Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Klubb planleggingsverktøy

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Klubb planleggingsverktøy"— Utskrift av presentasjonen:

1 Klubb planleggingsverktøy
Strategiplan Klubb planleggingsverktøy Tenk på en strategisk plan som organisasjonsens fremtidsmål. Du kan velge veiene du ønsker å ta, men den strategiske planen passer på at du når den endelige destinasjonen - ditt mål. Kiwanis sin I-Plan er laget for at klubber skal kunne bruke den som ett hjelpemiddel på veien til å klare de felles målene. I-plan modellen starter med å skape et bilde av hva din klubb ønsker å være i fremtiden. Den strategiske planens fire hovedpunkter vil hjelpe klubbene å vokse i årene som kommer og å bli en positiv kraft for det gode i verden. For å starte, velg 5-6 mennesker fra deres klubb som er dedikert til å passe på at klubben vokse. Deres planleggingskomité skal representere mangfoldet i bakgrunn, erfaring, alder, kjønn, talent og synspunkt. Følg så denne veiledningen for å skape, og innføre deres plan: 1. Skap visjonen 2. Samle og analyser informasjon 3. Skap deres plan 4. Formidle planen 5. Iverksett planen 6. Mål resultatene 7. Feire suksessen

2 Vår klubbs utfyllende beskrivelse:
1. Skap visjonen - Fastslå hvor din klubb ønsker å være i fremtiden. Sett opp din klubbs visjon med prioriteten til Kiwanis International sin strategiplan Motto: Barn først og fremst Erklæring: KIWANIS er en internasjonal humanitær organisasjon av frivillige som aktivt arbeider for barn og unge. Visjon: Kiwanis ønsker å ha en positiv innflytelse i samfunn verden over…Slik at alle barn en dag vil våkne opp i samfunn som tror på dem, oppfostrer dem og gir den støtten de trenger for å blomstre. Utfyllende beskrivelse: Vårt globale nettverk inneholder en dynamisk familie av klubber, individuelle støttespillere, donorer og bedriftsponsorer. Alle samfunn verden over har en mulighet til å delta i eller tjene på et Kiwanis prosjekt. Basert på erfaringene fra å gi bistand er dette globale nettverket dedikert til å bygge samfunn, og forbedre liv ved å gi muligheter for service, samhold og lederskap i henhold til lokale behov, kultur og medlemsinteresser. Vår klubbs utfyllende beskrivelse: (Istedenfor å skrive en bred beskrivelse, skriv stikkord dere ønsker å høre, se og føle de kommende fem årene)

3 Hva gjør din klubb sterk?
2. Samle og analyser informasjon - Ved å samle informasjon blir panleggingsprosessen mer effektiv. Samle informasjon ved å: Spørre klubbens medlemmer Innhent informasjon fra sammfunnsledere Samle medlemsdata og trender Vurder klubbens prosjekter og innsamlinger Mål din klubbs synlighet Neste er: Bruk informasjonen du har samlet og dine personlige syn for å svare godt på de følgende spørsmålene: Hva gjør din klubb sterk? Hva kan samfunnet tilby for at din klubb skal klare målene? Hva er din klubb sine svakheter? Hvilke faktorer utenfor klubben hindrer klubben din å oppnå målene? Analyser ferdig all informasjonen din. Imens du planlegger, inkluder de fire nøkkelkonseptene til: Kiwanis-felleskapet, Kiwanisnettverket av service, og din klubbs signaturprosjekt.

4 Medlemskap og engasjement
Skap deres plan - Det er tid for å begynne å skape deres vei. Ta deres delte visjon, informasjon og observasjoner, og jobb gjennom planleggingsidene for å sette lys på deres klubbs strategier og taktikk for å oppnå suksess. Hovedmål Strategier Hvordan vil dere nå deres mål? List opp alle de spesifikke trinnene dere vil gjøre på neste side. Inspirasjon: Medlemskap og engasjement Å bygge, vedlikeholde og støtte en voksende Kiwanis medlemsmasse KI: Øke medlemskapet. Klubb: KI: Åpne nye klubber. KI: Utvikle ledere. KI: Fokusere på muligheter til å invitere nye medlemer, styrke klubber og starte nye klubber. KI: Bygge ett sterkt nettverk av lokale og globale partnere

5 Komitee _____________________________________
For å nå klubbens mål, bør hver komité lage en støttende handlingsplan. Ved å bruke klubbens I-Plan kan hver komité fastslå hvilket steg de skal ta, hvordan måle dem, bestemme en tid for når det skal skje, og hvem som har ansvaret for det. Skjemaet skal være spesifikt, målbart, mulig, realistisk og ha en tidsfrist. Komitee _____________________________________ Strategi: ____________________________________________________________________________ Fungerende og realistiske steg for å fullføre strategien Hva vil dere gjøre? Hvordan vil dere måle dette? Når skal dere gjøre det? Ansvarlig person?

6 MENINGSFYLTE TJENESTER
Skap deres plan - Det er tid for å begynne å skape deres vei. Ta deres delte visjon, informasjon og observasjoner, og jobb gjennom planleggingsidene for å sette lys på deres klubbs strategier og taktikk for å oppnå suksess. Hovedmål Strategier Hvordan vil dere nå deres mål? List opp alle de spesifikke trinnene dere vil gjøre på neste side. Påvirkning: MENINGSFYLTE TJENESTER Å utføre meningsfylte tjenester med støtte til barn er vår prioritet KI: Styrk og støtt veksten i vårt støtte-lederskapsprogram. Klubb: KI: Juster de relevante tjenestene til hva felleskapet behøver KI: Oppmuntre til utvikling av ett signaturprosjekt i hver klubb KI: Oppmuntre til hjelp-til prosjekter (prosjekter alle kan delta på)

7 Komitee _____________________________________
For å nå klubbens mål, bør hver komité lage en støttende handlingsplan. Ved å bruke klubbens I-Plan kan hver komité fastslå hvilket steg de skal ta, hvordan måle dem, bestemme en tid for når det skal skje, og hvem som har ansvaret for det. Skjemaet skal være spesifikt, målbart, mulig, realistisk og ha en tidsfrist. Komitee _____________________________________ Strategi: ____________________________________________________________________________ Fungerende og realistiske steg for å fullføre strategien Hva vil dere gjøre? Hvordan vil dere måle dette? Når skal dere gjøre det? Ansvarlig person?

8 Kiwanis ryktet i felleskapet
Skap deres plan - Det er tid for å begynne å skape deres vei. Ta deres delte visjon, informasjon og observasjoner, og jobb gjennom planleggingsidene for å sette lys på deres klubbs strategier og taktikk for å oppnå suksess. Hovedmål Strategier Hvordan vil dere nå deres mål? List opp alle de spesifikke trinnene dere vil gjøre på neste side. Rykte: VÅRT KIWANIS Rykte Å forbedre Kiwanis ryktet i felleskapet KI: Øk ryktet i felleskapet Club: KI: Øk kunnskapen i prosjektet, både internt og eksternt. KI: Samle alle Kiwanis-merkevarer. KI: Promoter Kiwanis sin visjon og brede beskrivelse KI: Promoter signatur-prosjektene

9 Komitee _____________________________________
For å nå klubbens mål, bør hver komité lage en støttende handlingsplan. Ved å bruke klubbens I-Plan kan hver komité fastslå hvilket steg de skal ta, hvordan måle dem, bestemme en tid for når det skal skje, og hvem som har ansvaret for det. Skjemaet skal være spesifikt, målbart, mulig, realistisk og ha en tidsfrist. Komitee _____________________________________ Strategi: ____________________________________________________________________________ Fungerende og realistiske steg for å fullføre strategien Hva vil dere gjøre? Hvordan vil dere måle dette? Når skal dere gjøre det? Ansvarlig person?

10 Å sikre finansiell stabilitet og
Skap deres plan - Det er tid for å begynne å skape deres vei. Ta deres delte visjon, informasjon og observasjoner, og jobb gjennom planleggingsidene for å sette lys på deres klubbs strategier og taktikk for å oppnå suksess. Hovedmål Strategier Hvordan vil dere nå deres mål? List opp alle de spesifikke trinnene dere vil gjøre på neste side. Investering: FINANSIELL STABILITET Å sikre finansiell stabilitet og ansvarlig forvaltning. KI: Bruk riktig forvalting av resurser. Club: KI: Bygg en inntektskilde som ikke er basert på kontigent KI: Forenkle organisasjonens kontigentstruktur og prosess. KI: Skap opplæring i finansiell-håndtering. KI: Skap barnefondet.

11 Komitee _____________________________________
For å nå klubbens mål, bør hver komité lage en støttende handlingsplan. Ved å bruke klubbens I-Plan kan hver komité fastslå hvilket steg de skal ta, hvordan måle dem, bestemme en tid for når det skal skje, og hvem som har ansvaret for det. Skjemaet skal være spesifikt, målbart, mulig, realistisk og ha en tidsfrist. Komitee _____________________________________ Strategi: ____________________________________________________________________________ Fungerende og realistiske steg for å fullføre strategien Hva vil dere gjøre? Hvordan vil dere måle dette? Når skal dere gjøre det? Ansvarlig person?

12 Om du vil gå fort, gå alene. Om du vil gå langt, gå sammen!
4. Formidle planen Klubbens ledelse godkjenner planen. Velg medlemmer som skal følge med på spesifikke områder av planen. Formidling av planen er meget viktig for å holde alle involvert og fokusert Det første steget for å formidle deres plan er å sette det opp på en måte som gjør det enkelt å dele. Lag ett en-sides sammendrag av planen som lister hovedmålene i hvert av de fire områdene i I-planen. Lag en plakat av dette en-sides sammendraget for å vise frem på klubb og ledelsesmøter Overlat nøkkelområder av planen til klubb-komiteene. Be komiteens ledere om å lage en liste over alt de trenger for å nå målene. Om du vil gå fort, gå alene. Om du vil gå langt, gå sammen! -Afrikansk ordtak 5. Igangsett planen Bruk de følgende ledetrådene til å sikre at deres klubbs I-Plan blir brukt: Bestem hvilen komité eller hvilket klubbmedlem som skal være ansvarlig for resultatet. Gjennomgå eller skap verv i deres klubb med ansvar for å støtte planen. Invester de nødvendige resursene (penger eller arbeidskraft) for å nå målet. Krev regelmessige oppdateringer fra komiteene med status og fremgang mot målet Gjennomgå fremgangen regelmessig på et månedlig leder-møte. Hold gjennomslag i planen og milepælene synlige.

13 HOLD ØYE MED UTFALL IKKE AVSPORINGER
6. Mål resultatene Delmålene er milepæler for fremgangen til deres mål! Husk at punktene i planen ikke er bevis på aktivitet, men hovedsakelig bevis på gjennomslag i planen For eksempel: Om dere ønsker å øke medlemsmassen i din klubb med 10 prosent kan det være en god idé å holde en gjeste-dag. Ha et punkt hvor dere måler hvor mange av deltagere fra gjestedagen, som har blitt medlem i klubben. FARE! HOLD ØYE MED UTFALL
IKKE AVSPORINGER Noen ganger vil ikke planen gi det resultatet man ønsker. Om man ser at man ikke kommer noen vei, eller går i feil retning etter at man har evaluert planen så må dere gjennomgå strategien eller revurdere målet. Kanskje var det urealistisk å nå ett mål innenfor tidsrammen? Kommuniser deres evaluering. En viktig del av prosessen med den strategiske planen er å kommunisere den kunnskapen dere har lært til andre. Tenk på hvem som vil tjene på hva deres team har lært gjennom prosessen. Planlegg en alternativ Rute 7. Feire suksessen Deres klubbmedlemmer har jobbet hardt for å gjøre klubben suksessfull. Vurder å planlegge et formelt eller en sosial sammenkomst som er fylt med samhold, anerkjennelse og underholding. Det er derimot ikke behov for å vente med å anerkjenne en godt gjennomført jobb. Anerkjennelse er mest effektivt når det kommer ofte og umiddelbart. Anerkjenn samfunnet rundt som hjelper til. Mange av din Kiwanis-klubbs suksesser er ett resultat av relasjoner i samfunnet rundt klubben og partnerskap som din klubb har skapt. Uten støtten fra disse ville effekten og virkningen av prosjektene blitt sterkt redusert. Anerkjennelse av klubbens partnere og sponsorer bør gjøre: At andre blir inspirert til å involvere seg. At samfunnet ønsker å støtte fremtidige initiativer At samfunnsproblemer blir synliggjort At det blir synlig at én person kan være en effektiv brikke for endringer. At de som tilbyr sine tjenester kjenner at det de gjør virkelig betyr noe. At det blir gitt eksempler til resten av samfunnet. At media viser interesse for klubben og samarbeidspartnerne.

14 Neste steg X Gjennomgå denne planen med lederne av klubben

15 Notater


Laste ned ppt "Klubb planleggingsverktøy"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google