The Lindorff European Credit Outlook 2015

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sommersesongen 2011 Norges Turistbarometer Prognose for utenlands ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Advertisements

Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
Ledelsesinformasjonsystem
Håp 17. September 2012 Steinar Juel sjeføkonom «Muddling through»
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Hva vet folk flest om hjertesvikt
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Opprinnelse utforming og konsekvenser ( )
2012 Europa i krise – gjeldsproblemer i euroområdet Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 13. september 2012.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2013 © TNS Om Norsk Finansbarometer Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
– Norsk identitet og fremtidige utfordringer
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Internprising F. Zimmer V06.
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
# 49. (Sin T + Cos T)^2 + (Sint - Cos T)^2  (Sin T + Cos T)^2 + (Sint - Cos T)^2  (Sin T + Cos T) (Sin T + Cos T) + (Sint - Cos T) (Sint - Cos T)
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
AKTIV KAPITAL 1. kv Hovedtrekk 1. kvartal 2002  Fortsatt vekst i alle tre virksomhetsområder  Kjøp av tre porteføljer:  Arsenal:
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Find Fraud B4 it Finds You!
Margrethe Helgebostad
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
SmartSwap.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Norsk Finansbarometer 2016
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Margrethe Helgebostad
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
The digital time bomb LongRec By Inger-Mette Gustavsen
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Trends in the norwegian energy sector:
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Heller gjeldsforhandlinger enn konkurs !
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
1.
Utskrift av presentasjonen:

The Lindorff European Credit Outlook 2015 Bjørn-Anton Knold 26.03.2015

Agenda Bakgrunn for analysen Spørsmålene stilt i analysen Resultatene av analysen Spørsmål?

Bakgrunn for analysen For tredje år på rad offentliggjøres Lindorff European Credit Outlook (LECO). LECO inneholder blant annet en spørreundersøkelse blant ledere og økonomiansvarlige i europeiske bedrifter om hvilke forventninger de har til kredittmarkedet i året som kommer. Undersøkelsen er utført av TNS Gallup på vegne av Lindorff i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, England, Tyskland, Frankrike, Spania og Italia. Totalt er det gjennomført 1094 intervjuer med konsernsjefer, finansdirektører og andre ledende ansatte i et bredt spekter av bransjer og sektorer. Bank/finans, handel, utility og telecom Intervjuene ble gjennomført i Oktober 2014 PowerPoint template, March 2014

Spørsmålene stilt i analysen (i) Do you think that your company’s DSO (Days Sales Outstanding) will increase or decrease in 2015? How do you see that your company’s credit losses (%) will develop in 2015 compared to this year? How likely is your company to tighten its credit policy on issuing credit or payment time in 2015? Compared to 2014, do you believe your customers will be more or less likely to pay on time in 2015? Thinking about your country specifically, do you believe corporate bankruptcies will increase or decrease in 2015 compared to 2014 PowerPoint template, March 2014

Spørsmålene stilt i analysen (ii) Do you believe consumer payment defaults will increase or decrease in your country in 2015 compared to 2014? How do you expect your company’s net revenues to change in 2015, compared to 2014? How do you expect your company’s profitability to change in 2015, compared to 2014? Do you expect your company’s financial costs to increase or decrease in 2015? Do you need to put resources into debt collection in 2015? PowerPoint template, March 2014

Do you think your company’s DSO (days sales outstanding) will increase or decrease in 2015? Resultater: Europa; 23% tror på økning i DSO Norge; 10% tror på økning i DSO PowerPoint template, March 2014

Do you think your company’s DSO (days sales outstanding) will increase or decrease in 2015? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 1% 9% 76% 11% 3% Sverige 85% 6% Danmark 19% 73% 2% Finland 4% 38% 58% Tyskland 28% 62% 10% Nederland 13% 67% 15% England Frankrike 18% 59% Spania 12% 21% Italia PowerPoint template, March 2014

Økningen i mislighold fortsetter !

How do you see that your company’s credit losses (%) will develop in 2015 compared to this year? Resultater Europa; 14% tror på økte tap Norge; 16 % tror på økte tap PowerPoint template, March 2014

How do you see that your company’s credit losses (%) will develop in 2015 compared to this year? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 1% 15% 68% 12% 4% Sverige 6% 87% 7% Danmark 3% 91% 5% Finland 22% 75% 2% Tyskland 14% 76% 8% Nederland 71% England 84% Frankrike 21% 66% Spania 60% 32% Italia 10% 16% 59% PowerPoint template, March 2014

Lite bekymring for kreditt-tap Percent (%)

How likely is your company to tighten its credit policy on issuing credit or payment time in 2015? Resultater Europa; 31% vil gjøre innstramninger i kredittpolitikken Norge; 36% vil gjøre innstramninger i kredittpolitikken PowerPoint template, March 2014

How likely is your company to tighten its credit policy on issuing credit or payment time in 2015? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 7% 29% 41% 19% 8% Sverige 9% 59% 5% Danmark 3% 12% 38% Finland 30% 14% 13% 34% Tyskland 11% 35% 26% 20% Nederland 31% 18% England 40% 16% 23% Frankrike 32% 24% Spania 28% Italia 22% PowerPoint template, March 2014

Kredittpolicyen strammes noe inn i 2015 Percent (%)

Compared to 2014, do you believe your customers will be more or less likely to pay on time in 2015? Resultater: Europa; 20% tror på svekket betalingsvilje/evne Norge; 14% tror på svekket betalingsvilje/evne PowerPoint template, March 2014

Compared to 2014, do you believe your customers will be more or less likely to pay on time in 2015? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 2% 12% 68% 15% Sverige 10% 79% 11% Danmark 3% 90% 7% Finland 45% 41% 8% Tyskland 22% 38% 29% 9% Nederland 1% 20% 53% 25% England 65% Frankrike 58% 5% Spania 69% 23% Italia 6% 54% PowerPoint template, March 2014

De fleste forventer ikke at egne kunder blir dårligere betalere Prosent(%)

Thinking about your country specifically, do you believe corporate bankruptcies will increase or decrease in 2015 compared to 2014? Resultater Europa; 47% tror på økning i konkurser Norge; 73% tror på økning i konkurser PowerPoint template, March 2014

Thinking about your country specifically, do you believe corporate bankruptcies will increase or decrease in 2015 compared to 2014? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 4% 69% 23% 3% 1% Sverige 2% 48% 36% 13% Danmark 12% 32% 57% Finland 5% 19% 7% Tyskland 60% 25% 11% Nederland 21% 15% 56% England 35% 41% Frankrike 39% 30% 26% Spania 20% 8% Italia 27% 33% 22% PowerPoint template, March 2014

73 % forventer flere konkurser i 2015 Prosent (%)

Konkursutvikling 1998 - 2014 Prognose 2015: 5.000 konkurser og 1.050 tvangsavviklinger Konkurser Tvangsavviklinger

Konkurser og tvangsavviklinger 4.745 selskaper slått konkurs i 2014, økning på 5,2% i forhold til 2013 4.509 selskaper slått konkurs i 2013, økning på 18,6% i forhold til 2012 3.801 selskaper slått konkurs i 2012, nedgang på 12,4% i forhold til 2011 1.036 selskaper begjært tvangsavviklet i 2014, økning på 6,1% i forhold til 2013 976 selskaper begjært tvangsavviklet i 2013, økning på 3,4% i forhold til 2012 944 selskaper tvangsavviklet i 2012, nedgang på 14,2% i forhold til 2011

Do you believe consumer payment defaults will increase or decrease in your country in 2015 compared to 2014? Resultater: Europa; 52% tror på økt mislighold blant forbrukere Norge; 63% tror på økt mislighold blant forbrukere PowerPoint template, March 2014

Do you believe consumer payment defaults will increase or decrease in your country in 2015 compared to 2014? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 7% 56% 33% 3% 1% Sverige 4% 44% 43% 8% Danmark 26% 40% Finland 6% 77% 15% 2% Tyskland 55% 38% Nederland 11% 48% 13% 34% England 23% 28% Frankrike 42% 19% 5% Spania 14% 37% Italia 30% 31% 22% PowerPoint template, March 2014

63 prosent forventer at norske konsumenter vil få flere betalingsanmerkninger i 2015 Percent (%)

Antall innkomne inkassosaker 1991-2013 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014p 3.578.373 3.390.576 3.778.921 3.890.649 4.416.326 5.224.917 5.172.610 5.616.132 5.887.429 6.712.844 7.660.000 2,6% -5,2% 11,5% 2,9% 13,5% 18,3% -1,0% 8,3% 4,8% 14,0% 14,1% 1994 944.039 1.106.882

Oppdrag Statens Innkrevingssentral 1997-2014 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 751.000 760.000 959.000 1.135.000 1.194.000 1.180.000 1.211.830 1.226.830 1.207.302 1.195.868 1.229.000 13,6% 1,2% 26,2% 18,4% 5,2 -1,2% 2,6% -1,5% -0,9% 2,8% 1994 944.039 1.106.882 Kilde: Årsberetninger Statens Innkrevingssentral

How do you expect your country’s net revenues to change in 2015, compared to 2014? Resultater Europa: 50% tror på omsetningsøkning i 2015 Norge 54% tror på omsetningsøkning i 2015 PowerPoint template, March 2014

How do you expect your company’s profitability to change in 2015, compared to 2014? Resultater Europa; 42% tror på forbedret resultat i 2015 Norge; 50% tror på forbedret resultat i 2015 PowerPoint template, March 2014

Do you expect your company’s financial costs to increase or decrease in 2015? Resultater Europa; 28% tror på lavere/26% tror på høyre rentekostnader i 2015 Norge; 29% tror på lavere rentekostnader i 2015 PowerPoint template, March 2014

Do you need to put resources into debt collection in 2015? Resultater Europa; 14% tror de vil bruke mer ressurser på inkasso Norge; 13% troe de vil bruke mer ressurser på inkasso PowerPoint template, March 2014

Do you need to put resources into debt collection in 2015? Land Very negative Negative Remain as is Positive Very Positive Norge 1% 12% 87% Sverige 9% 91% Danmark 3% 96% Finland 2% 29% 69% Tyskland 6% 93% Nederland 88% England Frankrike 24% 76% Spania 11% Italia 4% 14% 81% PowerPoint template, March 2014

Gryende pessimisme i Norge – bedre i Spania Svak tro på makroøkonomien i de fleste Europeiske land Frankrike og Finland er mest pessimistiske til utviklingen i 2015 Tyskland og Norge tror makro- økonomien blir verre Spania, Danmark og UK har de mest positive forventningene Sterk tro på egne bedrift i de fleste land Mange ser ut til å være for positiv på egne vegne

Percent (%) positive answers minus percent negative answers Alle land – forcast for 2015 Percent (%) positive answers minus percent negative answers Prosent (%)

Spørsmål?