Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Advertisements

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
Selvbetjeningsportaler E-serviceprosjektet til Vest-Finnmark Regionråd.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Norwegian Ministry of Modernisation Fornyelse av velferdssamfunnet Morten Andreas Meyer Moderniseringsminister YS-konferansen oktober, 2004.
Forvaltningspolitikk og IKT-politikk; to sider av samme sak? Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Medlemsmøte 11.november 2004 Regjeringens moderniseringsarbeid Moderniseringsarbeidet startet med regjeringen Stoltenberg i 2001.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
IKT i samfunnsutviklingen - kan IT og interkommunalt samarbeid være et alternativ til kommunesammenslutning? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Introduksjon til DRI3010 Rettslig styring av IKT i offentlig forvaltning Dag Wiese Schartum.
Kommentar med utgangspunkt i St. meld. 19 ( ) kap. 4 om ei forvaltning for fellesskapet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nøklene til handlingsrommet
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Sammen om digitalisering - kort om KS’ satsing
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Velkommen til møte med brukerorganisasjonene
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Digital agenda for Norge Meld. St. 27 (2015–2016)
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Rammer for og organisering av eForvaltningen
25. desember 2018.
Reformarbeidet i offentlig sektor
FINF- H 09 , Arild Jansen. AFIN/UiO
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september

Fornyings- og administrasjonsdepartementet

De politiske målene for meldinga Oppgjør med forvaltningspolitisk retning (”NPM”) –Konkurranseutsetting og privatisering –Oppsplitting og fristilling -> Fragmentering –Avpolitisering, teknokratisering og armlengdes avstand –Analogier fra næringslivet - ”intern markedsretting” Forvaltninga som et demokratisk redskap –Politisk styring, samordning og helhet –Embetsdyder - ”Pusse arvesølvet” – rett, etikk … –Brei deltakelse fra folk, brukere og ansatte –Gjengangere: deling, kunnskap, IKT, miljø … Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 3

Konsekvenser for forvaltningspolitikken (i lys av utviklingstrekk og rammebetingelser) Ikke store strukturelle reformer som ”løsning” –Rommet for utskilling er uttømt – kjernen står igjen –Fornying innenfra: forbedringer ”vertikalt og horisontalt” –Mål – middelorientert pragmatisme –Sammenheng og helhet Forvaltningsverdier For innbyggerne og fellesskapet Bedre organisering Bedre styring og samordning Medarbeiderskap, medbestemmelse og medvirkning Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 4

Felles politikk – individuelle løsninger? Konstitusjonelt statsrådsansvar – sektoransvar og etatsansvar: ”Andre” enn FAD gjennomfører Variasjon i oppgaver, formål og målgrupper: Løsningene må variere Brukerretting og deltaking: Delegasjon = variasjon Formålstjenelig, effektiv og samordna: Sentral politikk for desentrale løsninger Arbeidsgiverpolitikk og ledelse – ”Medarbeiderskap”: Lokalt ansvar og rom Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 5

Forvaltningsverdiene Demokrati ovenfra og nedenfra Rettstryggleik Fagleg integritet Effektivitet Fornyings- og administrasjonsdepartementet

... innbyggerne og fellesskapet.. respekt, kvalitet, effektivitet, tidsbruk, tilgjengelighet, samordning, forenkling, kommunikasjon, språk.. Brukerretting og medvirkning Direkte og indirekte innflytelse Plikt til å kjenne brukernes behov, ikke bare ”faglige standarder” Behovet for felles tiltak og arbeid på tvers Veiledning, brukerundersøkelser, felles arenaer, offentlighet, innbyggerundersøkelse… På nett … elektroniske tjenester, digitale kanaler, deltaker- og delingskultur Rettssikkerhet og reguleringspolitikk Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 7

En bedre organisert stat Politisk styring Ryddig organisering Krav til utredning før omstilling og omorganisering 9 prinsipper skal sikre fornuftig organisering Fornyings- og administrasjonsdepartementet

Politisk styring og samordning Mål- og resultatstyring som politisk verktøy –Ikke teknikk, men prioritering, mål, resultater –Etatsstyring er delegering og styring ikke abdikasjon Oppnå større mål enn egne Hva er samordning - og hvem gjør det? –De ”store” samordningsprosessene: Regjeringa –De ”små” samordningsprosessene: –Begge tjene: Ikke et samordningsproblem –”Kostnadsfrie” bidrag til andres mål: Informasjons- og styringsproblem og et samordningsproblem –Reduserer egen måloppnåing = Målkonflikt som er politikk Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 9

Samme mål med ulik begrunnelse? Forståelsesramme 1Forståelsesramme 2 God politisk styring Mindre politikk Armlengdes Politisk styring av samfunnsutvikling Ressursutnytting Produktivitet Mindre ressursbruk Skattelette Resultateffektivitet og allokeringseffektivitet Omfordele Brukerretting Skreddersøm Kontrakt ”Supermarked” – kunde Dekke behov Fordele goder Velferd - folkemakt Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 10

eForvaltning = Forvaltning IT er blitt viktigere i forvaltningen: –Tjenesteyting –Myndighetsavgjørelser –Informasjonsformidling Prosessforbedring Automatisering Selvbetjening Organisatorisk effektivisering og reorganisering av tjenesteproduksjon Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 11

Forvaltning for fellesskapet –Brukerrettet og åpen –Rettssikkerhet –Enkelt etterlevbart regelverk –Nettbasert kommunikasjon med innbyggere og næringsliv –Web 2.0 – Endrede samhandlingsformer –Elektroniske tjenester – Helhet og selvbetjening –Deltaker- og delingskultur –Motvirke digitale skiller Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 12

Styring og samordning IKT for samordning og samordning av IKT –Digital informasjonsutveksling med og mellom offentlige virksomheter –Gjenbruk av informasjon på tvers –Økt behov for samhandling på horisontalt og vertikalt –IKT som omstillingsvirkemiddel –IKT-drevet endring av lovteknikken –Helhet, samarbeid og felles tiltak –Behov for gjenbruk av IKT-investeringer –Standardisering –Arkitekturprinsipper –Kvalitetssikring –Økt fokus på felles IKT-løsninger Fornyings- og administrasjonsdepartementet Side 13

I dag eit stort lappeteppe Arkitekturprinsipp gir enklere kjøreregler Fellesløsninger Gjenbruk Delingskultur Fornyings- og administrasjonsdepartementet Noreg blir ett IKT-rike