DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Stressmestring & Mindfulness i skolen
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Lederskap i klasserommet
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Haugalandsløftet FoU Relasjonsbasert klasseledelse
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Ulikheter og variasjoner
læringsarbeid i klassen
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
Skolebasert kompetanseheving Klasseledelse
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Professor Thomas Nordahl
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Generelle tiltak og forebygging
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
Læringsmiljø Bunntekst.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Læring og utvikling i barnehage og skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Læringsmiljø og klasseledelse
Klasseledelse og tilbakemeldingskultur
Mål og læring hos elever
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Hvordan lykkes som skoleeier?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Praksiseksempel fra Lørenskog
Ungdomstrinn i utvikling
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
KLASSELEDELSE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Klassemiljø, forskning og praksis Thomas Nordahl
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
Observasjonsoppgave praksis
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Finsk lærer i svensk skole
Rekrutteringssamling HiOA 1.februar 2017
Autoritet i klasserommet
Voksenstiler (Diana Baumrind 1995)
Utskrift av presentasjonen:

DANSK LÆRER PÅ BORTEBANE LAGET AV IDA, LAURIS OG THERESE

INNHOLD AUTORITET KLASSELEDELSE FEILKILDER

LOUISE SOM LÆRER INSTITUSJONSAUTORITET FAGLIG AUTORITET PERSONLIG AUTORITET I FP I – F – P –

LOUISE SOM LÆRER Varme KontrollFagorientering Elevsentrering AutoritærAutoritativ ForsømmendeEttergivende Faglig autoritær Faglig autoritet Maktesløs Symmetrisk forhold (Baumrind 1991)(Nordahl, 2012)

LOUISE SIN STYRING AV UNDERVISNINGEN ElevkontrollLærerkontroll

FEILKILDER

KILDER HATTIE (2013). SYNLIG LÆRING – FOR LÆRERE NORDAHL (2012). DETTE VET VI OM KLASSELEDELSE NORDAHL M.FL (2012). DETTE VET VI OM VURDERINGSPRAKSIS