Allmøte USIT 19. juni 2012. Nr 96! Abel på kartet!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lars Oftedal, IT-direktør
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Allmøtet på USIT 17. mars Agenda Informasjon fra IT-direktøren USIT 2.0.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Internt handlingsrom (IHR) UVs administrasjonsseminar 12. januar 2012 Prosjektleder Ingar Pettersen, IHR.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Status USIT 3.0 Allmøte 27. november Arbeid med USIT 3.0 Om funksjons- og bemanningsplan –Lagt fram for universitetsdirektøren Organisering av USIT.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Felles studieadministrativt tjenestesenter
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Veikart lønn, økonomi og HR-system
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
”Hva ble resultatet på IT-området av fusjonen mellom universitetet og høyskolen i Tromsø?” NTNUs IT-konferanse Hell, september 2010 Magnar Antonsen,
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Strategi & bemanningsplaner
Fusjonen NTNU og status fakultetet
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Endringsprosesser ved UiT
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Adm Etablering av nye fellestjenester
Nye retningslinjer internfakturering
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Standardisering av IT-virksomheten
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 11. mai 2017
Informasjonsmøter for ansatte
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Allmøte USIT 19. juni 2012

Nr 96! Abel på kartet!

Cristin Rapportering, første land i verden! KD: Imponerende! Best practice i Europa! HOD: Veldig fornøyd!

Agenda USIT Organisasjonsutvikling av USIT Organisasjon av SUAF (Seksjon for utvikling av fellesadministrative systemer) Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Kutt og organisasjonsutvikling i Sentraladministrasjonen NIKE - Ny integrert kalender-/e-posttjeneste Orienteringer og eventuelt

USIT 3.0 – Organisasjonsutvikling Tidsplan –Funksjonsplan 1. juli –Bemanningsplan 1. oktober –1. januar 2013, ny organisasjon Bygger på USIT 2.0 –10 kriterier Endringer –IHR, administrativ IT –Skille strategi og drift –Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet

Arbeid med USIT I Startpunkt: USIT 2.0 Tre arbeidsgrupper –Drift –Virksomhet og utvikling –Stab og støtte Oppdragsvirksomheten –SUAF –Daglig ledere/1.4.4 tiltak Støttet av IML – Institutt for medskapende ledelse

Arbeid med USIT II Mange møter i arbeidsgruppene Rapport ukentlig Sak på hvert ledermøte –Status –Avklaringer –Grenseflater mot de andre gruppene Alt materiale ligger åpent for dere

Status: Arbeidsgruppe for drift Tre seksjoner –Grunnsystemer –Applikasjonsdrift –Klientdrift og klientnære applikasjoner Avgrensninger i forhold til andre seksjoner Jobber med forslag til grupper

Status: Arbeidsgruppe for virksomhet & utvikling

Status; Arbeidsgruppe for stab- & støttefunksjoner Forslag til stabsroller og stabsfunksjoner Forslag til roller til underdirektører Forslag til organisering av støtte-tjenester

Status oppdragsvirksomheten Oppdragsvirksomheten del av de fleste seksjoner og grupper SUAF, ny organisering –Utviklingsorganisasjon –Leverer til nasjonale tjenester Organisering av daglige ledere/samarbeidstiltak

Hogd i stein - I? Foreløpig er ingenting besluttet! Mye virker klart –Underdirektør drift, virksomhetsutvikling, stab & støtte –Nærmer seg oppdeling i seksjoner, må diskuteres raskt –Forslag til organisering av stab og støtte Fredag leveranser fra arbeidsgrupper

Hogd i stein - II? Foreløpig er ingenting besluttet! Uklart oppdragsvirksomheten –SUAF rapportering –Daglig ledere organisering og rapportering Konsekvenser av “Organisering og standardisering av universitetets it- virksomhet” Grupper under seksjoner Andre elementer i funksjonsplan

Mulig organisering av USIT

USIT 3.0 Mer krevende enn jeg trodde –Mer jobb etter USIT 2.0 –Rammebetingelser noe endret Veldig mye godt arbeid Forslag skal diskuteres!

Videre arbeid Møte med foreningene fredag LM tirsdag –Rapporter fra gruppene –Forslag til seksjoner, stab og støtte –Rollebeskrivelser ledere –Lederfora Møte med universitetsdirektøren

Status IHR Roller og ansvar i styret Høringer på UiO –Roller og ansvar –Studier, 2 stk –Organisering og standardisering av universitetets it-virksomhet –Bilagslønn Høringsfrist 28. september

Roller og ansvar Tre forslag til organisering av SA –Nærhetsmodellen –Dagens modell –Sentralisert modell Drift, tjenesteleveranser, forvaltning, strategi Diskutert på styremøte 19. juni 2012 –Positive, bra dokument –Går mot modell 1 –Fakultetsstruktur?

Organisering av Sentraladministrasjonen (SA) - I SA7 Sentraladministrasjonen SA5: –Forskningsadministrativ avdeling (FA) –Studieadministrativ avdeling (STA) –Kommunikasjonsavdelingen (KA) –Økonomi- og planavdelingen (ØPA) –Organisasjon- og personalavdelingen (OPA) Teknisk avdeling (TA) USIT

Organisering av Sentraladministrasjonen (SA) - II Tre organisasjonsprosjekter –SA5, mandat 26.6 –TA, mandat 26.6 –USIT 3.0 Vi har mandat til å fortsette!

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Etablere et tydelig grunnlag for beslutninger om standardisering i IT-virksomheten Klargjøre beslutningsprosessen Vurdere tiltak når det gjelder organisering av IT på fakultetene, inkludert rolle- og stillingsbeskrivelser og kompetansekrav Etablere nettverk for bedre samhandling i IT-organisasjonen Standardisere arbeidsprosesser og praksis knyttet til blant annet prosjektarbeid i IT-organisasjonen Systematisere oversikt over gjennomført standardisering av tjenester og teknikk

Ny SUAF-organisasjon (Seksjon for utvikling av fellesadministrative systemer) Funksjons- og bemanningsplanen ble drøftet med tjenestemannsorganisasjonene 8. februar Stillingen som seksjonsleder ble besluttet lyst ut Tilsetting i seksjonslederstillingen ble vedtatt i tilsettingsrådet 30. april De ansatte i seksjonen ble bedt om å peke seg inn stillinger de kjente seg igjen i Innplassering ble drøftet med tjenestemannsorganisasjonene 3. mai

Gruppeledere To har har rettskrav på sine gruppelederstillinger og er innplassert i disse I tre av gruppene ville vi fått overtallighet dersom gruppelederstillingen skulle besettes eksternt Disse ble i drøftingsmøtet vedtatt lyst ut internt i seksjonen. Alle som omfattes av omstillingen kan søke disse stillingene I en gruppe har vi lønnsmidler til å lyse ut eksternt Tilsetting 25. juni 2012 Det ble nedsatt partssammensatt innstillingsråd på vanlig måte Målet er å ha ny organisasjon på plass til 1. juli

Kutt i Sentraladministrasjonen Vedtatt kutt på 50 mill, ca 10 mill USIT (5 mill i 2013) Hvordan skal USIT jobbe med kuttet? –Analyse av økonomi med ØPA –Finansiering av IT –Gjennomgang av drift-, investering- og lønns- budsjett –Strategi oppdragsvirksomheten – økte inntekter? Ingen skal sies opp –Kan bli kutt i stillinger

NIKE - Ny integrert kalender-/e- posttjeneste Veldig godt arbeid, takk! Skisserer to mulige veier –SOGo, open source –Exchange, Microsoft Fordeler og ulemper begge løsninger

Valg Uansett valg, Outlook vil bli en støttet klient Brukerperspektivet favoriserer totalt sett Exchange, driftsperspektivet SOGo Kreves tung Microsoft/Exchange kompetanse, vanskelig å skaffe og beholde! Exchange åpner mulighet for andre løsninger bygget på Exchange Exchange vil kreve mer ressurser enn SOGo

Anbefaling USIT starter et forprosjekt for Exchange –Kostnader/ressurser –Integrasjon –Innføringsprosjekt –Kan medføre at vi utreder SOGo nærmere Valg av Exchange betyr ikke MS på alle fronter! –Ingen linjeskift! Notat med anbefaling til strategisk koordineringsgruppe 28. august

Orienteringer og eventuelt