Responsferdigheter & Kartlegging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Music: Nightengale Serenade
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Hvordan intervjue en forsker?
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk høst 2004
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Kvinne på topp September2008.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
-av familieterapeut Hege Aitken
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Om å skrive om litterære tekster
- Verdsettende ledelse
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Opprettholdende faktorområder
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Oppmerksomhetsferdigheter og Involvering
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Liv M. Lassen/ Involvering av rådsøker & Rådgivers oppmerksomhet Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Liv M. Lassen/ Oppmerksomhetsferdigheter & involvering Kommunikativ Verktøy i Rådgivningsprossesen.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
God morgen! Tanker etter i går?
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Humanismen Liv M. Lassen Referanser Kirschenbaum, H., Henderson, V. (eds.) (1990), “ Carl Rogers, Dialoges”, London: Constable, p Schibbye,
Veiledning og rådgiving
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Rådgivning og innovasjon Master i spesialpedagogikk Høst 2006
Den vanskelige samtalen
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Humanismen Liv M. Lassen 2005.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Responsferdigheter & Kartlegging Mandag den 14.september 2009 Liv M. Lassen Lassen 2009

Anbefalt lesing: Lassen (2009) Rådgivning, s.94 -111 Schibbye, A-L.S: Om å bruke språket for å skape endringsøyeblikk i psykoterapi, 2001. Tidsskrift for Norsk Psykologiforening nr.38. s.629-639 (11 s.).(Kompendium) Lassen 2009

Effekt av responser Rådgivers evner til å gi respons fremmer Rådsøkers kartlegging av innhold, følelser & mening ved den nåværende situasjonen (Carkhuff) Lassen 2009

Kartlegging: Carkhuff : Her & nå situasjonen Egan: Nåværende situasjon med utganspunkt i forhistorien, utvidelse av “blinde flekker” og vekting. “Comprehensibility” nødvendigheten for rådsøkeren å forstå sin situasjon (Antonovsky) Lassen 2009

RESPONS FORMER: Spørsmål: utvidelse av beskrivelsen spesifikke spørsmål: (5 Wh sørsmål) hvem, hvor, når, hvordan, hvilke, hvorfor ? åpne vs. lukkede spørsmål : beskrivelser ut over ja/ nei bekreftelse beskrivelser ut over et ords utsagn opplevelser eksempler Lassen 2009

Generaliseringer: Innsnevringer: Utfordrende “meta kommunikative” spørsmål: når noe mangler (Bandler & Grinder) Generaliseringer: allmenngyldige utsagn: aldri, alltid, alle, ingen, osv er : stemplinger (Han er urolig. Klassen er umulig) Innsnevringer: enkle utelatelser: jeg er redd; jeg vill ikke gå ut. manglende referanser: De tror meg aldri. Det spiller ingen rolle. sammenligningen utelates: Det er bedre å glemme alt. Per er flinkere. Alt synes verre. Lassen 2009

Fordreininger: Antagelser / forusetninger: Folk er sure. Det er umulig å lære. Ingen liker meg. Nødvendigheter: skulle, må, må ikke, får ikke lov,osv.. Likestillelse: Hun er taus = Hun liker meg ikke. Han ser på meg = Han er sint på meg. Årsak- virkning: Du gjør meg redd. Pratet gjør meg trett. Tankelesing: Per stoler aldri på meg. Tapt realitetsforankring: rett, galt, syk, sant,falsk, osv. brukt for å forklare sannheter (myter). Lassen 2009

Speiling: gi tilbake utsagn Speiling av innhold: du sier……(Carkhuff) si på en annen måte (Geldard) Speiling av følelser: du føler….. (Carkhuff) viktig å være nøyaktig/ samme nivå spør seg selv empati spørsmål: Hvordan ville jeg føle det hvis jeg var ham? Hvordan kan jeg formidle dette tilbake? tørre å stå i den følelsesmessige spenningen samme med rådsøker - ikke avlede/ ikke trøste. Lassen 2009

Speile betydning situasjonen har for rådsøker. Speiling av mening: Speile betydning situasjonen har for rådsøker. Hvilken virkning eller effekt har vansken på rådsøkers liv, familielivet, skole eller arbeid. Hvilken påvirkning har den på rådsøkers syn på seg selv. Du mener…. / Jeg fornemmer at dette betyr…. for deg. (Carkhuff) Undring høyt sammen. Du sier…… jeg lurer så på hva dette betyr for deg nå. / Kan vi stoppe litt her. Du sier……hva betyr dette for deg?. Lassen 2009

Positive rettet spørsmål Hypotetiske spørsmål:Hva ville skje hvis..? Hvilke styrker/ ressurser gjør det mulig for rådsøker å “cope” så godt han kan nå? Fremmkalle de unike eller veldig skjeldne situasjoner når det går bra, når han er fornøyd, når han opplever mestring. Be om eksempler (seg selv, andre). Lassen 2009

Oppsummering Etter flere utsagn passer det å oppsummere for å speile prosessen gang og ståstedet. Oppsummering kan være en måte å komme fremm til “vekting”. Kan være en avrunding av samtalen. Muntlig; visuelt; skriftlig. Lassen 2009

Tilføring av informasjon: Observasjoner Test resultater Innhenting av informasjon fra andre Lassen 2009

Systemisk Kartlegging: Rammen -- etikk & nytteverdi Sikring av felles språk. Styring av kommunikasjonen Gjensidighet som plattform. Unngå maktkamp. Unngå alliansedannelse. Flere kan se mer. Hvert perspektiv kan gi ny informasjon. Lassen 2009

Hemming av kartlegging: Formane, moralisere Gi råd, forslag Undervise/oppdra, argumentere Dømme Latterliggjøre, håne Tolke, analysere, stille diagnose Rose, være enig Berolige, trøste Undersøke, forhøre Trekke seg unna, avlede, være sarkastisk, spøke bort Befale, gi direktiv Advare, true Lassen 2009

1. Fase : rådgivers bruk av responsferdigheter fremmer rådsøkers kartlegging. Spesifikke spørsmål Speiling av innhold, følelser, mening Utfordrende og undrende spørsmål Positiv rettede & ressurs spørsmål Tilføring av informasjon Oppsummeringer Lassen 2009