ASSS kommunehelse Indikatorgruppe KS-huset i Oslo januar 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Hverdagsrehabilitering
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Bakgrunn for stillingen
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
Joachim Bjerkvik
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Veien videre for den slagrammede
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Eldresenterforum 20. november 2008
Praktisk informasjon om Marihøna barnehage
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Helsedirektoratet Data om kommunalt arbeid for personer med Rusmiddelproblemer _______________________________________ Et prosjekt gjennomført i perioden.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Hva er kvalitet på kommunehelse og finnes det eller kan det utvikles relevante indikatorer for bruk i Kommunehelse ASSS og kommunenes styrings- og kvalitetsarbeid?.
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
ASSS Hovedrapport/kommunerapporter 2010 KS – Analyse og økonomi v/Jan Aarak ASSS PK 10. juni 2010.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
1 1 Helsestasjons- og skolehelsetjeneste Overgang fra skjema til register Oslo, Dag Abrahamsen
PRESENTASJON strategiseminar
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
1 1 KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg Nytt spørsmål om tannhelse i Skjema 1.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
1 1 IPLOS KOSTRA arbeidsgruppe 09. april 2011 Bjørn Gabrielsen.
Hverdagsrehabilitering Porsgrunn kommune
Saksbehandling og rehabilitering i Larvik Kommune
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
09: Hvordan styre på kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten? Gjennomgang av eksisterende kvalitetsindikatorer og fremtidige indikatorer. Refleksjoner.
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
Fysioterapirapporteringa i Skjema 1
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Hverdagsrehabilitering
Arbeidsgruppemøte 1. april 2009
Konklusjoner og oppsummering
KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Orientering om Skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Utskrift av presentasjonen:

ASSS kommunehelse Indikatorgruppe KS-huset i Oslo januar 2010 Stein Arne Rimehaug Fredrikstad kommune

Tilstede: Irene Asheim Ivesdal Sandnes kommune Finn Markussen Bergen kommune John Omollo Bærum kommune Trine Arvidsen Bærum kommune Stein Arne Rimehaug Fredrikstad kommune Greta Jentoft Tromsø kommune Martin Fjordholm Oslo kommune - byrådsavd Heidi Kalkvik Oslo kommune- Helse og velferdsetaten Kristin Waldum Oslo kommune – Helse og velferdsetaten Ruby Kollerud Oslo kommunen – Helse og velferdsetaten

Konklusjon fra møte : Det er viktig å finne frem til indikatorer som kan si noe om resultatet for tjenestene som tilbys innbyggerne. -noen opplevde kriterier kan tas ut av bedrekommune.no for de av kommunene som benytter det verktøyet og be de kommuner som ikke har verktøyet tilføye det i sine brukerundersøkelser.

Vesentlige områder å få en avklaring på . Registrering av ergoterapeuter Relevante tall for nye helsetjenester Gode indikatorer for rehabilitering Helsestasjon for ungdom Kapasitet fastlege Indikatorene som ble foreslått fjernet i møte i Kristiansand

Rehabilitering IPLOS tjeneste Re-/habilitering i institusjon Re-/habilitering utenfor institusjon Registreres i f eks Gerica for hver person med start og sluttdato SSB har data, men opplever ikke tallene som kvalitetssikret og pålitelige – har derfor ikke fått tilgang Det må vi i kommunene gjøre noe med!! Mye underrapportering og feilkilder her, men langt bedre uttrykk for rehab innen kommunehelse enn det som SSB bruker i dag Individuell Plan /antall koordinator for ind Plan Mulig å få tall på som er pålitelige - men hvordan?

Rehabilitering Trenger alternativer til SSBs uttrykk for Rehabilitering, som er veldig lite representativ: Antall ergoterapeuter (men ikke alle disse jobber med rehabilitering) Antall kommunale fysioterapeuter (men ikke alle disse jobber med rehabilitering) Psykiatriske sykepleiere (men ikke alle disse jobber med rehabilitering) Andre sykepleiere og hjelpepleiere som det er MANGE av i kommunal telles ikke.

Helsestasjon; følgende enkeltspørsmål fra brukerundersøkelsen ble valgt; I hvilken grad føler du at du kan ta opp vanskelige tema med de ansatte på helsestasjonen? Er de ansatte lydhøre for dine behov/ønsker? Synes du de ansatte gir informasjon som er forståelig og tilstrekkelig?

Ergo/fysio ; følgende enkeltspørsmål fra brukerundersøkelsen ble valgt; I hvor stor grad opplever du at tjenestene du mottok bidro til: at du har fått det bedre med det du trengte hjelp til? I hvor stor grad opplever du at du får/fikk være med på å lage målsetting for den hjelpen du nå får/har fått? -at omfanget av tjenesten du får er tilpasset ditt behov?

Reelt omfang av private fysioterapeuter Andre kilder enn kommunal rapportering: NPE pasientskadeerstatning – har oversikt over alle innmeldte fysioterapeuter som inkluderer omfang utover avtaleprosenten (avhengig av at alle fysioterapeutene faktisk melder seg inn de med f eks 40% avtale melder og betaler kommunen, mens fysioterapeuten melder inn resterende 60% dersom det er 100% totalomfang HELFO-data på omfang av fysioterapi

Fra Oddrun Linge: Ergoterapi: - Lønnsregistreret kan ikke brukes for å illustrere dekningsgrad hvis det ikke kombineres med en definisjon av hvilke tjenester/virksomhetsområder som skal omfattes av det. Her er det kun to/tre virksomhetsområder som er "sikre" ; stillinger som kommuneergoterapeut, oppsøkende (ambulante) ergoterapitjenester og ergoterapeuter som er tilsatt ved rehabiliteringsavdelinger (korttidsavdelinger( dag + døgn) som kommer inn under funksjonskode 241, etv også kode for forebygging). - Alternativ: samme rapporteringssystem som for fysioterapeuter, men også her blir det nødvendig å knytte det til definerte virksomhetsområder (korttidsavdelinger( dag + døgn) som kommer inn under funksjonskode 241, etv også kode for forebygging). Jeg anbefaler denne varianten, da det er viktig å arbeide for enhetlig rapporteringsdsystem.

KOSTRA; ”Åpningstid helsestasjon for ungdom” blir erstattet med 1. et tall som samler åpningstid for hver helsestasjon for ungdom delt på antall helsestasjon 2. I tillegg må hver kommune finne ut om det finnes data på antall årsverk/timer pr. hovedaldersgruppe/deltjeneste ( ungdom) 3. Hver kommune må finne ut om de har tall på årsverk helsestasjon ungdom og antall besøk 13-20 år som kan rapporteres til KS Reservekapasitet for fastlegen Blir erstattet med : andel fastleger med åpen liste

Hva er viktig for brukeren av tjenesten, kvalitet – treffe hensikten med tjenesten for brukerne – inn som mål og måles? Tjeneste Hovedhensikt med tjenesten: Bør få til/kjennetegn på å lykkes: Måle på: Ergo/fysio -Mestre fysisk funksjon i hverdagen -Bo hjemme så lenge det går an/ønsker de -gi lindrende behandling etter behov Mange selvhjulpne brukere, i iobb/riktig alder Høy andel brukere når avklarte funksjonmål Mange bor hjemme etter eget ønske/faglig vurder Mange brukere opplever Opplevelse av egen selvhjulpenhet Andel

Sammenheng mellom utgift og kvalitetsnivå? Utgift = antall x tid pr. bruker Mange selvhjulpne brukere, i iobb/riktig alder Høy andel brukere når avklarte funksjonmål

Målområder og datakilder, valg av måleindikator

Åpningstid ved helsestasjon for ungdom ”Åpningstid helsestasjon for ungdom” blir erstattet med 1. et tall som samler åpningstid for hver helsestasjon for ungdom delt på antall helsestasjon Det er allerede GJENNOMSNITTLIG åpningstid som skal rapporteres Dvs samlet åpningstid delt på antall stasjoner Problemet er at mange kommuner har rapportert samlet åpningstid i stedet for snitt KOSTRAskjemaet: Åpningstid ved helsestasjon for ungdom (Ved flere helsestasjoner for ungdom, oppgi gjennomsnittlig åpningstid) Antall dager i uken Antall timer i uken

2. I tillegg må hver kommune finne ut om det finnes data på antall årsverk/timer pr. hovedaldersgruppe/deltjeneste ( ungdom) Fredrikstad: årsverk /antall konsultasjoner fra 13 – 19 år: Fra 13 – 16 har vi 3,85 årsverk helsesøster og ca 2000 konsultasjoner (ca 3200 elever).   I videregående (16 – 19) har vi 2 årsverk og ca 2000 konsultasjoner (mindre i fjor på grunn av langtidssykemelding), elevtall 2642. Grunnen til at det er samme antall kons. og flere årsverk i ungdomsskolen henger nok sammen med at i ungdomsskolen er det mye aktivitet som ikke er indivuduelle kons. Som vaksinering, gruppesamtaler, PIS-grupper , Ungdom og seksualitetgr.(en dag på hver ungdomsskole) og lignende.

Helsestasjon for ungdom Hva vil man ha frem? kapasitet (antall timeverk per 10000 ungdom) tilgjengelighet (hvor mange av ukens dager/timer er tilbudet åpent et eller annet sted i kommunen innsats/hvor mange får hjelp (antall konsultasjoner) Fysioterapi: Ønsker tre kolonner – avtale fysioterapeuter per 10 000 i tillegg til de to vi har nå (kommunale og totalt)

Reservekapasitet for fastlegen Blir erstattet med : andel fastleger med åpen liste

Gjennomsnittlig listelengde

Andel fastleger med åpen liste

Flere grafer

Fastlege / privat fysio HELFO Fra Finn Markussen: 14 møtegodtgjørelse 11e sykebesøk til egne pasienter med kronisk, alvorlig sykdom 11ad og ak sykebesøk 615 konsultasjon med pasient som har hatt kontakt med ekller er henvist psyk. 2.linjetjeneste L 35-36 dialogmøte sykmelding

Oppfølging etter møtet Utfordring for Arbeidsgruppa fram til vårens samling 2010: Hjemmelekse: -hver kommune arbeider med å finne frem til hva som finnes av data på målt/objektiv kvalitet. Oversikten fra dette tas opp på neste samling, Sentrale stikkord for dette; andel som når avklarte mål, avvik, klager, fravær av komplikasjoner som skulle vært oppdaget før, osv   Utfordring for Arbeidsgruppa fram til 1. mars 2010: KS treng avklaring på endringar i val av styringsindikatorar som skal nyttast i Excellrapporten pr 15.03.2010. val av indikatorar i hovedprofilen for ASSS Kommunehelse om de ynskjer tenesteprofilar for dei ulike tenesteområda   kva slag indikatorar som skal med i profilar for tenesteområda kan Bergen v/Finn og Oslo v/Martin ta ansvaret for framdrift i Arbeidsgruppa. 1.mars er fristen KS må ha for å rigge malen for Excelrapporten som er grunnlaget for Utfordringsnotatet til vårens samling.