Rammeavtale avvikskjøring for Trikk og T-bane Atle Rønning, Adm direktør
Utfordringer i dag Veldig ressurskrevende opplæring av sjåfører Krav om Ruterby-materiell inkl SIS og billettmaskiner/ validatorer Ad hoc kjøring på kort varsel Planlagt brudd med behov for mye materiell Planlagt brudd tildeles på meget kort varsel; sist brudd på Kjelsås ble besluttet 14 dager før oppstart (4 busser og ca 10 sjåfører) Ingen betaling for beredskapsbusser pr i dag Krav til at Operatør lager egne ruteplaner og/ eller vognløp 2
Forhold som Ruter bør vurdere Bruk av regionsbusser? Hvordan sikre nok beredskapsbusser? Hvordan sikre kapasitet på kort varsel? –Ikke gå i «buss for tog»-fella hvor det ofte ikke er mulig å få tak i busser fordi selskapene har priset seg lavt for å komme inn, men ikke har noen forpliktelse på å levere. Tidsplan og rammer for brudd bør kommuniseres mye tidligere enn i dag. Ruter bør vurdere å lage ruteplan og vognløp på lange brudd. 3
Hvordan løse dette på best mulig måte? Rammeavtaler og minikonkurranser er best egnet. Mulig at Ruter bør betale for å sikre beredskapsmateriell. 4