Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan. 2007 1 Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Advertisements

Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
HVA ER ?.
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
EiT landsby 18: Samarbeid over Internett Bruk av Rich Presence.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Kjell Erik Øie Statssekretær
Sosiale nettverk Thomas Brevik Hovedbibliotekar Sjøkrigsskolen.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Innhold på web Lærefil fra © 2004 Nina Furu.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Funksjoner og Innstillinger i
Kvalitative og kvantitative metoder
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Funksjonshemming et begrep i endring som forvaltningsmessige konstruksjoner eller ikke? Marianne Hedlund (ph d) Inst for sosialt arbeid og helsevitenskap.
Velkommen til et nytt skoleår!
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Everquest som læringsplattform
Digitale medier Multimedialitet.
Fysisk og virtuell mobilitet i det moderne samfunn Et studie av samspillet mellom IKT og reiser i organiseringen av hverdagslivet i urbane områder Prosjektleder.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
BARN OG DATASPILL KURS FOR FORELDRE Første møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors, Senter Oslo og KoRus-Øst.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Rekruttering. Refleksjon Er rekruttering en del av innhold i vedtekter eller andre instrukser? Hvem rekrutter dere? Og hvorfor? Hvordan rekruttere dere.
Topp 7 fordeler av å spille online bingo. # 1 - Spill bingo hvor som helst 24 × 7 - Online bingo nettsteder tilbyr deg heller innbydende, å spille sin.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Trenermentorutdanning
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Samarbeid og konflikt.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Prosjektoppgaven.
Kommunikasjon med deprimerte eldre
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
To bee or not to be Realfagskonferansen
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan TDT4851, Landsby 18, Samarbeid over Internett, vår 2007 Gruppe 1: Studie av ungdoms bruk av online dataspill: Hva slags samhandling har de gjennom spillet og hva slags ferdigheter har de bruk for?

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Bakgrunn for oppgaven Online dataspill er i ferd med å bli en massiv erfaring med samarbeid over internett for en del ungdom Denne erfaringen vil være et sentralt utgangspunkt for senere samarbeid over internett Erfaringen innebærer sannsynligvis oppøvelse i ferdigheter i mediert kommunikasjon og koordinering som ingen har hatt tidligere Hva er det online dataspill bidrar med?

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan “Problemeiers” interesse Internett som kommunikasjonsmedium og arena for “syntetiske” sosiale fellesskap Kjennetegn ved brukerkulturer og brukerkompetanse i forhold til internett Kjennetegn ved online dataspill og – spillere

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Mulige konkretiserte problemstillinger Bruk av kommunikasjonsteknologier i forbindelse med online dataspill –Hva slags teknologier i tillegg til internett? sms, chat, epost, msn, telefon, etc. –Hvordan brukes internett som kommunikasjons- og koordineringsteknologi? Hva kommuniseres og for hvilke formål? Hvilke egenskaper ved internett brukes og hvordan? Er kommunikasjonen regulert og hvordan? Forholdet mellom bilde og tekst Metakommunikasjon om spillet? Sosial kommunikasjon utover det som spillet krever?

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Mulige konkretiserte problemstillinger (forts.) Spillernes strategier for å bli forstått –Redundans? –Kombinere flere kanaler? –Overtydelighet? –Grafiske uttrykksformer? –Kontroll av om budskapet blir forstått? –Utvikling av spesialspråk? Spillernes ressurser for å bli forstått: –Spesiell språklig kompetanse –“Erfaring” –Intertekstualitet

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Mulige konkretiserte problemstillinger (forts.) Informasjonsproduksjon i spillet: –Verbal representasjon Forklaringer Kommandoer –Grafisk representasjon (instrumentering, styingsinformasjon)

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Datamateriale Tilgang til et spill (f. eks. WoW) for observasjon Observasjon av tilhørende hjemmesider Intervjuer med et lite utvalg ungdommer

Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Prosesspoenger Hva skal det samarbeides om, hva kan fordeles på de enkelte gruppemedlemmene Hvordan kan gruppemedlemmenes individuelle kompetanse utnyttes best mulig – dvs. hva kan dere?