Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Advertisements

Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
9 prinsipper og 1 regneark:
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Ny strategisk plan for UiO 2010  2020 Noen tanker om prosess og innhold.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Økonomiforum 2. september 2011 Oppsummering og evaluering Tema for høsten 2011.
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Masteroppgaver høsten 2009 Odd Aurmo, OMS/IFI
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Seksjonssjef Hege Bolstad Pettersen
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Studiebarometeret Ny nasjonal undersøkelse om opplevd studiekvalitet Studiekomiteen
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Samarbeidsprosjekt mellom Tjødnalio skule og HSH Elna Dahle Kannelønning, Tjødnalio skule Ann Britt Ervik, HSH.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
3 Ressursgruppe for etablering av felles kvalitetssystem Oppdraget fra Sikker drift: «Etablere felles Kvalitetssystem, herunder avvikssystem»
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Strategi & bemanningsplaner
Organisatoriske barrierer i Statoil
Den gode skoleeier I Nes.
Senter for læring og utdanning
Forventningene fra Fylkesmann
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Endringsprosesser ved UiT
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Plan for universell utforming i Asker kommune
Samarbeidsgruppemøte Stjørdal
Styremøte 23. november Faste saker: Styremøte . mars
Ny struktur PhD-program ved SU-fakultetet: Status og drøfting
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
USITs Målbilde og prioriteringer
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Rekruttering internasjonale studenter
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studieledernettverket 2/ Digitalt læringsmiljø
Prosess rundt spørrebatteri
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen

Prinsipper for kvalitetssystemet ved UiO Premiss: faglig og organisatorisk heterogenitet Kvalitetssystemet skal sikre gjennomsiktighet og forutsigbarhet på tvers av faggrenser og organisasjonsnivåer Kvalitetssystemet ved UiO består av felles rammer med rom for lokale løsninger, nedfelt i fakultetsvise rutiner. 3

Ekstern evaluering av vurderingsordningene Behov for å åpne opp kravene i kvalitetssystemet slik at det blir større rom for lokal variasjon – også mht evaluering av vurderingen/ vurderingsordningene Forslag: Evaluering av vurderingsordningene utføres av ekstern fagfelle (ikke ansatt ved UiO). Frekvens: innenfor en treårsperiode Tema: vurderingsformer, vurderingsprosesser og standarden på vurderingsresultatene i forhold til faglig innhold, undervisningsopplegg og forventet læringsutbytte. 4

Saksgang videre – revidert kvalitetssystem Hovedlinjene i høringsforslaget fikk god tilslutning H 2014 Innspill er innarbeidet. Videre: Februar: orientering i rektoratet Styrebehandling 10. mars Fakultetene justerer egne rutiner 5

Erfaringsdeling Hva gjør fakultetene i dag for å sikre riktig og lik sensur? Hvordan får vi til god og systematisk evaluering av vurderingsordningene? 6