4. ”Egoisten” Yang Zhu (Yang Chu), bonden Shen Nong (Shen Nung), Sofistene og Song Xing (Sung Hsing) Pensum: - Graham 53-105.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
For å sitte og ikke gjøre noen ting
I.
“Fra ord til liv” Februar
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Fra ord til liv August 2012.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Spøken som gir deg lykke!
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
God morgen.
Arbeidsløs.
En måte å lese Bibelen på
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Fra ord til liv Juli 2009.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Geitekillingen som kunne telle til ti av Alf Prøysen.
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
”Vi vil gjerne se Jesus”
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Egyptisk kunst og arkitektur
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
God morgen.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Johannes 21,11-19.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Fra ord til liv April 2010.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
100 lure ord å lære.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
8. Legalismen Pensum: Graham Ching
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
2. Konfusius’ reaksjon mot tradisjonen Pensum: - Graham Ching Sommer 3-48.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Undring Tro Viten.
7. Xunzi (Hsün-tzu), menneskenaturen og konfusianismen Pensum: Graham Ching Sommer
3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham Ching Sommer
6. Fra Yangzhu til Zhuangzi (Chuang-tzu) og Laozis (Lao-tzus) Vei
Kroppen som Gud har villet
Arbeidsløs En arbeidsløs søker stilling som toalettvasker hos Microsoft.
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
5. Mencius (Mengzi) og konfusianismen Pensum: - Graham Ching Sommer
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Utskrift av presentasjonen:

4. ”Egoisten” Yang Zhu (Yang Chu), bonden Shen Nong (Shen Nung), Sofistene og Song Xing (Sung Hsing) Pensum: - Graham

Eremitter som trekker seg tilbake fra det aktive samfunnsliv 1.Protest mot den dårlige moral 2.Protest mot forventet engasjement

Yang Zhu (300-tallet fvt.) 杨朱

Mengzi sammenligner Yang Zhu og Mozi Yang Zhu velger selvopptatthet. Hvis han ved å plukke ett eneste hår fra sitt eget hode kunne gjøre nytte for verden, ville han ikke gjøre det. Mozi legger vekt på omsorg for alle. Hvis han ved å barbere seg fra hodet og helt ned til hælene kunne gjøre nytte for verden, ville han gjøre det.

Lüshi chunqiu beskriver Yang Zhu Konfusius la vekt på Medmenneskelighet (ren). Mo Di la vekt på godene for alle.... Yang Zhu la vekt på seg selv.

Huainanzi beskriver Yang Zhu Å synge til klangene fra strenger og danse til musikken fra trommer, å bukke og snu seg høflig for å trene seg i ritualene, overdådige begravelser og lange sørgeperioder for å sende de døde avgårde, dette var noe Konfusius la vekt på, men som Mozi forkastet. Omtanke for alle og det å fremme de beste menn til poster, det å tjene åndene og avvise skjebnen, dette var noe Mozi la vekt på, men som Yang Zhu forkastet. Å ivareta sin natur (xing 性 ), beskytte sin opprinnelighet (zhen 真 ) og ikke la ens kropp bli bundet opp av andre ting, dette var det Yang Zhu la vekt på, men som Mengzi forkastet.

Sparsomt med kilder Ingen direkte kilde etter Yang Zhu. Informasjonen er sterkt farget av ettertiden, især konfusianismen. Kildekritikk er viktig!

Yangistene la vekt på retorikk (bian 辩 ) og var ikke opptatt av mystikk eller logikk (som mohismen, daoismen og buddhismen)

Nytte (li 利 ) for en selv (Yang Zhu) og ikke for andre (Mozi)

Yangismens 3 doktriner: 1) Ivareta sin natur (xing 性 ) 2) Beskytte opprinneligheten (zhen 真 ) 3) Unngå å knytte seg til andre ting (enn seg selv)

Styre en stat? Den som er villig til å gi avkall på sin stilling i en stat hvis stillingen påfører skade i ens natur eller opprinnelighet, er den som er best egnet til å styre denne stat. Det er fordi den som er opptatt av egen nytte, er også opptatt av andres egennytte og dermed alles egennytte. Kun vekt på egennytte er godt, mens tilknytning til en ”ting” som en stilling er forkastelig. Ergo: Den som er minst villig til å styre en stat er sannsynligvis den som er best egnet.

Selvopptatt = opptatt av selvet Yangister handler for selvet (weiwo 为我 ) ved å beregne nytten ( 利 ), til forskjell fra daoistene som ”ikke handler” (wuwei 无为 ).

Yang Zhu en egoist?

Shen Nong 神农 Den guddommelige bonde

Holde seg selv med mat Eremittene, som Yang Zhu, måtte ivareta sitt selv og sin natur ved selv å skaffe seg selv mat. Utopien om Den guddommelige bonde knyttes til denne kulturen. ”Aktivistene” mente det var bedre å lære andre å dyrke og spinne.

Jordbruksskolen Mangler den opprinnelige teksten Shen Nong, men har andre tekster tilhørende denne skolen.

Shen Nongs ”lov”: Hvis en mann ved høyden av sitt liv ikke pløyer, vil noen i verden gå sultne på grunn av dette. Hvis en kvinne ved høyden av sitt liv ikke vever, vil noen i verden være kalde på grunn av dette. Derfor var det at han (Shen Nong) pløyet med sine egne hender og hans kvinne vevet med sine egne hender, for på den måten å lede verden.

Shen Nongs utopiske samfunn Alle skulle sørge for seg selv uten at noe skulle finnes i overskudd og uten at noen skaffer seg unyttige ting. Hver enkelt skulle være ansvarlig for seg selv. Da ville ingen fryse, ingen sulte, og samfunnet ville ikke ha behov for straffelover. Best egnet for små samfunn.

Yangisme og Shen Nongs idealer ble etterhvert videreført av både legalismen (velordnet samfunn) og daoismen (tilbaketrekking fra aktivt samfunnsliv). -> Huang-Lao

Sofistene mingjia 名家 (navneskolen)

De seks filosofiske skoler klassifisert under Han dynastiet: Ru ( 儒 ) Konfusianisme Mo ( 墨 ) Mohisme Ming ( 名 ) Sofisme Fa ( 法 ) Legalisme Dao ( 道 ) Daoisme (Taoisme) Yinyang ( 阴阳 ) Yinyang-skolen

Kan rasjonalitet bevise hva det skal være?

Hvorfor ble historien i forlengelsen av den greske tradisjon så forskjellig fra den kinesiske?

Hui Shi/Huizi 惠施 惠子 Vi har ingen tekst

Opptatt av naturen Huizi var en slags proto-vitenskapsmann som var opptatt av naturfenomener. Især var han opptatt av tilsynelatende paradokser i naturen. Disse var f.eks. at antall er relativt til oppdeling, tidspunkt er relative, tomrommet har ingen ende osv.

Fiskenes gleder Zhuangzi og Huizi gikk på en bro over elven Hao. Der svømmer fiskene så fri og bekymringsløse. Det er fiskenes gleder, sa Zhuangzi. Du er ikke en fisk, sa Huizi. Hvordan kan du vite at fiskene er lykkelige? Du er ikke meg, så hvordan kan du vite at jeg ikke vet at fiskene er lykkelige, svarte Zhuangzi. Vel, la oss si at jeg ikke vet om deg fordi jeg ikke er deg. Gitt da at du ikke er en fisk, da er saken klar. Du kan ikke vite at fiskene er lykkelige, sa Huizi. La oss gå tilbake til utgangspunktet, sa Zhuangzi. Når du spurte hvordan jeg kunne vite at fiskene er lykkelige, spurte du spørsmålet i visshet om at jeg allerede visste. Jeg visste det her oppe (fra broen) over Hao-elven.

Gongsun Long 公孙龙 Vi har en tekst, men den er til en viss grad “rekonstruert”

En hvit hest er ikke en hest Hest er det vi bruker for å benevne formen. Hvit er det vi bruker for å benevne fargen. Å benevne en farge er ikke det samme som å benevne en form. Derfor sier jeg: En hvit hest er ikke en hest. 马者所以命形也。 白者所以命色也。 命色者非命形也。 故曰,白马非马。

Hard og hvit jianbai 坚白

Okse og hest er ikke okse De senere mohister hevdet at:

Venstre og høyre I I – “Finnes det en I i II?” – “Det finnes ingen I i II.” – “Finnes I over på høyresiden i II?” – “Nei” – “Finnes I over på venstresiden i II?” – “Nei” – “Kan det godtas at I over til høyre kan kalles II?” – “Det kan det ikke.” – “Kan det godtas at I over til venstre kan kalles II?” – “Det kan det ikke.”

Venstre og høyre fortsatt: I I – “Kan det godtas at I over til høyre kombinert med I over til venstre kan kalles II?” – “Det kan det.” – “Når I over til høyre er kombinert med den andre, kan den da kalles endret?!” – “Det kan den.” – “Endret fra hva?” – “Fra å være I over til høyre.” – “Hvis den er endret (fra å være I over til høyre), hvordan kan den da kalles I over til høyre? Hvis den ikke er endret, hvordan kan den da kalles endret?”... (tekst mangler?)

Song Xing 宋鈃

Vendte seg mot menneskets indre Skille mellom ytre handling og indre holdning. Forskjellen mellom vanære og skam oppstod.

Menneskets essens/indre natur qing 情

Subjektiviteten kom til som standard i kinesisk filosofi Sannheter ble ikke lenger bare etablert av objektive kriterier (som for sofistene og mohistene), men av menneskets indre standard.