Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Prosessuell Materiell Personell
Noen studietips I Valg av litteratur
Kurs i forvaltningsrett
Kurs i forvaltningsrett
 FOR nr 610: Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten Kapittel 2. & 2-1. Påpeker plikten til å ha IKP for alle institusjoner som omfattes.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Hva trenger vi i smittevernarbeidet i sykehuset ? SHE dag L. Holst-Larsen Smittevernlege Helse Fonna HF.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kort om rettsdogmatisk metode
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Notater til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Arbeidstaker eller oppdragstaker?
innholdet i enkeltvedtak
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Forskrift om Internkontroll
Fylkesmannen i Buskerud
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Styreansvar i praksis Oslo, 26. februar 2019 Andrea Dahlum.
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen

Rettslig bindende: Lov/forskrift Organisering og instruksmyndighet Eierrådighet og avtalekompetanse Annen sedvanerettslige kompetanse Grunnlovens spesielle kompetanseregler Konsekvens: Plikt til å følge/krav på rettighet, rettslige sanksjoner. Ikke rettslig bindende anbefalinger: Merknader til lov/forskrift Rundskriv Retningslinjer Veiledere Standarder Prosedyrer Konsekvens: Ikke plikt til å følge ”i seg selv”, ingen rettslige sanksjoner.

Lov: En beslutning som vedtas av Stortinget, etter bestemmelser i Grunnloven, som blir bindende for domstolene, andre stats- myndigheter og enkeltindivider, og som kan inneholde en straffesanksjon. Forskrift: En avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som gjelder rettigheter og plikter til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av mennesker.

Standarder Utgangspunkt: Standardene er ikke bindende i seg selv. Standarder må inntas i lov/forskrift for å være rettslig bindende og hvor brudd kan medføre straffeansvar. Eks.: Forskrift av om innhold i og merking av tobakks-varer § 5. Standarder inntatt i veiledning innebærer at standarden er å anse som et råd. Ikke plikt til å følge.

Eksempel: Smittevernloven - § 4-7 og § Forskrift fastsatt av SHD i § 2-1 Plikt til å ha infeksjons-kontrollprogram. -§ 2-2 ­ hvilke minimumselementer programmet skal ha – ulike nivåer. skriftlige prosedyrer skriftlige retningslinjer system av skriftlige prosedyrer Veileder utgitt av Statens helsetilsyn om “Smittevern i helseinstitusjoner – sykehusinfeksjoner”.

Retningslinjer – normer som angir hvilke hensyn (momenter, faktorer) det er relevant å ta i betraktning. ”Hjelpenormer” for de egentlige rettsregler. Veileder – utdyper innholdet f.eks i en forskrift. Fungerer som oppslagsbok for tjenesten. Rundskriv – et informativt skriv med et generelt myndighetsbærende budskap, utgitt av et statlig organ. Nummereres fortløpende (HD I-nr)

Oppsummering Viktig skille mellom rettslige bindende beslutninger og ulike former for anbefalinger. Andre grunnlag for bindende beslutninger enn lov og forskrift. Ulike former for anbefalinger er viktige ”rettesnorer” i praktisk arbeid. Utfordring – velge rett ”nivå” til rett saksområde.