Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Vernepleiefaglig kompetansebehov
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Rune Nilsen prorektor.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
ved Trine Grønn seniorrådgiver, UHR
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Kortform: Samspillsmeldingen
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Utredning av veier til førstestillinger
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Status 3+2 prosess farmasi
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Det odontologiske fakultet 2 profesjonsutdanninger: 3-årig bachelorprogram i tannpleie 5-årig masterprogram i odontologi.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
Modell 1 Struktur og innhald
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kvalifikasjonsrammeverk
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Dekan S S S S S S S Prodekan FoU Prodekan Stud. SS SS SS SS
Universitets- og høgskolerådets publiseringsutvalg
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Førstelektorprogram ved UiT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Samarbeid UiO og UNIS Solveig Kristensen, Prodekan
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Møte i NFE-HS 24.3.2015 Tor Rynning Torp Sak 15/007: Samhandling mellom NFE-HS, de nasjonale profesjonsrådene og samarbeidsorganene: Hva skjer, og hvordan skjer det? Møte i NFE-HS 24.3.2015 Tor Rynning Torp

Saksområde NFE-HS Profesjonsråd Samarbeids-organ Formål: styrke høyere utdanning, forskning og utviklingsarbeid samt innovasjon innenfor helse- og sosialfagene Styrke samarbeidet mellom sektorene Bidra til å utforme nasjonal helse-, sosial- og utdanningspolitikk Fokusere på tjenesteyting, yrkesutøvelse, kompetansebehov, utdanning og forskning Fokus: Tverr-faglig/-profesjonelt Fag- og profesjons-spesifikt Tverrfaglig Tverrsektorielt Oppdragsgiver: NFE-HS selv Medlems.inst. Andre UHR-organer Prof.rådet selv, Medlemmene Sektor: UH UH+tjeneste

4 enheter NFE-HS Profesjonsråd Samarbeids-organ UHRs sekretariat

Bioingeniør Arbeidsgruppe for eksterne praksis-studier E-læringsprosjekt vedrørende ekstern studiepraksis Forkunnskapskrav til enkelte emner og progresjonskrav i studiet. Erfaringer med å være organisert i et universitet/å være organisert sammen andre profesjonsstudier Etter –og videreutdanning / master for bioingeniører Økonomi, egenandeler; i hvilke sammenhenger og hvilke beløp kan skolen kreve at den enkelte student bidrar med Erfaring med ekstern evaluering av utdanningen. HMS regler, nye for laboratorier fra juli 2015.? Ergoterapi/ortopediingeniør Bacheloroppgavenes læringsutbytte Nasjonal sensorutveksling Sammenslåing av masterprogram Felles krav til bachelor/masteroppgavene Kvalitetssikringssystemer Studiebarometer Ernæring Bruk av titler innen ernæringsfeltets mange utdanninger, samt avgrensninger mellom utdanninger, ulike faglige spesialiseringer og hva studietilbud bør hete Matlagingens rolle i ernæringsstudiet Farmasi 3+2 modell for utdanningene Etter- og videreutdanning Fysioterapi Felles læringsutbyttebeskrivelser Kvalitetsindikatorer Studiebarometeret 2014 Tverrprofesjonelt samarbeid Tilrettelegging for funksjonshemmede studenter Medisin Universitetenes rolle i spesialistutdanning av leger Nasjonal forskerskole i global helse Odontologi Opprykksordning i spesialistutdanningen Kompetansesentrene og deres rolle i norsk tannhelsetjeneste Psykologi «Dobbelkompetanseprosjektet» Samisk kvote Godkjenning av årsstudium fra Bjørknes ved opptak til profesjonsprogrammet Radiografi Harmonisering av emner og studieplaner(læringsutbytte) Sosialt arbeid Dobbel fagidentitet Opprykk til førstekompetanse Sykepleie Nasjonale prøver Kvalitet og nivå masterutdanninger 3-terminsordning Kompetansediskusjon: Førstekompetanse i bachelorutdanningen Arbeidsdeling og samarbeid på nasjonalt nivå Vernepleie Rammebetingelser for utdanning og forskning (felles læringsutbyttebeskrivelser, publiseringskanaler/nominasjonsprosesser)

Temaer som går igjen i flere av profesjonsrådene men som ikke er foreslått i handlingsplanen for NFE-HS: Vitenskapelig publisering/nivåplassering av publikasjoner (barnevern, ernæring, radiografi, vernepleie, ergo/orto, fysioterapi) Internasjonalt samarbeid (ernæring, sosialt arbeid og velferdsfag, sykepleie, vernepleie) Skikkethet (farmasi, psykologi) Språkkrav ved opptak (farmasi, odontologi) Ulike sider ved tilrettelegging for autorisasjon av utenlandsk utdannet helsepersonell (ergo/orto, odontologi, psykologi, sykepleie)

Aktuelle problemstillinger: Er det ønskelig og hensiktsmessig med en slags harmonisering av handlingsplanene for NFE-HS og profesjonsrådene?