvett.
Å skrive en sakpreget tekst
Kriterier for profesjonell tolkning - sett i lys av møte mellom morsmålstolk / tegnspråktolk, fremmedspråklige innvandrere og hjelpeapparatet Patrick.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
NESO Formannsskole Ledelse
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
TOLKING ved Språktjenester
Frontlinjeserivce
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Å ta opp uroen Den vanskelige samtalen -å kunne ta opp uroen for et barn med foreldre og ulike hjelpeinstanser.
I dag: litt om kommunikasjon
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Elevsamtalen Praktisk tverrfaglig eksamen
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Krise: fare & mulighet.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
NESO Formannsskole Ledelse
Fest og følelser Om seksualitet.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Utviklingsarbeid 06 – 07 Fortsatt fra gode til bedre barnehager. Hva har skjedd så langt:  Økt bevissthet rundt å utnytte kompetanse og det mennesker.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
16. Mars 2007 Mobilisering, involvering og eierskap til resultater.
YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Anvendelsen av samisk språk i rettssystemet Politimester Ellen Katrine Hætta Østfinnmark Politidistrikt Reykjavik, oktober 2011.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Likeverdige helsetjenester for eldre
1 Kommunikasjon.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

For lokale tillitsvalgte Kommunikasjon For lokale tillitsvalgte

Definisjoner Informasjon: Formidle et budskap fra avsender til mottaker. Budskapet må bli forstått av mottaker. Kommunikasjon: En prosess der budskap utveksles mellom to parter.

Generell kommunikasjonsmodell Avsender Budskap Kanal Mottaker

Eksempel på kommunikasjonssituasjon En tillitsvalgt skal ta opp en sak med sin leder. For å få en løsning på saken må det være en form, for kommunikasjon mellom tillitsvalgt og leder. Den tillitsvalgte må også kommunisere saken med sine medlemmer. Alt en tillitsvalgt gjør for sine medlemmer handler om kommunikasjon

Vær en god lytter Lytt til det som sies Forstå innholdet Lytt med åpent sinn Ta deg tid til å lytte Vær en aktiv lytter – spør når det er noe du ikke forstår Viktig at lytteren fokuserer på det som blir sagt, og ikke på det man tror motparten egentlig mener. God kommunikasjon handler om åpenhet og tillit. Uten åpenhet og tillit blir kommunikasjonsprosessen nærmest umulig. Ved å være en god lytter unngår man at misforståelser oppstår.

Fallgruver i kommunikasjon Manglende tillit mellom partene Uklare budskap Manglende lytting Manglende åpenhet og ærlighet Skjult agenda

Tips for god kommunikasjon Vær bevisst på hvordan du ønsker å bli oppfattet Vær saklig Forhold deg alltid til fakta Vær en god aktiv lytter Forsikre deg om at budskapet er forstått

Kommunikasjonsklima I et klima preget av tillit, der partene stoler på hverandre, vil budskapet tolkes med stor velvilje. I et klima preget av usikkerhet og mistro vil alt som blir sagt, bli tolket i verste mening Eks: ”Vi kan ikke regne med budsjettøkninger neste år.” - Å jaså, da blir det vel kraftige innsparinger. ”Alle avdelinger må tilpasse seg markedssituasjonen.” - Da skal vel flere avdelinger legges ned, da. ”Ledelsen har foreløpig ikke tatt noen beslutning.” - Å jo da, de vil bare ikke si det til oss.

Generell kommunikasjonsmodell Avsender Budskap Kanal Mottaker