MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Trebåt for alle.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Nettevett – utvidet versjon
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Målgrupper og segmentering
Vurdering av kilder Kildekritikk.
Salgsteknikker & Sosial media
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
29.aug.2011 Klyva. Fra gutterom… TIL GRÜNDERDRØM! • Gjennombruddet: ”Rørlegger Bergen” • MaxResultat.no i des • Skreddersydde nettløsninger og strategier.
Selge et produkt eller en tjeneste
Forretningsideer & Markedsanalyser
MARKEDSANALYSE – CASE CSR AS
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Øystein Pedersen Dahlen
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Nasjonal digital læringsarena
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Øving 1 - Forretningsideen
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
MAKSIMER SCANNERFORRETNINGEN DIN. EN FORRETNINGSMULIGHET ULIK ALLE ANDRE Økning Antall scanneroperatører i EMEA % Antallet scanninger.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning /
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
MARKEDSANALYSE
Øving 2 – Markedsplanen I
I lys av John Strands 10 Megatrends Telenor, NetCom, Chess og Ventelo i lys av John Strands 10 Megatrends INF5905MA - Mobilt Arbeid.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Segmentering og målgruppetenkning
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Utarbeidet av Sissel Vestre
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
10 – Foiler Minutter Font PRESENTASJONER.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Markedsføring.
(Selskapsnavn) Markedsplan
Velkommen til Academic Day!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Selge et produkt eller en tjeneste
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse Distribusjonskanaler Hjelpemidler i markedsanalysen 1 1 1 1 1

Litt om PUSH og PULL Dette er en velkjent måte å betrakte bedrifters tilnærming til produktutvikling på Pull: Man tar utgangspunkt i kundebehov og prøver å finne en smart løsning for å tilfredsstille disse Push: Man har en klar løsning, prøver så å finne kunder til denne 1 1 1 1 1

Målsetninger Finne ut hvem som er potensielle kjøpere av ditt produkt Prøve å gruppere disse (segmentere) etter felles karakteristika Hvis det er flere segmenter, hvilke vil du prioritere? Hvor mye er de enkelte segmentene villige til å betale for ditt produkt? Hvem er konkurrenter til ditt produkt, hvem er hovedaktørene i ditt marked/segment? Hvilke kanaler benyttes for å levere produktene? 1 1 1 1 1

Segmentering av kunder Dele inn markedet i ulike kundegrupper som har nogenlunde samme karakteristika Karakteristika som sier noe om deres behov og vilje til å betale deg penger for ditt produkt Velg aller først mellom hovedmarkedene: Konsumentkunder vs. bedriftskunder 1 1 1 1 1

Segmentering av konsumentkunder Demografiske forskjeller Alder Kjønn Familieforhold Inntekt Utdanningsnivå Yrke Bosted 1 1 1 1 1

Segmentering av konsumentkunder Psykografiske forskjeller Holdninger Interesser Livsstil Livssyn 1 1 1 1 1

Segmentering av bedriftskunder Bedriftsforskjeller (”firmografi”) Eierforhold Private Offentlig Non-profit Bransje Omsetning/lønnsomhet Størrelse/antall ansatte Antall lokasjoner Hvilke markeder de opererer i Produkter eller tjenester 1 1 1 1 1

Konkurrentanalyse Hvem er konkurrenter til ditt produkt, hvem er hovedaktørene i ditt marked/segment? Viktig å ikke bli for nærsynt i denne analysen, ikke fokuser utelukkende på de du tror er dine konkurrenter Det viktige er hva dine potensielle kunder oppfatter som konkurrerende løsninger En ny pizzaleverandør konkurrerer ikke bare mot andre pizzaleverandører, men mot alle som kan mette potensielle kunder! 1 1 1 1 1

Distribusjonskanaler Hvordan blir konkurrerende produkter og substitutter levert til kundene? Finnes det en leveransekjede der ledd kan kuttes? Kan du finne en smartere og enklere måte å levere ditt produkt på? 1 1 1 1 1

Hjelpemidler i markedsanalysen Skrivebordsundersøkelser Bruk av sekundærdata Masse informasjon på Internett – lær deg å google! Feltundersøkelser Innsamling av primærdata, grundigere til verks Bruk gjerne kundemøter som markedsundersøkelse! 1 1 1 1 1

Skrivebordsundersøkelser Dagspresse og tidsskrifter – trender i markedet, hva gjør konkurrentene? Nye muligheter? Gule sider – konkurrenter og kunder SSB – masse demografisk og tematisk informasjon Brønnøysundregistrene – årsregnskap og heftelser. Firmalister kan kjøpes Årsrapporter – mye informasjon om potensielle kunder og konkurrenter Bransjeorganisasjoner – statistikker, medlemsoversikter og adresselister 1 1 1 1 1

Skrivebordsundersøkelser – opplagte nettsteder http://www.ssb.no/ http://www.brreg.no/ http://www.gulesider.no/gsi/index.jsp http://www.creditinform.no/ciinfo/ http://www.messe.no/ http://www.ikt-norge.no/ http://www.olf.no/ 1 1 1 1 1

Feltundersøkelser Gir deg den mest relevante informasjonen, men koster tid (og penger, spesielt dersom du lar andre gjøre jobben) Metoder: Sende ut spørreskjema (også elektronisk) Stille seg opp på gata, messer, o.l. Gjøre en blillig/gratis prøveleveranse, f.eks. NCNP Stille spørsmål i kundemøter 1 1 1 1 1