Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Systematisk HMS arbeid
Advertisements

Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Fra prøving og feiling til
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Internkontroll i kommuner
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Ledersamling barnehage juni 2013.
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Litt om håndtering av risiko
Kontaktmøte 21. mars 2013.
Framtidens barnehage.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Prosjektavslutning og sluttrapport
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Veileder for risikovurdering
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag” Innlegg Trøndelagsrådet Fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar.
Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
ROS-analyse.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Kommunal beredskapsplikt
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samfunnssikkerhet og ROS!
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
Hensynssoner rundt Borregaard
Juristsamling - Ålesund
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS

Langsiktige mål, strategier og plan for oppfølging av samfunnssikkerhet og beredskap? § 3. Helhetlig og systematisk samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeid På bakgrunn av den helhetlige risiko- og sårbarhetsanalysen skal kommunen: a) utarbeide langsiktige mål, strategier, prioriteringer og plan for oppfølging av samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet

Hvordan lage gode målsettinger? Forslag til målsettinger for samfunnssikkerhetsarbeidet i Lilleby: Lillebys beliggenhet og naturutfordringer er en verdi. Kommunen skal sikre at utbygging og utvikling tar hensyn til de utfordringer naturen har gitt. Lilleby skal ha et plan- og styringssystem som ivaretar befolkningen, kritiske samfunnsfunksjoner og næringslivets behov for sikkerhet og trygghet ved å redusere sannsynlighet for at uønskede hendelser forekommer gjennom god forebygging. Lilleby skal ha en forberedt og øvet kriseorganisasjon for å redusere konsekvensene for befolkningen dersom vi utsettes for en uønsket hendelse. Lilleby skal samarbeide nært med eksterne aktører for å styrke samfunnssikkerheten. Lillebys arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap skal være lærende og i kontinuerlig utvikling.

§ 2. HELHETLIG RISIKO- OG SÅRBARHETSANALYSE NB!!! Analysen skal som et minimum omfatte: a) eksisterende og fremtidige risiko- og sårbarhetsfaktorer i kommunen b) risiko og sårbarhet utenfor kommunens geografiske område som kan ha betydning for kommunen c) hvordan ulike risiko- og sårbarhetsfaktorer kan påvirke hverandre d) særlige utfordringer knyttet til kritiske samfunnsfunksjoner og tap av kritisk infrastruktur e) kommunens evne til å opprettholde sin virksomhet når den utsettes for en uønsket hendelse og evnen til å gjenoppta sin virksomhet etter at hendelsen har inntruffet f) behovet for befolkningsvarsling og evakuering

Resultatene fra helhetlig ROS skal være dokumentert i en RAPPORT Kapittel 03 – pkt 3.2.5 Rapport

VEDLEGG 7 FORSLAG TIL STRUKTUR PÅ RAPPORT Eksempel på oppbygging av rapport for helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse: Oppsummering og konklusjon. Introduksjon med beskrivelse av bakgrunn, formål, forutsetninger, avgrensninger. Mandatet for arbeidet. Kommunebeskrivelse, inkl. informasjonsgrunnlag. Beskrivelse av hvem som har deltatt og hvordan ulike interessenter har vært involvert. Metode og arbeidsprosess. Identifikasjon av uønskede hendelser. Risiko- og sårbarhetsvurdering. Identifikasjon av tiltak. Fremstilling av risiko- og sårbarhetsbildet. Risikohåndtering – prosjektgruppens forslag til mål, strategier og tiltak i plan for oppfølging. Referanser. Eventuelle vedlegg, for eksempel analyseskjema, hvilke sjekklister som er benyttet, osv.