© Telemarksforsking telemarksforsking.no30.03.2015 1 Kostnadsutviklingen i det kommunale barnevernet Hva forklarer økende kostnader til barnevern i kommunene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Litt mer om PRIMTALL.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Regnskapsanalyse Utgiftsbehov, ressursbruk og produksjon
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Historisk løft for minstepensjonister og unge uføre Trygdeoppgjøret 2008 (28. mai 2008)
Hva kjennetegner ROBEK kommuner ?
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Verving Fagforbundet Buskerud
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk September 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Samdata 2012 Somatikk.
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Formannskapet/administrasjonsutvalget
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økonomi og pengestrømmer i idretten
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Kommentar til statsbudsjettet kommuneopplegget.
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Knut Løyland Strukturelle endringstrekk ved etterspørsel etter utlån fra folkebibliotekene – erfaringer.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kommuneøkonomikonferansen 2016 – Trond Erik Lunder
Statsbudsjettet 2018 Bjørnar Laabak Trondheim, 12. oktober 2017.
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Kostnadsutvikling fosterhjem
Utskrift av presentasjonen:

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Kostnadsutviklingen i det kommunale barnevernet Hva forklarer økende kostnader til barnevern i kommunene? Bent A. Brandtzæg, Lars Håkonsen, Trond Erik Lunder Telemarksforsking Rapport nr. 270/2010

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Fra KS’ tilbudsforespørsel: Barnevern utgjør en økende andel av budsjettene i kommunene. Prosjektets mål er å gi kommunene bedre kunnskap om hvilke faktorer som påvirker barnevernutgiftene. De to hovedspørsmålene for undersøkelsen er: 1.Hva er de viktigste kostnadsdriverne? 2.Hvilke bakenforliggende forklaringer på kostnadsutviklingen finnes?

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Intro om kostnader og kostnadsvekst Skal en kostnad øke, må i)det gjøres mer, eller ii)det som gjøres blir dyrere per gang det gjøres, eller iii)en kombinasjon av i) og ii). Definisjon av realkostnadsvekst: Kostnadene øker i reelle kroner, dvs. korrigert for generell pris- og kostnadsvekst som skyldes at arbeidskraft, materiell, energi m.v. blir dyrere for hvert år. For kommunenes ressursbruk er det mest relevante målet på generell kostnadsvekst den kommunale deflatoren.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 4. Indekser for totale netto driftsutgifter til alle kommunale tjenester, nominelt og reelt, 2002 til Tabell 5. Indekser for reelle netto driftsutgifter til barnevern, 2002 til :SUM: +6,5 %244: +7,2 % 251: +3 %252: +7,2 %.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Markant konvergens i nivået på barnevernsutgifter i små, mellomstore og store kommuner når vi ser på utgifter per barn i målgruppen for barnevernet (alder 0 til 17 år)

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Omfanget av barneverntjenester drar opp kostnadene, ikke kostnaden per tiltak.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 13. Kostnader per barn med tiltak i opprinnelig familie. Faste 2009-kroner i 1000 kr.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 12. Kostnaden per barn med tiltak utenfor opprinnelig familie. Faste 2009-kroner i 1000 kr. Vekst i kostnad per barn med tiltak fra 2008 til 2009 på 2,2 %. Vekst på 0,76 % når vi utelater Oslo. Uansett; både antall barn på tiltak og kostnad per barn med tiltak bidrar sammen til særskilt høy kostnadsvekst fra 2008 til (Hva blir tallet for 2010?)

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 14. Nominell og reell kostnadsindeks for kommunenes betaling for fosterhjemsplasser, 2002 = 100. (Forbehold om at dette er beregnet ”manuelt” av oss ved å se på kommunenes driftsutgifter på funksjonen 252 og artene 050 (arbeidsgodtgjørelse) og 165 (utgiftsgodtgjørelse) og deretter delt på antall barn med fosterhjemstiltak)

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 17. Satser for kommunenes betaling for statlige barnverntiltak 2002–2010, reell utvikling vist som indekstall med 2002 = 100.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Kjapt blikk på andre Kostratall og tiltaksdata (igjen sortert etter 3 størrelsesgrupper)

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 7. Meldingsinstanser, 2002 og 2008.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 10. Gjennomsnittalder for barn med tiltak.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Figur 27. Kostnadsutvikling totalt for barnevernsutgifter i små kommuner (< 5000 innbyggere) med og uten interkommunalt samarbeid. Indekstall der 2002 = 1 for nominelle netto driftsutgifter.

© Telemarksforsking telemarksforsking,no Noen resultater fra kvantitative analyser  Behovsindikatorer for barnevernstjenester har betydning for utgifter og aktivitet i barnevernet, og den variabelen som slår sterkest ut blant de behovsindikatorene vi har benyttet, er andelen skilte og separerte.  Totalt sett bidrar behovsindikatorene likevel kun til å forklare en relativt liten del av variasjonen i barnevernsutgiftene.  Inntektsnivået til kommunene (frie inntekter per innbygger) har en klar betydning (positiv) for barnevernsutgiftene og antall stillinger i den enkelte kommune.

© Telemarksforsking telemarksforsking,no  Overraskende at kommunens inntektsnivå påvirker utgifter til funksjon 244 og 252 men IKKE 251.  Sterkere kommunaløkonomisk disiplin gjennom høy partikonsentrasjon i kommunestyret, gir lavere utgifter til barnevern.  Kommuner med høy andel representanter fra partier på venstresiden, gir mer midler til barnevernet.  Kommuner med høyt nivå på privatpersoners inntekt, har høyere kostnadsnivå i barnevernet, først og fremst på funksjon 244 og funksjon 251.

© Telemarksforsking telemarksforsking,no  Kommuner som gjennomfører mange undersøkelser, har lavere totale kostnader til barnevern (kontrollert for alle andre forhold).  Det finnes en rekke signifikante forskjeller mellom kommuner som tilhører ulike Buf-regioner  Eks: kommuner i region vest har lavere kostnader til funksjon 244 og 251, samtidig som de har høyere kostnader til funksjon 252.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Sammenheng mellom stillinger i barnevernet og andel undersøkelser med behandlingstid over 3 måneder?

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Noen temaer fra spørreundersøkelse og casestudier Spørsmålene dekket følgende 7 temabolker:  Kostnadsutviklingen  Samarbeid med andre aktører i kommunen  Særskilt om interkommunale barnevernstjenester  Samfunnsmessige utviklingstrekk og levekårsutviklingen  Synspunkter på forvaltningsreform og statlig barnevern  Effekter av NAV reformen på organisering og utgifter  Budsjettprosess og økonomiske rammer for barnevernet

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Tabell 27. ”I hvilken grad synes behovet for barneverntjenester å ha endret seg som følge av samfunnsendringer og levekårsutvikling?” Svarfordeling i prosent. N = 184. Samfunnsforhold og levekår

© Telemarksforsking telemarksforsking.no ”Hvilke samfunns-/levekårsendringer dreier dette seg om?”. Stadig større press om å "lykkes" - mange som faller utenfor. Kan virke som om særlig enslige forsørgere sliter for å strekke til, både økonomisk men også på andre områder. Mindre nettverk blant folk, slik at det offentlige må være støtten. Mye psykiske problemer både blant voksne og unge, relativt mye rus. Det dreier seg om flere enslige foreldre. Etter ny lov om barnefordeling, og deling av kostnader gjør at flere vil ha barna, og kanskje også de som ikke er skikket (slipper å betale til mor/far). Har mange ulike kulturgrupper i barnevernet. Innvandringen gir økte behov. Samlivskonflikter, øking i rus og psykiatri, marginale nettverk, mye flytting. Foreldre mindre tid. Foreldre stort fokus på sjølvrealisering.

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Bufetat/statlig barnevern

© Telemarksforsking telemarksforsking,no

© Telemarksforsking telemarksforsking,no Meget stor variasjon fra kommune til kommune ang. Bufetat

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Økonomiske rammer Tabell 33. Hvordan vil du vurdere følgende påstander om forholdet mellom total økonomisk ramme for barnevernet og behovene for barneverntjenester i din kommune?

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Noen konklusjoner  Viktigste forklaring på utgiftsveksten er utvilsomt flere barn med tiltak.  Utgiftsveksten har trolig vært nødvendig ut fra økende behov  Betydelig satsing på barnevern i småkommunene, herunder en stor økning i antall interkommunale barneverntjenester.  Lite i vår undersøkelse som gir grunn til å tro at veksten i utgifter ikke vil fortsette kommende år: opplevd budsjettsituasjon i barneverntjenestene særskilt stor vekst fra 2008 til første år med økt kostnad per barn (f.252) inntrykket av behovsutviklingen (usikkert grunnlag!) men: andel barn med tiltak (3,2->4,2%) kan ikke bli 100%..

© Telemarksforsking telemarksforsking.no  Generelt sterk (men likevel varierende) grad av frustrasjon med Bufetat  Tiltakende byråkratisering skaper mye kostnadskrevende saksbehandling i begge ender  Burde være mulig å oppnå fastere og mer definitive avklaringer omkring fordeling av finansieringsansvaret (uten så mye søknadsvirksomhet og forhandlinger)  Problematisk ansvarsfordeling og incitamenter i forholdet mellom stat og kommune: Bufetat: Hovedansvar for å rekruttere, men ikke betale (før utgiftene per barn når et maksimalt tak). Kommune: Betale (opp til maksimalsats), men ikke rekruttere.  Rekruttering av fosterforeldre kan bli en flaskehals for videre utvikling, kvalitet og presse opp kostnadsnivået

© Telemarksforsking telemarksforsking.no Mer i rapporten……. Takk for oppmerksomheten!