”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
Norske skipsverft – i lys av EU/EØS-utvidelsen •Hvorfor er norske skipsverft interessante – i denne sammenheng? •Globaliserte •Store, komplekse prosjekter.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
Selge et produkt eller en tjeneste
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Veiledet lesing Mørkved skole
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Christian Waale Hansen
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Produksjons- og markedsstyrt innovasjon i havbruksnæringa – INs bidrag
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Figur 3–1: Dynamiske krefter som påvirker strategiutformingen
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Organisatorisk innovasjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Industrial Revolutions Large-Scale Technological Transitions in History.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Organisasjonsteori - omgivelser
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
FoU, innovasjon, og omstillingsevne i næringslivet Kunnskap og indikatorer eller kunnskap om indikatorer: Har vi det som trengs? Lanseringsseminar for.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Det strukturelle perspektivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Asker - mulighetenes kommune
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
S3 metoden åpner muligheter
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter

RAMME FOR INNOVASJON Utnytting eller utforsking av muligheter for nye produkter basert på know-how, etterspørsel, eller en kobinasjon av disse Innovasjon er læring gjennom eksperimentering og økt forståelse som er ”firm specific” Den kapitalistisk innovasjonsprosessen består av konkurranse blant alternative produkter, systemer, prosesser, sørviser, og de tekniske og organisasjonelle prosessene som leverer disse

Tre overlappende prosesser Produksjon av vitenskaplig og teknisk kunnskap Omgjøring av kunnskap til artefakter Fortløpende tilpasning til etterspørsel i markedet

Produksjon av kunnskap FoU Disintegrasjon og Outsourcing Samarbeid mellom universitet og industri

Produksjon av kunnskap FoU –Viktig kilde til innovasjon i det 20. århundre –”Monitoring post” mot vitenskapelig kunnskap og konkurrenter –Vanskelig å outsource siden lønnsomheten er usikker

Produksjon av kunnskap Disintegrasjon og Outsourcing –Skjer når etterspørselen er stor –Store firmaer fokuserer på kjernevirksomhet –Små firmaer kan spesialisere seg og få feedback fra mange brukere –Gode relasjoner mellom små og store firmaer viktig for læring og kunskapsutveksling

Produksjon av kunnskap Samarbeid industrien og universitetene –Uformelle nettverk mellom forskere og industri –Formelt samarbeid; tripple helix –Indirekte gjennom utdanning Institusjon UniversitetIndustri

Øvelse Hvordan skapes ny kunnskap i Opera og Telenor?

Omgjøring av kunnskap Må være bevisst på fire forhold: Forholdet mellom teknologi og vitenskap Offentlig finansiert FoU System integrasjon Strategier for usikkerhet

Omgjøring av kunnskap Teknologi og Vitenskap –Teknologisk praksis og vitenskapelig kunnskap må interagere –Teknologisk praksis i forkant –Vitenskapen følger etter og videreutvikler

Omgjøring av kunnskap Offentlig finansiert FoU –Gir teknologiske framskritt

Omgjøring av kunnskap System integrasjon –Økende kompleksitet i typer kunnskap som ligger til grunn for et produkt –Eks bilproduksjon

Omgjøring av kunnskap Strategier for usikkerhet –Vil forutsi muligheter for utvikling –Stor usikkerhet siden prosessen er svært kompleks –Oftest suksess når mellomnivåene i organisasjonen er inkludert

Øvelse Hvordan tror du Opera og Telenor forholder seg til omgjøring av kunnskap?

Fortløpende tilpasning til etterspørsel i markedet –Tilpasse og skape markedsbehov –Matche organisasjonelle praksiser med teknologiske muligheter –Tilpasse til radikale endringer / ny kjerneteknologi –Eks dampbåt kontra seilbåt problematikken

Oppsummering Arbeidsdelingen har gitt økt kompleksitet i kunnskap og systemer for produksjon Innovasjon evnen til å organisere tre overordnede prosesser

Alice Lam, Organizational Innovation

Organizational Innovation Organisasjonsstrukturen er avgjørende for innovasjonsprosessen Evnen til innovasjon en forutsetning for å kunne ta i bruk ny teknologi Organisasjonelle og teknologiske innovasjoner er koblet sammen Refererer til hvordan organisasjonen håndterer og produserer nye idéer og handlinger

Organizational Innovation Delt inn i 3 deler: –Forholdet mellom organisasjonell struktur og innovasjon –Mentale prosessers sammenheng med omgivelsene –Forandring og innovasjon

Organisasjonell struktur og innovasjon ”One best way to organize” kontra appropriate structure –Produksjonsskala, teknologi og miljø

Organisasjonell struktur og innovasjon Hierarkisk eller flytende/fleksibel struktur Innovasjon som resultat av struktur og strategi Høy grad av organisasjonell integrasjon er avgjørende for konkurransefortrinn for ”det innovative firma” Link mellom strategi, struktur og innovasjonsnatur. –Formell kontra uformell struktur.

Øvelse Hva slags struktur vil fungere best i din organisasjon?

Mentale/kognitive prosesser Ser på organisasjonens evne til å lære Sosial interaksjon avgjør kollektiv kunnskapsstruktur. Eksterne grenser kontra åpne for ny kunnskap Fokus mot omgivelser avgjørende for å kunne motta ny radikal kunnskap

Tilpasning til omgivelsene Omstilling 3 teorier: –Inkremtelle endringer (inertia) –”Punktert likevektsmodell” –Strategisk tilpasning og vedvarende forandring

Oppsummering Forholdet mellom organisasjon og innovasjon er komplekst, dynamisk og skjer på mange nivåer. Prøvd å forstå forholdet gjennom å se på tre ulike men gjensidig avhengige perspektiver.