Kulturforståelse og utfordringer i første linja

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Internasjonal Organisasjon for Migrasjon
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
HVISK - Redd Barnas innsats i kampen mot handel med barn i Norge
ID-vurderinger i asylsaker Seniorrådgiver Siv Blindheim Jacobsen
Organisering av flyktningarbeidet
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
6 Kulturmøter.
Eli Løkken, Helsetilsynet i Nordland Merete Steen, Statens helsetilsyn
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Drammen kommune Anne Bøhm
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Nasjonalt introduksjonsregister
Bosetting av flyktninger
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Ann-Magrit Austenå, NOAS UDIs vårkonferanse 22. april 2013
”Justert organisasjon” Økonomiplanseminar 8.mars 2006 Inger Marie Bakken.
Bokollektivet Målgruppe:
Det flerkulturelle samfunnet
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Modellkommunene Hva er unikt?
Partnerskap og styring Kommunens behov for ledelse, styring og oppfølging i NAV-modellen Rådmann Hans-Petter Christensen KS 11. mai 2011.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Innlegg ved statsråd Erna Solberg Statsråden Asyl i krise? UDIs vårkonferanse 2003.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
Samhandling på tvers av etater og organisasjoner Trygve G. Nordby Flyktningprosjektet i Oslo kommune.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
FLYKTNING I DAG, NABO I MORGEN FLUKT, EKSIL OG LIVSLØP GRANBYKONFERANSEN SELBU 5. APRIL 2016 Berit Berg, professor Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap,
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
MR-utfordringer i migrasjons- og asylpolitikk Styreleder Trygve G. Nordby.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
SOS-BARNEBYER BARN PÅ FLUKT. ET TRYGT HJEM 134 LAND.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Flyktninghelsetjenesten Molde Kommune Marthe-Lise Riksfjord Flyktninghelsesøster.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Kompetanse for mangfold 13.juni 2017
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Asylprosessen
Tone Milde Seniorrådgiver
Utskrift av presentasjonen:

Kulturforståelse og utfordringer i første linja ”God start for minoritetsspråklige barnehagebarn” Alta, 26. mars 2015 Vanja M. Jensen

Begrepsavklaring Innvandrer: innreist/ opphold uten behov for beskyttelse. Eks: Arbeidsinnvandring, Inngiftet med norske statsborgere, studenter og annen utdanning. I tillegg barn av disse Asylsøker: Søkt beskyttelse i Norge Dublinsak: der en person er registrert/ har søkt om asy/har opphold l i et annet land før ankomst til Norge. Gjelder EU-land, Island, Sveits, Liechtenstein og Norge. Hovedregel: Skal søke beskyttelse i det første trygge landet man kommer til. Flyktning: Politisk asyl (beskyttelse), overføringsflyktninger, kollektiv beskyttelse, midlertidig beskyttelse og familiegjenforente med disse. Opphold på humanitært grunnlag: Opphold med grunnlag i ”sterke menneskelige hensyn”, kan være medisinsk begrunnet, eller tilfeller som kunne gitt asyl hvis ”saken” hadde vært sterkere..

Ytre rammer…. Internasjonale forpliktelser: Flyktningkonvensjonen gir gjennom forpliktelsen føringer for flyktning- og innvandrerpolitikken. Eks på annen internasjonal forpliktelse er Dublinkonvensjonen. Politiske føringer: Hovedlinjer: Regulert innvandring, beskyttelse til flyktninger og like muligheter for deltakelse. Handlingsplaner som skisserer satsingsområder. Lovverk: Utlendingsloven og Introduksjonsloven. Lovverkene blir produkter av den gjeldende Innvandringspolitikken. Eks kom Introduksjonsloven etter sterke strømninger fra høyre; Erna Solberg ønsket at det skulle stilles mer krav, man skulle forplikte seg til deltakelse.

Gangen i en asylsak Politiet kontrollerer reisedokument ( dersom man har), man blir registrert som asylsøker, og politiet vurderer om det er aktuelt for UD å nekte deg å bli i Norge. ( ”Åpenbart grunnløse” avvises innen 48 timer) Transittmottak: Her skal man søke om asyl og ha asylintervju, i tillegg til helseundersøkelse. Mottaket: Her er man mens man venter på avgjørelse i asylsaken, bosettingskommune og eventuelt resultat av klage Opphold eller avslag: Opphold vil enten innvilges ved beskyttelse eller HUM, hvis man får avslag må man enten reise ut av Norge eller benytte retten til å klage. Man kan så velge å reise frivillig alene eller i samarbeid med IOM. Hvis man ”oversitter” fristen, vil man etter hvert bli hentet og tvangsutsendt. (Opphold med begrensinger benyttet i saker hvor det er tvil om ID)

Hva bestemmer innhold og ramme? Lovpålagte oppgaver Kommunal organisering Tittel Arbeidsinstruks/retningslinje Hva bestemmer tilnærming til rollen? Profesjonstilhørighet? Verdisyn? Holdning?

Flyktningtjenesten Tromsø Politisk vedtak på bosetting av 125 personer i året, inkludert 10 enslige mindreårige 24 ansatte fordelt på to avdelinger Egen resultatenhet Samarbeidsstruktur

Kulturforståelse?

Tilnærming til målgruppen Normalisering Anerkjennelse Myndiggjøring

Forberedelse Migrasjonen Avkompensering Tilpasninger FASE 1: Forberedelse (Før migrasjonen) FASE 2: Migrasjonen ( reisen …kan også inngå i alle faser) FASE 3: Over-kompensering (Rett etter migrasjon) FASE 4: Avkompensering (Krisefasen) FASE 5: Tilpasninger (Generasjons-fenomener)

Sluzki: ”Migrasjon og Familiekonflikt” (1979) Migrasjonsprosessen er nesten kulturfri, uansett kulturtypisk mestringsstil med klare felles trekk. En person i familien vil være pådriver/ansvarlig for migrasjonen. Flukt fra forfølgelse/ eller det å skulle skape nytt liv? Hvem blir dratt med? Familiemedlemmer kan være i ulike faser parallelt; eks nyankomne familiegjenforente vil være i de tidligste fasene, mens ektefellene er i de seneste. Ofte grobunn for problem.. Endringer i roller; hvem får jobb først, endret autoritet i familien, andre avhengighetsmønster som endres..

Endringsprosesser som følge av migrasjon Livssituasjon: statusendring Familiesituasjon Roller: Forhandling og redefinering Definisjon av «VI» og «DE» Segregering Vs. Integrering Identitet: ifht tradisjon, religion, maktkultur, livsstil (Hjemlands og vertslands)

TEORETISK UTGANGSPUNKT: Sluzki, C.E : « Migration and Family Conflikt» (1979) Allwood, J : «Tvärrkulturell kommunikation» (1985) - Hvem sammenligner man seg med («Vi» eller «Dem») Culberg, J : «Mennesker i krise og utvikling» (1994) - Sjokkfasen, reaksjonsfasen, bearbeidingsfasen og nyorienteringsfase. Alghasi, S., Fangen, K., Frønes, I : «Mellom to kulturer» (2006) - Migrasjon er en kontinuerlig reise - Positiv tilnærming til nyorientering

Utfordringer i 1. linja

Samfunn Prosess Deltaker Læring og fornying Økonomi Perspektiver Strategisk fokus Kritisk suksessfaktor Mål Tiltak Styringsindikatorer Samfunn   Nivådelte perspektiv: G= Grasrot O=Organisasjon F=Fellesskap Inkludering Nivådelt fokus G = Dialog O = Nettverk F = Påvirkning «Like muligheter for arbeid, utdanning og selvstendig samfunnsdeltakelse.» (St.mld. nr 17) «Mangfold og fellesskap» (St.mld nr 6, 2012-2013) Likeverdige offentlige tjenester Et varmt og livskraftig Tromsø.. «Tromsø modellen» nivå F Samfunnsarbeid på tre nivåer Boligsosial Handlingsplan Høringsuttalelser Nedgang offentlig stønad og tjenestebehov Skatteinngang Deltakelse kultur, frivillighet, idrett og politikk. Fraflytting Forskningsrapporter Kommunens planverk Prosess Faglig utvikling G = Anerkjennelse, normalisering og myndiggjøring O=Virusspredning F = Samordnet regelverk og praksis Samarbeid Koordinering Oppløsning av systemknuter mellom etater og forvaltningsnivå «Tromsø-modellen» nivå O Evaluering samarbeidsavtaler Kvalitetssikring Oppfølging avvik Nye aktører FARK Antall klager Dokumentert effektivisering av forvaltningsrutiner og samkjørt utøvelse av skjønn Deltaker Integrering G=Anerkjennelse, normalisering og myndiggjøring O = Informasjonsflyt F = Deltakelse Introduksjonsprogram Bosetting 85 % direkte overgang arbeid/utdanning 50 % bestått på språkprøver ved 600 t «Tromsø modellen» nivå G Ressursgruppe/morsmål Nettverk og arena ICDP/Flexid/Exit Innovativ språkopplæring Språkprøver ved 600 t Evalueringsstruktur IP og tverrfaglige møter. Involvering. Ressursavklaring Oppdatert e-håndbok Optimalisere driftsmidler «Driftsmøter» Langsiktig investering Individuell måloppnåelse Samsvar mellom måloppnåelse og medbrakt kompetanse Brukerundersøkelser Beståtte språkprøver Læring og fornying Menneskelige ressurser G = Katalysator for selvstendiggjøring O=Samarbeidspartnere F = Smittekanaler Rom for læring og utvikling Ansattes motivasjon og engasjement Omdømme som profesjonell og kunnskapsrik bosettings-kommune. Optimalisere ressursbruk og tjenestetilbud HMS arbeidet Kommunens kvalitetslos Oppdatert kunnskap og forvaltningspraksis Fagsystem og interne rapporteringsrutiner Økonomi Integreringstilskudd G= Tilskuddsstyring O= Selvfinansiering F= Samfunnsøkonomi Posisjonering Bestillinger, tjenestetilbud og samarbeidsavtaler. Frigjøring av midler til strategisk inkluderings-arbeid. 70/30 styring mot balanse