Helse Nord – en aktiv og samhandlende medspiller i dialog med kommunene Finn Henry Hansen Helse Nord RHF Samhandlingskonferanse i regi av KS, Fylkesmennene og Helse Nord – Tromsø mai 2010
Prosjekt Verdibasert hverdag som etisk imperativ i samhandling Kvalitet, trygghet og respekt - kjerneverdier som søkes fremmet i dette Helse Nord-prosjektet Verdier og etikk skal styrkes i hverdagspraksis –Skal komme våre brukere, pårørende, samarbeidspartnere og medarbeidere til gode –Gjennom gjensidig tillit og respekt skal likeverdig samhandling i helsetjenesten bidra til trygghet og kvalitet for alle
Vi starter ikke på null Strategier er lagt Avtaler inngått –HOD-KS, –Regionale helseforetak-KS – Helseforetak-kommuner Samarbeidsarenaer etablert –I nord også med fastlegene Konkrete tiltak er på gang
Samhandling i nord må tilpasses våre spesielle geografiske utfordringer 43 % av kommunene i Nord-Norge har < 2000 innb. –Bare 4 kommuner med mer enn innbyggere Behov for differensierte samhandlingsstrukturer –Tilpasset befolkningsunderlag og avstander Lokalmedisinske sentre – passer begrepet i nord? –Allerede godt innarbeidet og tilpasset nomenklatur
Videreføring av pågående tiltak Videreutvikle og konsolidere samarbeids- organene mellom helseforetak og kommuner Videreføre sykestueprosjektene i Finnmark Videreutvikle distriktsmedisinske sentre og andre intermediærløsninger –Styrke tilbudet i Alta
Konkrete nye initiativ for å styrke samhandlingen Helse Nord RHF vil fremme en rekke initiativ for å videreutvikle samhandlingsfeltet Disse initiativ må forankres, konkretiseres og gjennomføres i tett samarbeid med og mellom kommuner/KS og foretakene –Drøftelser på etablerte og nye arenaer –Etablere prosjekter og arbeidsgrupper på prioriterte satsingsområde –Ambisjon om å komme godt i gang i 2010
Prioritering av kompetanseutvikling Samhandling – en kompetanseutfordring –Flere hender og hoder, særlig i 1.linjen –Oppgradering av kunnskap og ferdigheter –Økt samhandlingskompetanse Utvikle tiltak i samarbeid med kommunene, Det helsevitenskapelige fakultet og høgskolene Konkretisering av tiltak på kort og lang sikt –Foretakene må styrke opplærings- og veilednings- funksjonen - være lydhøre for 1.linjens behov
Utvikling av intermediærtilbud i vertskommunene/byene Dokumentert større forbruk av sykehustjenester i vertskommunene for sykehus –Gjelder særlig medisinsk –øhjelp for pasienter >80 år Behov for intermediærtilbud også i områder nær sykehus – prehospitalt og posthospitalt Helse Nord RHF vil invitere vertskommunene til en samling for erfaringsutveksling og idedugnad –Med sikte på å styrke slike intermediærtilbud
IKT- tiltak for å styrke samhandling Helse Nord RHF var tidlig ute med å etablere Nordnorsk Helsenett og å kople opp fastlegene –Viktig å videreutvikle funksjonalitet – dialogmeldinger Det største løftet nå er oppkopling av pleie- og omsorgssiden –UNN HF/NST i gang med dette gjennom FUNNKe-prosjektet i samarbeid med kommunene i Troms og Ofoten Helse Nord RHF vil understøtte tilsvarende tiltak i øvrige foretaksområder og kommuner –Kommunene og regionrådene viktige samspillere –Målsetting: full oppkopling + meldinger i løpet av
Synliggjøre samhandlingsfeltet bedre – god og tilgjengelig informasjon Viktig å lære av hverandre og andre – informasjons-, kunnskaps- og erfaringsoverføring Helse Nord vil i samarbeid med KS-Nord-Norge om felles nettsted m/relevante linker –Foretaksovergripende informasjon: – HN RHF/KS –Info hvert foretaksområde: - HFene og kommunene –Info for profesjonelle – senere også pasientinformasjon –Prosjektorganisering av arbeidet bør starte snarest
Mer satsing på folkehelse og forebygging Oppfølging av samarbeidsavtalen mellom Helse Nord og de tre fylkeskommunene –Kartlegging av helse og levekår i nord – prosjekt helseatlas –Fokus på diabetes og overvekt Felles og fokusert satsing mellom kommunene, fylkeskommunene, KS og Helse Nord –Fastleger/poliklinikker - frisklivssentraler
Legge til rette for gode pasientforløp Flere foretak i gang med pasientforløpsarbeid –UNN m/”LEAN”-tilnærming i førersetet Helse Nord RHF vil legge til rette for iverksetting av systemer for pasientforløp i alle foretak –Gjennom kompetansenettverk (metode) –Og aktiv medvirkning fra førstelinjen Prioriterte områder i : –Hjerneslag, noen kreftformer, Tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)
Særlige utfordringer innen psykiatri og rus For disse pasientgruppene er samhandling mellom nivåer og enheter særlig kritisk Aktuelle tiltak: –Disse pasientenes behov for kontinuitet og oppfølging må konkretiseres i samarbeidsavtalene Særlig ved inn- og utskrivning til/fra spesialisthelsetjenesten – hjemstedkommuner Og for å prioritere/ivareta de alvorligst syke –Etablere flere akutt-team og rusteam i samarbeid med kommunene –Styrke relevante samarbeidsfora for rus & psykiatri
Samhandling som kulturbygging KS: foretakene i større grad enn kommunene vurderer samhandlingen som god –Asymmetriske vurderinger som må gripes tak i Vi ledere og fagfolk på foretakssiden må gå i oss selv –Rester av gammeldagse hierarkiske væremåter må avlæres Ny felles og likeverdig organisasjonskultur må bygges –Gjensidig tilpasning og forståelse for hverandres roller –Men også behov for å skape gode fellesrom – gode, omsorgsfulle og effektive ”vekslingsfelt”