Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Introduksjon til kunnskapsbasert medisin Oslo, 15.mai 2006 Gro Jamtvedt, Arild Bjørndal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Advertisements

Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
Ronny Klæboe Transportøkonomisk institutt
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Kunnskapsbasert odontologi:
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Medisin og helsefag 3. forelesning: Kunnskapsbasert praksis
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
mai 2005 OPP! konferansen Stjørdal Faggruppe for pasientopplæring og brukermedvirkning ?
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Senter for kunnskapsbasert praksis
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Stange kommune Ottestad helse- og omsorgssenter
Kritisk vurdering av en oversiktsartikkel
SPIQ/QIS The Problem The company in question develops hardware and software. They have two software groups, each with circa 15 developers.
Randomiserte kontrollerte studier
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Section 5.4 Sum and Difference Formulas These formulas will be given to you on the test.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
© 2004 by Rettmer Trading Trust Trinity - An Approach to Trading Shares Udo Stegen © 2004 by Rettmer Trading Trust.
Chronic obstructive pulmonary disease Pernille Sunde, Jannike Simonsen and Sara Staubo.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
COPD Chronic obstructive pulmonary disease By Espen Gavin and Zabihulla Mirzai.
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
Hvordan benytte medisinsk forskningslitteratur til å gjøre beslutninger i klinisk praksis? Klinisk beslutningslære – IIC/IID Kristine Pape, Institutt for.
Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Praksisnær FoU Fra forskning til praksis – får vi det til og har vi gode eksempler? -en konferanse i regi av Strategiske.
1 Ja til evidensbasert pedagogikk og skoleutvikling ( men pass på ) Thomas Dahl, NTNU Skole- og læringsforskning, 26. mai 2011.
Over personer vil få en kreftdiagnose i Norge i Hvordan har utviklingen vært? Hvordan blir den fremover? Hva kan vi bidra med? Steinar Tretli,
Retningslinjer for klinisk praksis
BMI and Diabetes in Ramallah, Answers Presentation
Oppfriskning av engelskferdigheter
Ulike måtar for bruken av pronomen
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Meta-analyser og systematiske oversikter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Økonomiske forutsetninger
Introduksjon til kunnskapsbasert medisin
Using nursery rhymes and songs
Brystsmerter DEL 2 Diagnostikk Risikostratifisering
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Managing Money - presentation of the project and app
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Introduksjon til kunnskapsbasert medisin Oslo, 15.mai 2006 Gro Jamtvedt, Arild Bjørndal

1.Ville du brukt kompresjonsstrømper? JA/NEI Ett nytt “økonomi”- klasse tilfelle. Burde ikke alle ta en aspirin og bruke kompresjonsstrømper?

1.Ville du brukt kompresjonsstrømper? JA/NEI 2.Hvorfor? Hvor hentet du beslutningsstøtte fra? Hvilke kilder? Ett nytt “økonomi”- klasse tilfelle. Burde ikke alle ta en aspirin og bruke kompresjonsstrømper?

4 Summary Background The true frequency of deep-vein thrombosis (DVT) during long-haul air travel is unknown. We sought to determine the frequency of DVT in the lower limb during long-haul economy-class air travel and the efficacy of graduated elastic compression stockings in its prevention. Methods We recruited 89 male and 142 female passengers over 50 years of age with no history of thromboembolic problems. Passengers were randomly allocated to one of two groups: one group wore class-I below-knee graduated elastic compression stockings, the other group did not. All the passengers made journeys lasting more than 8 h per flight (median total duration 24 h), returning to the UK within 6 weeks. Duplex ultrasonography was used to assess the deep veins before and after travel. Blood samples were analysed for two specific common gene mutations, factor V Leiden (FVL) and prothrombin G20210A (PGM), which predispose to venous thromboembolism. A sensitive D-dimer assay was used to screen for the development of recent thrombosis. Findings 12/116 passengers (10%; 95% CI 4·8–16·0%) developed symptomless DVT in the calf (five men, seven women). None of these passengers wore elastic compression stockings, and two were heterozygous for FVL. Four further patients who wore elastic compression stockings, had varicose veins and developed superficial thrombophlebitis. One of these passengers was heterozygous for both FVL and PGM. None of the passengers who wore class-I compression stockings developed DVT (95% CI 0– 3·2%). Lancet 2001; 357: 1485–89 See Commentary page 1461 Scurr et al, Lancet 2001; 357:

5 Kunnskapsbasert medisin Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert medisin Context

6 What is evidence-based medicine? “Evidence-based medicine is the integration of best research evidence with clinical expertise and patient values” - Dave Sackett Page 9

7 Beslutning

8

9 Kunnskapsbasert medisin Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert medisin Context

10 Kunnskapsbasert medisin Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert medisin Context

11 Erfaringsbasert kunnskap  praksiskunnskap utvikles i praksis via refleksive prosesser der praktikere lærer fra erfaring  clinical expertise can be seen as the ability to integrate research evidence and patients circumstances and preferences to help patients arrive at optimal descision Guyatt 2004

12 Kunnskapsbasert medisin Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning Kunnskapsbasert medisin Context

13 Responses to BMJ questionnaire on consultation styles 850 respondentsDoctor decidesDoctor and patient together Patient decides As a patient, which consulting style do you prefer? 7%87%6% Which consulting style predominates today? 60%35%5% Which consulting style do you think will predominate in 10 years’ time? 9%65%26%

14  Velinformert beslutning!

15 Kunnskapsbasert praksis  Formulerer et presist spørsmål  Finne forskningsbasert kunnskap  Kritisk vurdere kunnskapen  Integrere gyldig og anvendbar kunnskap med erfaring og brukerens preferanser og overføre dette til praksis  Evaluerer egen praksis

Refleksjon i fagutøvelsen; Erkjenne og identifisere informasjonsbehov Formulere spørsmål Gjennomføre litteratursøk - lete! Kritisk vurdere forskningsbasert kunnskap Vurdere kunnskapen opp mot skjønn, verdier og preferanser Implementere

17 Oppgave  En av dere skriver oppgave om ”Migrene hos barn”  Formuler aktuelle spørsmål.....

18 Kjernespørsmål i helsetjenesten  Hvor mange har en spesiell plage/problem ….  Hvorfor får noen ……  Hvordan kan vi avgjøre om noen …  Hva kan vi gjøre …  Hvordan går det ……  Hvordan oppleves det ….

19 Vi har behov for kunnskap om:  Prevalens(forekomst)  Etiologi (årsaksforhold)  Måleinstrumenter, tester og diagnostikk  Effekt av forebygging, behandling og rehabilitering  Prognose  Erfaringer, opplevelser og holdninger

20 Hva kjennetegner et godt spørsmål?  Hvilke mennesker det handler om  Hvilket tiltak/manøver vi er interessert i  Hvilke endepunkter som er av interesse

Formulering av et godt spørsmål. Det 3 -delte spørsmål Pasient/problem/ populasjon Tiltak/ eksposisjon Utfall / endepunkter

Formulering av spørsmål PICO Population/ Patient Intervention/ indicator Outcome Comparator/ Control

23 Rule 31 – Review the World Literature Fortnightly* *"Kill as Few Patients as Possible" - Oscar London The research-to-awareness gap 5,000? per day 1,260 per day 55 per day Page 14