Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Klasseregler.
Forventninger og videre arbeid…...
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Kommunale kriseteam Froland
Mestring og forebygging av depresjon
Kvinne på topp September2008.
individuell oppfølgingsplan
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Ansvarliggjøring og tydeliggjøring – voksne som rollemodeller og forebyggere ”TENK TID” Oslo Kongressenter, fredag 3. desember 2010.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Utviklingsøkologiske modell
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Coachingsamtale © Stein Tore Nybrodahl 2003 Coachingsamtale.
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
Definere og velge hovedmål og delmål
Mål og handlingsplan Presentasjon «Bedre korps» 15. februar 2014.
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Opprettholdende faktorområder
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Opplæring i ADL-ferdigheter
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Politisk påvirkning.
KLASSELEDELSE.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Klubb planleggingsverktøy
Kartlegging og analyse av atferd
Skolebasert kompetanseutvikling
Ideer for i dag og morgendagen
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Målsetninger som fungerer
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig ”Ut ifra så vel etiske som pragmatiske betraktninger må enhver planlagt atferdsendring være til nytte for målpersonen, direkte eller indirekte. ” Opprasjonalisere/delmål Konkret, målbart, topografi, realistiske

Målvalg Målvalget må være i tråd med overordnede målsettinger (IP, IOP, habiliteringsplan) Viktig å huske at dette kun er et steg på veien Spesifikke mål er mer effektive enn uklare mål Mål til bestemte ferdigheter bør inneholde et kriterium for mestring Målene bør inneholde en beskrivelse av situasjonen ferdigheten skal brukes i. Realistiske, utfordrende mål er bedre en ”gjør så godt du kan” mål Offentliggjøring av målene er bedre enn å holde dem privat Mål er mer effektive hvis de inneholder tidsfrister Mål pluss feedback er mer effektiv en mål alene. Mål er mest effektive om de involverte forplikter seg til målene

Tips når mål skal prioriteres Bryt ned hvert mål til delkomponenter Velg ferdigheter som vil føre til positive endringer i personen sin væremåte Velg ferdigheter som vil ha positive implikasjoner for nærpersonene Velg meningsfylte (funksjonelle) ferdigheter

Målvalg Er atferden en forutsetning for å kunne lære andre nyttige ferdigheter? Vi atferden øke klientens tilgang på miljøer hvor andre viktige atferder kan læres og brukes? Vil endring av målatferden forårsake at andre samhandler mer hensiktsmessig og støttende overfor klienten? Er atferden av en slik art at personen vil kunne komme i kontakt med nye forsterkere ved å lære denne - ”behavioral cusp” Pivotal atferd - områder som når de endres fører til samtidige stor endringer i andre områder som intervensjonen ikke har spesifikt forsøkt å endre (eks. felles oppmerksomhet, motivasjon, empati) Er atferden aldersadekvat Hvis den foreslåtte målatferden blir redusert eller fjernet, hvilke funksjonell atferd skal i så fall erstatte den?